هوش مصنوعی منبع باز تهدیدی برای گوگل و OpenAI

یک سند فاش شده نشان می دهد که هوش مصنوعی منبع باز ، تهدید قابل توجهی برای گوگل و OpenAI است و نمی تواند برای استفاده در مدت طولانی مناسب باشد.

یک سند فاش شده نشان می دهد که هوش مصنوعی منبع باز ، تهدید قابل توجهی برای گوگل و OpenAI است و نمی تواند برای استفاده در طولانی مدت مناسب باشد.

به گزارش تکناک، براساس یک سند منتشر شده توسط یک مهندس ارشد گوگل، OpenAI و گوگل به دنبال برتری در فناوری هوش مصنوعی هستند، اما هیچ یک از این شرکت‌ها قادر به پیروزی در این رقابت نیستند.

این سند چند ماهی است که در حال گردش در سیلیکون ‌ولی بوده و به تازگی توسط شرکت مشاوره Semi-Analysis منتشر شده است.

سال گذشته، وقتی چت بات هوش مصنوعی OpenAI، ChatGPT ، به صدر خبرهای جهانی تبدیل شد، به شهرت رسید. گوگل، که بیش از ده سال است در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و به عنوان رهبر و پیشرو در نظر گرفته می‌شد، باز هم به دنبال بازگشت به جایگاه برتر بود.

از آن زمان به بعد، یک جنگ تسلیحاتی هوش مصنوعی شروع شده، که هر بازیکن به دنبال برتری و تسلط است.

اما لوک سرناو، مهندس گوگل، باور ندارد که هیچ یک از این شرکت‌ها در صورت پیشروی در این مسیر در نهایت به برتری برسند. سرناو در آوریل گذشته یک سند داخلی منتشر کرد که تا قبل از این به طور خصوصی گسترش یافته بود و حال با مجوز شرکت مشاوره، به صورت عمومی منتشر شده است.

چه کسی برنده رقابت هوش مصنوعی خواهد شد؟

یک سند فاش شده نشان می دهد که هوش مصنوعی منبع باز ، تهدید قابل توجهی برای گوگل و OpenAI است و نمی تواند برای استفاده در مدت طولانی مناسب باشد.

به نظر سرناو، گوگل به دنبال پیروی از گام بعدی OpenAI است. در حالی که این دو شرکت در حال رقابت هستند، اما هوش مصنوعی منبع باز ، به عنوان یک منبع باز در حال پیشرفت است.

یک مهندس گوگل، به عنوان نمونه‌ای از تحول فناوری، مدل‌های زبان بزرگی که روی تلفن‌های همراه اجرا می‌شوند و هوش مصنوعی شخصی که در یک شب روی یک لپ‌تاپ بهینه می‌شود را مورد بررسی قرار داده است.

سرناو نوشته است که مدل‌های هوش مصنوعی توسعه یافته توسط سازمان‌های خصوصی همچنان برتری خود را حفظ کرده‌اند، اما برای مدت طولانی قادر به حفظ این مقام نخواهند بود.

مدل‌های هوش مصنوعی منبع باز با 100 دلار هزینه تقریبا به همان نتایجی رسیده اند که دیگر شرکت ها با بیلیون‌ها دلار هزینه رسیده اند. اگر شرکت‌ها در چند ماه‌ نسخه جدید تولید کردند، فناوری منبع باز در چند هفته همین کار را انجام می‌دهد.

سرناو بر مدل‌های بزرگ استفاده شده توسط گوگل و OpenAI به دلیل کاهش پیشرفت آن‌ها تمرکز کرده است. در طرف مقابل، جامعه منبع باز از Meta  به LLaMa رسیده است که کار با آن بسیار کمتر و آسان‌تر است.

این مهندس بر لزوم تغییر گوگل به مدل‌های کوچک ‌تر و یادگیری از جامعه منبع باز تأکید کرده و بیان کرده است که آن مدل ها به دلیل سبکی بیشتر، قابلیت پیشرفت سریع تری بر اثر تکرار دارند.

در نهایت، اگر مدل‌های هوش مصنوعی منبع باز  بهتر به صورت رایگان در دسترس قرار بگیرند، مشتریان از شرکت‌هایی مانند گوگل یا OpenAI استفاده نخواهند کرد و برای مدل‌های ضعیف آن‌ها پول پرداخت نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.