واکسن های آنفولانزا نیاز به اصلاح فوری دارند

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد از یک جزء مشترک درواکسن های آنفولانزا فصلی که در برابر سویه خاصی از ویروس محافظت به عمل می آورد، صرف نظر شود زیرا به نظر می‌رسد این سویه دیگر وجود ندارد.

به گزارش تکناک، بررسی ها نشان می دهد ممکن است ویروس کرونا این سویه اصلی آنفولانزای فصلی را به سمت انقراض سوق داده باشد.

ویروس های آنفولانزا در دودمان B/Yamagata از مارس 2020 یعنی زمانی که ویروس همه گیر ویروس کرونا پخش شد و این ویروس در سراسر جهان به صورت قارچ گونه رشد می کرد، شناسایی نشده اند. انتقال این ویروس خطرناک SARS-CoV-2  و محدودیت‌های بهداشتی پس از آن، ‌شدت شیوع و چرخه سایر بیماری‌های عفونی را مختل کرد و آنفولانزای فصلی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

در سال های 2020-2021 تقریباً فصل آنفولانزا وجود نداشت و تنوع ژنتیکی سویه‌های در گردش آنفولانزا به‌طور چشمگیری از بین رفت. اما به نظر می رسد دودمان B/Yamagata بیشترین ضربه را از این مسئله خورده است. اگرچه گونه‌های دیگر در سال‌های پس از آن دوباره بازگشتند و باعث ایجاد یک فصل تازه و شدید آنفولانزا در سال های 2022-2023 در ایالات متحده شدند، اما B/Yamagata همچنان در سطح جهان ناپدید شده و منقرض شده است.

در یک جلسه چهار روزه در این هفته، مشاوران سازمان جهانی بهداشت طبق معمول، برای تعیین ترکیب واکسن های آنفولانزا فصلی 2024 برای نیمکره جنوبی تشکیل جلسه دادند. توصیه آنها که امروز منتشر شد این است که این واکسن شامل اجزایی برای محافظت در برابر B/Yamagata نباشد.

مشاوران WHO در توصیه نهایی خود نوشتند: عدم شناسایی تایید شده ویروس های اصل و نسب B/Yamagata که به طور طبیعی وجود دارند، نشان دهنده خطر بسیار کم عفونت توسط ویروس های دودمان B/Yamagata است.

بنابراین، نظر کمیته مشورتی ترکیب واکسن آنفولانزای سازمان جهانی بهداشت این است که گنجاندن یک آنتی ژن دودمان B/Yamagata در واکسن‌های چهار ظرفیتی آنفولانزا دیگر موجه نیست و باید هر تلاشی برای حذف این جزء در اسرع وقت انجام شود.

نه تنها این ویروس دیگر یک تهدید قابل تشخیص نیست، بلکه مشاوران سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کردند حفظ جزء واکسن در اطراف می‌تواند خطر معرفی مجدد ویروس را ایجاد کند.

اگرچه  واکسن های آنفولانزا ایمن و موثر هستند، اما ساخت و استفاده از واکسن های غیرفعال و ضعیف شده زنده حاوی ویروس های دودمان B/Yamagata خطر معرفی مجدد ویروس دودمان B/Yamagata به جمعیت را به همراه دارد. این خطر را می توان با حذف ویروس ویروس‌های دودمان B/Yamagata از واکسن‌ها کاهش داد.

قبل از ناپدید شدن B/Yamagata، چهار نوع آنفولانزای فصلی وجود داشت که در سطح جهانی پخش می‌شد و واکسن‌های فصلی آنفولانزای فصلی سه یا چهار مورد از آنها را هدف گرفتند (به ترتیب واکسن‌های سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی).

چهار نوع ویروس شامل دو زیرگروه آنفولانزای نوع  A، H1N1  و H3N2، و دو دودمان آنفلوانزای نوع B، ویکتوریا و یاماگاتا است. واکسن های سه ظرفیتی عموماً در برابر ویروس های نوع A و یکی از ویروس های  B که دودمان B/Victoria در سال های اخیر بوده، محافظت به عمل می آورند.

ایالات متحده از واکسن های چهار ظرفیتی استفاده می کند و از آنجایی که ترکیب واکسن آنفولانزای 2023-2024 برای نیمکره شمالی، ماه ها پیش مشخص شد و اکنون واکسن ها برای این فصل در دسترس هستند، آنها حاوی یک جزء B/Yamagata هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.