جدیدترین هواپیمای مافوق صوت بیصدای ناسا آزمایش شد

هواپیمای X-59 ناسا

ناسا اعلام کرد جدیدترین هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود را با نام X-59 آزمایش کرده است.

به گزارش تک ناک، پرواز مافوق صوت یا پرواز با سرعتی بیشتر از سرعت صوت برای هواپیماهای نظامی امری عادی است. اما، هواپیماهای تجاری و مسافربری به دلیل صدای غرش مرتبط با این نوع پرواز تا حدودی محدود شده اند.

این صداهای مهیب که “غرش های صوتی” نامیده می شوند، دنباله ای از امواج ضربه ای هستند که توسط هواپیماهای مافوق صوت تولید می شوند و با هم ترکیب می شوند و دو غرش کر کننده را تشکیل می دهند که می توان آنها را از کیلومترها دور تر شنید. ، این غرش ها در سطح زمین سر و صدای غیرقابل قبولی را برای عموم ایجاد می کنند.

در حالی که در گذشته با هواپیمای مافوق صوتی مثل Concorde که مدت هاست بازنشسته شده اند موفقیت هایی به دست آمده بود، این پرنده ها سالها است که از  انجام پرواز منع شد اند. از آن زمان، به طور کلی، تلاش‌های کمی برای تبدیل کردن پرواز مافوق صوت برای هواپیماهای تجاری معمولی صورت گرفته است.

اما اگر ابزاری برای کاهش سر و صدای تولید شده توسط این هواپیماها، به ویژه در بالای سطح زمین پیدا شود، می توان مدت زمان سفر پروازهای تجاری را به شدت کاهش داد. اینجاست که هواپیماهایی مانند هواپیمای X-59 برنامه ریزی شده توسط ناسا می توانند در سفرهای هوایی انقلابی ایجاد کنند.

هواپیمای X-59 ناسا

فناوری کاهش غرش صوتی به نام (QueSST) در حال توسعه است تا پرواز مافوق صوت بر روی زمین را در آینده به یک امکان واقعی تبدیل کند.

طول هواپیمای X-59حدود 29 متر و طول بال آن 9 متر است.  این هواپیما مانند کنکورد، دارای یک مخروط بینی بلند و نوک تیز است که دید رو به جلو را مسدود می کند. این انسداد با یک سیستم دید پروازی که به احتمال زیاد از دوربین های 4K تشکیل شده است بهبود یافته است.

سطح درک شده صدای پرواز کنکورد (PLdB) 105-110 دسی بل روی سطح زمین است که بسیار بالاتر از هدف هواپیمای طراحی شده توسط لاکهید مارتین است که قرار است به سقف صدای 75 دسی بل PLdB برسد. به گفته طراحان آن، غرش تولید شده توسط این هواپیما نباید بلندتر از ضربه زدن درب یک خودرو باشد.

برای مقایسه این سطوح از صدا، یک زمزمه حدود 30 دسی بل، مکالمه معمولی حدود 60 دسی بل، و یک موتور سیکلت در حال کار حدود 95 دسی بل بلندی صدا دارند. سطوح بالای 70 دسی بل می تواند به شنوایی انسان آسیب برساند و بیش از 120 دسی بل می تواند آسیب شدیدی به پرده گوش شما وارد کند.

طبق اظهار نظر گوتام شاه از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا، ویژگی‌های X-59 هنگام ارائه در یکصد و هشتاد و سومین نشست انجمن آکوستیک آمریکا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به عنوان بخشی از جلسه ای که بین 5 و 9 دسامبر 2022 در هتل Grand Hyatt Nashville برگزار می شود، ارائه در 6 دسامبر در ساعت 10:50 صبح شرق ایالات متحده در Summit Broom برگزار شد.

به گفته شاه، در هواپیمای X-59 ناسا ” ابزارهای طراحی و فناوری هایی که امکان ساخت یک هواپیما با شکل متفاوت که نحوه رفتار امواج ضربه ای مافوق صوت را تغییر می دهد مورد تایید و اثبات قرار خواهد گرفت.

او افزود: امواج ضربه ای به جای اینکه با هم جمع شوند و به صورت یک  غرش بلند شنیده شوند، با هم ادغام نمی شوند. آنها به سرعت ضعیف می شوند و در نتیجه صدایی بیشتر شبیه یک ضربه ملایم ایجاد می کنند.

ناسا بر فراز چندین شهر و شهرک آمریکایی پرواز خواهد کرد تا این نظریه را آزمایش کند و مشخص کند که مردم چگونه به سطوح مختلف صدا واکنش نشان خواهند داد. شاه و تیمش صدای هواپیما را اندازه گیری کرده و از جمعیت عمومی نظرسنجی خواهند کرد. در حقیقت این سازمان می خواهد یک استاندارد صدای مافوق صوت بر فراز زمین ایجاد کند و این دانش به نهادهای نظارتی ارائه دهد.

پس از 18 ماه آزمایش برای اطمینان از عملکرد و ایمنی هواپیما، اولین پرواز X-59 قرار است در سال 2023 انجام شود. ناسا قصد دارد بین سال های 2025 تا 2026 چهار تا شش آزمایش عمومی را در سراسر کشور انجام دهد و پس از آن قصد دارد نتایج را به مقامات ناظر تا سال 2027 ارائه دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.