صنعت اسباب بازی با درآمدی 90 میلیارد دلاری برای جذابیت بیشتر نیاز به فناوریهای بهروز و بهرهگیری از خلاقیت دارد وهمین خلا پای شرکت های دانش بنیان را به این صنعت باز کرده است.
به گزارش تک ناک، بهطورکلی فناوریهای صنعت اسباببازی را که برگرفته از زنجیره ارزش در این صنعت است را میتوان در 4 بخش اصلی فناوریهای طراحی، تولید، توزیع و ترویج تقسیمبندی کرد. یک کسبوکار فعال در صنعت اسباببازی ممکن است در یک یا چند بخش از این زنجیره ارزش فعال باشد.
صنعت اسباببازی به عنوان یکی از قدیمیترین صنایع در حوزه صنایع خلاق، امروزه درآمدی بیش از 90 میلیارد دلار در جهان دارد که در 10 سال اخیر روندی افزایشی را طی کرده است.
کسبوکارهای صنعت اسباب بازی در ایران غالباً چندین بخش از این زنجیره را در مجموعه خود گردآوردهاند؛ البته که کسبوکارهایی نیز وجود دارند که کل فعالیت خود را معطوف به یک بخش کردهاند.
فناوریهای صنعت اسباب بازی
بخش فناوریهای طراحی شامل تمامی دانشهای فنی مورد نیاز برای طراحی اسباببازی قبل از تولید نهایی آن بهعنوان یک محصول قابلعرضه به مخاطب است. این بخش فناوریهایی را شامل میشود که میتواند مستندات نرم و ســخت لازم را که توصیفگر تمامی ویژگیهای فنی محصول نهایی باشد، به بخش تولید ارائه دهد تا اسباببازی مورد نظر را مطابق با اهداف مدیران و طراحان شرکت تولید کند.
این بخش، بهطورکلی شامل سه حوزه طراحی کسبوکار، طراحی محصول و پیشتولید محصول است. این سه حوزه را میتوان بهعنوان سه مرحله اصلی فرآیند عملیاتی طراحی اسباببازی در نظر گرفت که روی یکدیگر اثرگذاری مستقیم دارند.
تنوع مواد تولیدی و انواع اسباببازیها باعث میشود تا تقسیمبندی فناوریهای تولید بر اساس روندهای تولید جهانی با نگاهی به آینده صورت پذیرد. در تقسیمبندی پیش رو، در هر بخش، بر اساس اهمیت و ویژگیهای فناوریهای تولید، نوع دستهبندیها نیز متفاوت است. به همین دلیل با حفظ سنخیت فناوریها در هر بخش، تفاوت مشخصی در بین دستهبندی فناوریهای بخشها با یکدیگر وجود دارد.
مطالعات بازار و بازاریابی
امروزه مطالعات بازار و بازاریابی مقدم بر تولید و گاهی راهاندازی کسبوکار است. به همین دلیل، اگر کسبوکار بنای ارائه خدمات یا تولید کالایی را دارد، در وهله نخست باید به مطالعه بازار و تحقیق بازاریابی توجه کند، با اینکه بازاریابی مفهوم جامعتری است که بر زنجیره ارزش احاطه دارد و باید بهعنوان یک فرآیند پشتیبان در نظر گرفته شود.
فناوریهای بازاریابی، توزیع و فروش در سه بخش کلی دانش فنی مطالعه بازار، دانش فنی تدوین استراتژی و برنامههای بازاریابی و دانش فنی طراحی، اجرا و مدیریت کانالهای توزیع تقسیمبندی شده است.
مسیر پویایی و توسعه
صنعت اسباببازی به عنوان یک حوزه فرهنگساز و مؤثر برای کودکان و نوجوانان در شمار کلان اولویتهای مهم فرهنگی کشور نیز قرار دارد. همچنین بخش تولید این صنعت در کشور، از ظرفیت فراوانی برخوردار است.
این روزها صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از صنایع خلاق درآمدزا با گردش مالی قابل توجه، بدل شده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از حامیان مهم این صنعت محسوب میشود که تاکنون برای توسعه آن در کشور اقدامات موثری انجام داده است.
استفاده از فناوریهای بهروز مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و همچنین بهرهگیری از خلاقیت میتواند بر جذابیت اسباب بازی و ارزش افزوده آن اثرگذار باشد که شرکتهای دانشبنیان و خلاق توان مناسبی برای نقش آفرینی در این عرصه دارند.
گردش سرمایه بازار صنایع خلاق در جهان 2700 میلیارد دلار و اشتغال آن در جهان 50 میلیون نفر است و در جهان مد و پوشاک، انیمیشن، نوشت افزار، بازیهای دیجیتال و گیم و اسباببازی بیشترین گردش مالی را دارند.