واکسن مالاریا در غنا تأییدیه مصرف گرفت

واکسن مالاریا با نام R21  توانسته به هدف اثربخشی 75 درصدی سازمان بهداشت جهانی دست پیدا کند و غنا اولین کشوری است که از آن استفاده میکند  

واکسن مالاریا با نام R21 توانسته به هدف اثربخشی حداقل 75 درصدی سازمان بهداشت جهانی دست پیدا کند و غنا اولین کشوری است که استفاده از این واکسن را تأیید کرده است.  

به گزارش تکناک، این واکسن با نام R21/Matrix-M برای استفاده در کودکان 5 تا 36 ماهه که آسیب پذیری بیشتری در مقابل انگل مالاریا دارند، تایید شده است. واکسن مالاریا اولین واکسنی است که از هدف 75 درصدی سازمان بهداشت جهانی فراتر رفته و سطح ایمنی بالایی را در آزمایشات، از خود نشان داده است. به عبارت دیگر، R21/Matrix-M یک پیشرفت قابل توجه در درمان مالاریا است که به خصوص برای کشورهای در معرض خطر مناسب است.

پروفسور آدریان هیل، محقق ارشد در مورد این واکسن گفت: ساخت این واکسن، نقطه اوج 30 سال مطالعه در مورد واکسن مالاریا در دانشگاه آکسفورد است که می تواند در مقیاس مناسب برای کشورهایی که بیشتر به آن نیاز دارند، عرضه شود.

بر اساس گزارش جهانی مالاریا در سال گذشته، تخمین زده می‌شود که در سال 2021، 649 هزار مرگ و میر ناشی از مالاریا در سراسر جهان در مقایسه با 625 هزار مورد مرگ ناشی از کرونا در اولین سال همه‌گیری جهانی، وجود داشته باشد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، مالاریا چندین سال است که در سراسر غنا وجود دارد و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در این کشور است. در سال 2021، سازمان بهداشت جهانی ، حدود 5.3 میلیون مورد مالاریا را تخمین زد که 12 هزار و 500 مورد، مرگ ناشی از آن اعلام شده است.

این واکسن با دوز کم که در مقیاس انبوه تولید می‌شود، می‌تواند به سرعت در کشورهای گرمسیری که در معرض خطر این بیماری قرار دارند، عرضه شود.

آزمایشاتی، در چندین کشور درباره واکسن R21/Matrix-M مالاریا که در ابتدا در دانشگاه آکسفورد طراحی و توسعه یافت، انجام شده است. یکی از آن ها،  آزمایشی سه مرحله ای در بورکینافاسو، کنیا، مالی و تانزانیا که 4 هزار و 800 کودک در آن ثبت نام شده اند.  انتظار می رود نتایج این آزمایشات در اواخر سال جاری گزارش شود.

محتویات واکسن مالاریا R21  چیست؟

این واکسن حاوی Novavax’s Matrix-M (Nasdaq: NVAX)  است که یک تقویت کننده مبتنی بر ساپونین محسوب می شود و پاسخ سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و آن را قوی‌تر و بادوام‌تر می‌کند. سلول‌های ارائه ‌دهنده آنتی ‌ژن تحریک شده و میزان آنتی ‌ژن در غدد لنفاوی محلی با استفاده از تقویت کننده Matrix-M در محل تزریق، افزایش می‌یابد.

هیل در مصاحبه ای به BBC گفت: ما انتظار داریم واکسن R21 در سال‌های آینده تأثیر عمده‌ای بر کاهش مرگ و میردر اثر مالاریا بین کودکان داشته باشد و در بلندمدت به هدف نهایی ریشه‌کنی و حذف مالاریا کمک کند.

موسسه سرم سازی بیوتکنولوژی هند در حال آماده سازی این واکسن برای تولید بین 100 تا 200 میلیون دوز در سال است و قرار است یک کارخانه تولید واکسن در آکرا، غنا ساخته شود.

آدار پوناوالا، مدیر عامل موسسه سرم سازی در هند گفت: توسعه یک واکسن با تاثیر زیاد روی این بیماری، بسیار دشوار بوده است. صدور مجوز واکسن مالاریا R21/Matrix-M برای استفاده در غنا، نقطه عطفی در تلاش های ما برای مبارزه با مالاریا در سراسر جهان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.