هوش مصنوعی یک جد ناشناخته در ژنوم انسان را شناسایی کرد

در مطالعه‌ای در سال 2019 که به تحلیل آشفتگی‌های درهم‌پیچیده پیش از تاریخ بشریت می‌پردازد، دانشمندان از هوش مصنوعی برای شناسایی گونه‌های جد ناشناخته انسانی استفاده کردند.

در مطالعه‌ای در سال 2019 که به تحلیل آشفتگی‌های درهم‌پیچیده پیش از تاریخ بشریت می‌پردازد، دانشمندان از هوش مصنوعی برای شناسایی گونه‌های اجدادی ناشناخته انسانی استفاده کردند.هوش مصنوعی جد انسانی

به گزارش تکناک، یافته ها نشان می دهد انسان‌های امروزی هزاران سال پیش در سفر طولانی به خارج از آفریقا با آنها مواجه شدند و معاشرت مشترک داشتند.

این نوجوان باستانی والدینی از دو گونه متفاوت داشت
بقیای نوجوان 50 هزار ساله که والدینی از دو گونه متفاوت داشت

زیست شناس تکاملی Jaume Bertranpetit از دانشگاه Pompeu Fabra در اسپانیا توضیح داد: حدود 80هزار سال پیش، این رویداد خارج از آفریقا اتفاق افتاده است. زمانی که بخشی از جمعیت انسانی، که شامل انسان های مدرن میشد، قاره آفریقا را رها کرده و به سایر قاره‌ها مهاجرت کردند و همه جمعیت‌های کنونی جهان را به وجود آوردند.هوش مصنوعی جد انسانی

همانطور که انسان‌های مدرن این مسیر را به خشکی اوراسیا می‌پیمودند، تولید مثل با انسان‌های باستانی و منقرض شده از گونه‌های دیگر رقم خورد.

تا همین اواخر، تصور می شد که این شرکای جنسی گاه به گاه شامل نئاندرتال ها و دنیسوواها می شود که مورد دوم (دنیسوواها) تا سال 2010 توسط دانشمندان کشف نشده بود.

اما در این مطالعه، به لطف الگوریتم‌های یادگیری عمیق که توده پیچیده‌ای از کد ژنتیکی انسان باستانی و مدرن را غربال می‌کردند، یک نفر سوم مربوط به زمان های بسیار گذشته از DNA اوراسیا جدا شد.

محققان با استفاده از یک تکنیک آماری به نام استنتاج بیزی شواهدی را یافتند که آن‌ها آن را «نفوذ سوم» می نامند .یک جمعیت باستانی «شبح» که انسان‌های امروزی در جریان مهاجرت آفریقا با آن آمیخته شدند.هوش مصنوعی جد انسانی

محققان در مقاله خود نوشتند: این جمعیت یا به تبار نئاندرتال-دنیسووا مربوط می شود یا اینکه این گروه پیش تر از دودمان دنیسووا فاصله گرفته است به این معنی که ممکن است این سومین جمعیت در تاریخ جنسی بشریت احتمالاً ترکیبی از نئاندرتال ها و دنیسوواها باشد.

تا اندازه ای از نقطه نظر یادگیری عمیق، این یک تأیید فرضی از گونه «فسیل دورگه» دختر نوجوان است که در سال 2018 شناسایی شد. اگرچه هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و خود پروژه های تحقیقاتی مستقیماً به هم مرتبط نیستند.

مایوخ موندال ژنوم شناس از دانشگاه تارتو در استونی در بیانیه ای مطبوعاتی در زمان کشف گفت: تئوری ما با نمونه دورگه ای که اخیراً در دنیسووا کشف شد همزمان است، اگرچه هنوز نمی توانیم احتمالات دیگر را رد کنیم.

همانطور که گفته شد، اکتشافات در حال انجام در این زمینه از علم به سرعت در حال انجام است.

همچنین در سال 2018، تیم دیگری از محققان شواهدی را از آنچه که آنها آن را “سومین رویداد قطعی آمیزش نژادی” در کنار دنیسووان ها و نئاندرتال ها نامیدند شناسایی کردند و دو مقاله در اوایل سال 2019 منتشر شد، که جدول زمانی تلاقی و پیوند نژادی گونه های منقرض شده را با جزئیات واضح تری ردیابی کرد.

هنوز تحقیقات بیشتری در اینجا باید انجام شود. قطعا استفاده از این نوع تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی یک نمونه در زمینه اجداد انسان است و بررسی شواهد فسیلی یک تکنیک کاملاً جدید است و شواهد ما در این موارد به طرز شگفت انگیزی اندک است.

آنچه که تیم پیدا کرده است یک روند فراموش‌شده ورود ژن های یک گونه به مجموعه ژن های گونه دیگر را توضیح می‌دهد و نسبت به آنچه که امروز انسانها هستند اطلاعات بیشتری میدهد.

Bertranpetit گفت: هدف ما این بود که این مکان‌های انعشاب ژنوم را در قسمت های اولیه پیدا کنیم و ببینیم کدام‌ها نئاندرتال و یا کدام دنیسووا مربوط به این انشعاب هستند؟ سپس بفهمیم که آیا این مکان‌ها کل تصویر را توضیح می‌دهند یا خیر؟

همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، اگر بخش های نئاندرتال و دنیسووا را کم کنید، هنوز چیزی در ژنوم وجود دارد که به شدت ناهمگون است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.