اولین پرواز آزمایشی هواپیمای Vertiia شرکت AMSL Aero مستقر در استرالیا انجام شد. این هواپیمای eVTOL با بال جعبهای شکل منحصربهفرد، هشت پروانه شیب دار و پنج صندلی، می تواند با سرعت 300 کیلومتر در ساعت تا مسافت 1000 کیلومتر پرواز کند.
به گزارش تکناک ، درحال حاضر و در نگاه کلی، فضای eVTOL (قابلیت فرود و برخاست عمودی ) کاملاً بزرگ به نظر می رسد، این دستگاه ها از چند سال گذشته، پس از هجوم دیوانه وار طرح ها و ایده های اولیه حالا به یک بخش کاملاً دقیق، سنجیده و معقول تبدیل می شود که در حال گذراندن فرآیند جامع صدور گواهینامه و ساخت هواپیما ها هستند.
با این حال، با وجود این که بیشتر فعالیت ها تجاری و صنعتی دنیا در آن سوی کره زمین یعنی چین، اروپا و ایالات متحده آمریکا در حال انجام است، شرکت AMSL Aero در استرالیا روی این دستگاه کار می کند. علاوه براین Vertiia یک بدنه بسیار متفاوت با سایرهواپیما ها دارد. همه این ها باعث می شود که شرکت AMSL Aero در این حوزه منحصر به فرد و جالب باشد.
بال جعبه ای شکل ، آن را به یکی از جمع و جور ترین هواپیماهای eVTOL موجود در بازار تبدیل کرده است که با ظرفیت حداکثر پنج نفر می تواند در فضای پارک چند ماشین جا شود. Vertiia از همان ابتدا طوری طراحی شده است که با سلول های سوختی هیدروژنی کار کند و به همین دلیل دارای برد منحصر به فردی است؛ به طوریکه قدرت آن حدود سه تا چهار برابر بیشتر از ادعایی است که رقبا در قدرت باطری دارند.
استرالیا بسیار پهناورتر از 48 ایالت پیوسته ایالات متحده است درحالیکه حدود یک سیزدهم جمعیت آن کشور را داراست. اگر می خواهید یک آمبولانس هوایی مفید یا هواپیمای مسافربری منطقه ای در آن کشور بسازید، باید بتوانید مقداری مسافت را مدیریت کنید. اندرو مور، یکی از بنیانگذاران، می گوید: اگر بتوانید مشکل برد بلند را حل کنید، حل مساله برد کوتاه آسان است ولی اگر فقط یک هواپیما برای مسافت کوتاه بسازید، برد دور غیرممکن است.
مور معتقد است که تصمیم به طراحی هواپیمای Vertiia با پیشرانه هیدروژنی از پایه یک مزیت حیاتی است و طراحی مجدد هواپیما برای کارکردن با هیدروژن برای رقبا کار آسانی نیست، حتی زمانی که یک پیشرانه دارای گواهینامه و آماده به کار باشد. اگر از ابتدا به آن فکر نکرده باشید، تقریباً یک طراحی مجدد کامل نیاز است.
نگهداری سوخت هیدروژن در خارج از کابین ویژگی دیگر این نوع طراحی است. Vertiia هیدروژن را در مخازن متصل به انتهای بال ها ذخیره می کند. مور میگوید یکی از مزایای بزرگ بال جعبه شکل این است که اگر آن را به درستی انجام دهید، آنچه در نوک بال قرار میدهید در واقع از نظر آیرودینامیکی در کاهش کشش به شما کمک کند.
نمونه اولیه فعلی اولین آزمایشات پروازی خود را در هفته اول فوریه انجام داد، در این پرواز مشاهده شد که دستگاه کاملاً با باتری کار می کند ولی ظاهرشیک بدنه که در هواپیمای تولیدی دیده میشود را ندارد. طول بالهای آن تقریباً مشابه هواپیمای تولیدی نهایی است، اما کابین آن بسیار کوچک تر است و به اندازه ای است که به جای پنج نفر، دو یا سه نفر پشت سرهم سوار شوند.
مور میگوید: در حال حاضر بر روی سیستم کنترل پرواز کار می شود، سپس آزمایشهای زیادی در زوایای شیب بالهای مختلف انجام خواهد شد، همزمان با ادامه تجزیه و تحلیل نتایج مراحل قبلی و بهروزرسانی، تغییر و تنظیم لازم را اعمال میکنیم.
AMSL اولین پیشرانه هیدروژنی خود را تحویل گرفته و کار روی آن را آغاز کرده است. مور میگوید: ما تلاش میکنیم تا محدودیت های ادغام این پیشرانه با یک هواپیمای طرح اولیه را درک کنیم. ما همچنین در حال همکاری نزدیک با برخی از شرکت هایی هستیم که در زمینه ذخیره سازی هیدروژن و مخازن هیدروژن تخصص بالایی دارند.
مور میگوید: پس از جمعآوری سرمایه 23 میلیون دلاری در سپتامبر سال گذشته، نقدینگی AMSL بالا رفته و برای مرحله بعدی توسعه آماده است، اما همیشه به دنبال فرصتهایی برای تسریع روند آن هستیم. با وجود سرمایه گذاران بسیار حمایت کننده ای که داریم، درموقعیت خوبی هستیم. ما به دنبال توسعه صنعت آمبولانس هوایی هستیم که یک کاربرد فوری دارد.
هواپیماها و هلیکوپترهایی با بال ثابت برای نجات مردم از مزارع دوردست کاربرد زیادی دارد اما آنچه ما ارائه خواهیم کرد علاوه بر هزینه کمتر نسبت به نمونه در حال استفاده ، خدمات بسیار بهتری را با آلایندگی صفر و الزامات فرود بسیار انعطاف پذیر ارائه می دهد. ما می دانیم که در حال ساخت محصول مناسب هستیم و هنگامی که زیرساختهای پشتیبانی و سایتهای فرود ایجاد شود، ما در موقعیت بسیار خوبی برای استفاده از آن خواهیم بود.
مور میگوید: یکی دیگر از مزیتهای بالقوه کار در استرالیا این است که واقعاً تعداد زیادی از هواپیماهای مسافربری در فرآیند صدور گواهینامه با سازمان هواپیمایی محلی، CASA کار نمیکنند. مور به ما می گوید: CASA نقش مهمی در روند صدور گواهینامه دارد و ما یک تعامل مداوم و نزدیک با یکدیگر داریم. CASA و FAA قبلاً به طور مشترک گواهینامه هواپیماها را در استرالیا صادر کرده اند، بنابراین مسیر خوبی برای صدور گواهینامه بین المللی وجود دارد.
وی ادامه داد: ما بهعنوان یکی از معدود شرکتهایی که در استرالیا گواهی میدهند، تمرکز شماره یک خواهیم بود. این در حالیست که در ایالات متحده آمریکا، شرکتهایی که در حال تلاش برای صدور گواهینامه هستند، باید علاوه بر سایر شرکتهای حمل و نقل هوایی شهری، با صنایع موجود هم رقابت کنند. از این منظر، نکات مثبتی وجود دارد. CASA تعداد زیادی از eVTOL ها را تأیید نمی کند، اما من فکر می کنم که می توانیم این را از طریق رابطه بسیار قوی با FAA متعادل کنیم.
مور میگوید: آرامش و شادی باورنکردنی در دیدن پرواز نمونه اولیه از زمین وجود دارد که یک احساس ارزشمند و عالی است. این هواپیما کمی متفاوت از هواپیماهای دیگر است، بنابراین مخالفانی هم دارد.