نتایج امیدوارکننده واکسن سرطان پانکراس

همه انواع سرطان ها جدی هستند، اما سرطان پانکراس یک بیماری چالش برانگیز بوده است چرا که تشخیص این سرطان بسیار دشوار است.

به گزارش تکناک، لوزالمعده در عمق شکم قرار دارد. این بدان معناست که سرطان لوزالمعده اغلب تا زمانی که خیلی دیر شده است، می تواند خودش را نشان ندهد. اکنون، به لطف یک واکسن جدید سرطان لوزالمعده، بیماران پرخطر، به ویژه آنهایی که قبلاً سرطان لوزالمعده داشته اند، ممکن است به طور کامل از شر این بیماری خلاص شوند.

گروهی از سرطان شناسان، اخیراً یک واکسن RNA شخصی سازی شده را در یک گروه کوچک از 16 بیمار آزمایش کردند. بر اساس مقاله ای که چهارشنبه در مجله نیچر منتشر شد، این واکسن باعث پاسخ ایمنی مطلوب در نیمی از این بیماران شد که در طول یک دوره آزمایشی 18 ماهه بیماری آنها عود نکرد. با توجه به میزان عود نسبتاً سریع سرطان پانکراس، انکولوژیست ها این آزمایش را موفقیت آمیز می نامند.

واکسن سرطان پانکراس بر روی نمونه برداری سرطان از هر بیمار تکیه دارد. در این آزمایش اول، پزشکان از طریق جراحی، تومورهای پانکراس بیماران را برداشتند و قطعاتی از بافت را به آزمایشگاهی در آلمان فرستادند. در آنجا، گروهی از دانشمندان شرکت BioNTech از بافت و همچنین نمونه‌های خون بیماران، برای بدست آوردن توالی ژنتیکی برای هر بیمار استفاده کردند. در حالی که توالی های بیرون کشیده شده از بافت تومور، توسط سرطان تغییر یافته بود، اما توالی های به دست آمده از طریق خون، ژن های سالم را به تصویر می کشیدند.

همه انواع سرطان ها جدی هستند، اما سرطان پانکراس یک بیماری چالش برانگیز بوده است چرا که تشخیص این سرطان بسیار دشوار است.
یک دانشمند BioNTech در حال پردازش mRNA در آزمایشگاه ماربورگ این شرکت است

درست مانند واکسن کرونا، واکسن سرطان پانکراس از RNA پیام رسان (mRNA) برای تحریک یک پاسخ ایمنی خاص استفاده می کند. هنگامی که واکسن‌های شخصی‌سازی‌شده با استفاده از کد ژنتیکی هر بیمار طراحی و به آنها تزریق شدند، واکنش پروتئین‌سازی را تحریک کردند که امید است این کار، سلول‌های T بیماران را وارد عمل کند.

digikala

در این آزمایش، هر بیمار هشت دوز از واکسن آزمایشی را دریافت کرد، سپس شش ماه تحت شیمی‌درمانی قرار گرفت. پس از آخرین دور شیمی درمانی، بیماران دوز نهایی واکسن خود را تزریق کردند. هنگامی که این آزمایش رسماً 18 ماه بعد به پایان رسید، نتیجه این بود که سرطان پانکراس در هشت نفر از بیماران عود نکرد و به طور کامل در آنها از بین رفت.

میزان موفقیت 50 درصدی در یک مطالعه اولیه، بسیار دلگرم کننده است، به ویژه زمانی که به بیماران کمک می کند از عود یک نوع بسیار کشنده سرطان جلوگیری کنند. 7 نفر از 16 شرکت کننده در این آزمایش، طحال خود را نیز به همراه تومور لوزالمعده خود در طول جراحی برداشتند. این کار به دلیل نزدیکی طحال به پانکراس، نسبتاً اغلب اتفاق می افتد.

5 نفر از این شرکت کنندگان در پایان آزمایش نتایج موفقیت آمیزی را تجربه نکردند. از آنجایی که این احتمال وجود دارد که دست نخورده ماندن طحال، توانایی بدن را برای ایجاد سلول‌های T موثر افزایش دهد، انکولوژیست‌ها معتقدند که حذف فقط خود تومور، ممکن است شانس بهبودی بیماران مبتلا به سرطان پانکراس را پس از زدن واکسن سرطان افزایش دهد. در آزمایش های بعدی این احتمال حتما در نظر گرفته می شود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.