هوش مصنوعی به واتساپ و اینستاگرام می‌آید

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا اعلام کرد قصد دارد توانایی‌های هوش مصنوعی را به واتساپ، فیسبوک مسنجر و اینستاگرام اضافه کند.

به گزارش تکناک، زاکربرگ در یک پست فیسبوک گفت می‌خواهد از مزایای هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده کند و توسعه هوش مصنوعی را که در سراسر شرکت و به صورت غیر متمرکز در حال اجراست در یک تیم محصول مرکزی متمرکز کند.

هوش مصنوعی سال‌هاست که وجود داشته است، و در واقع یان لیکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، جایزه تورینگ ،جایزه برتر صنعت رایانه، را برای پیشگامی در فناوری شبکه‌های عصبی که به پیشرفته‌ترین مدل های  هوش مصنوعی امروزی قدرت می‌دهد قبلا دریافت کرده است. اما هوش مصنوعی با ChatGPT و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی «مولد» که می‌تواند متن قابل قبولی بنویسد، تصاویر جدید را ایجاد کند و کارهای خلاقانه دیگری را انجام دهد، توجه جدیدی را به خود جلب کرده است.

زاکربرگ گفت، اولین هدف استفاده از هوش مصنوعی مولد برای توسعه «ابزارهای خلاقانه و گویا» است. در درازمدت، ما بر روی توسعه پرسونای هوش مصنوعی تمرکز خواهیم کرد که می‌توانند به روش‌های مختلف به افراد کمک کنند. ما در حال بررسی به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در اپلیکیشن هایی مانند  واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک ، فیلترهای خلاقانه اینستاگرام و قالب‌های تبلیغاتی و تجربه‌های ویدیویی و چند وجهی هستیم.

اگرچه فیس بوک قدرت قابل توجهی در هوش مصنوعی بوده است، اما گام های اشتباهی نیز داشته است. یک مثال آن Galactica است. Galactica متا یک مدل زبانی علمی بود که بر روی ۴۸ میلیون متن از متون و داده‌های علمی آموزش دیده بود. متا ادعا کرد که این مدل می‌توانست وظایف NLP علمی را به خوبی انجام دهد، همچنین تشخیص منابع، استدلال ریاضی، پیش‌بینی خواص مولکول و نشان‌گذاری پروتئین نمونه ای از کارهایی بود که متا ادعا میکرد Galactica می تواند انجام دهد. اما این مدل فقط دو روز پس از انتشار به دلایل فنی و قانونی، به دستور شرکت خاموش شد.

Galactica، ChatGPT و Bard گوگل نوعی از هوش مصنوعی به نام مدل زبان بزرگ، با نام مستعار LLM هستند که برای تشخیص و سپس بازتولید الگوها در بخش‌های وسیعی از متن آموزش دیده‌اند. چنین فناوری می‌تواند نتایج بسیار مفیدی ایجاد کند، مانند ایجاد نرم‌افزار کار بر اساس یک دستور زبان انگلیسی ساده، اما آنها واقعاً چیزی نمی‌دانند و همچنین می‌توانند با وجود لحن معتبرشان غیرقابل اعتماد باشند.

اوایل ماه فوریه، متا یک چت ربات جدید هوش مصنوعی به نام LLaMA را برای محققان تایید شده توسط این شرکت منتشر کرد. این شرکت در تلاش است تا صنعت هوش مصنوعی را به سمت استفاده سازنده از این فناوری هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.