ویروس کرونا بعد از مرگ هم در مغز باقی می‌ماند

تجزیه و تحلیل نمونه‌های بافت مغزی از کالبد شکافی 44 نفر که بر اثر کرونا جان باختند،نشان می‌دهد که ویروس کرونا در سراسر بدن ،از جمله مغز ،پخش می شود و تقریباً 8 ماه بعد از مرگ در آنجا باقی می ماند.

به گزارش تکناک، دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نمونه‌هایی از کالبد شکافی‌هایی که از آوریل 2020 تا مارس 2021 بدست آوردند،آزمایش کردند.آنها نمونه‌برداری گسترده‌ای از سیستم عصبی از جمله مغز را در 11 بیمار انجام دادند.

RNA و این ویروس زنده در اندام های مختلف

همه بیماران مورد بررسی در این آزمایش بر اثر ابتلا به کووید-19 فوت کرده بودند و هیچ کدامشان واکسن نزده بودند.پلاسمای خون 38 بیمار برای SARS-CoV-2 مثبت، 3 مورد منفی و پلاسما برای 3 بیمار دیگر در دسترس نبود.

30 درصد از بیماران زن و میانگین سنی 62.5 سال بود. 27 بیمار (61.4درصد) دارای سه بیماری زمینه ای یا بیشتر بودند. فاصله متوسط ​​از شروع علائم تا مرگ 18.5 روز بود.

digikala
نقشه حرارتی بالاترین میانگین کمیت SARS-CoV-2 RNA (N) را از طریق ddPCR موجود در بافت کالبد شکافی 11 بیمار که بر اثر کووید-19 فوت کرده‌اند و تحت نمونه‌گیری از کل بدن و مغز قرار گرفتند، نشان می‌دهد.
بیماران قبل از مرگ از کوتاه‌ترین به طولانی‌ترین مدت بیماری (DOI)، در پایین شکل فهرست‌بندی شده‌اند، و به مدت اولیه (≤14 روز)، اواسط (15 تا 30 روز) و اواخر (≥31 روز) گروه‌بندی می‌شوند. بیماری.
بافت ها بر اساس گروه بافتی سازماندهی می شوند که از بافت های تنفسی در بالا و CNS در پایین شروع می شود. سطوح RNA ویروسی از 0.002 تا 500000 کپی ژن N در هر نانوگرم ورودی RNA متغیر است که به عنوان یک گرادیان از آبی تیره در پایین‌ترین سطح تا قرمز تیره در بالاترین سطح نشان داده می‌شود.
بافت هایی که از طریق RT-qPCR بلادرنگ از نظر RNA زیر ژنومی (sgRNA) نیز مثبت بودند، با نوارهای عمودی سیاه سایه زده می شوند. ای، دیگر؛ PNS، سیستم عصبی محیطی؛ SM، عضله اسکلتی.

تجزیه و تحلیل نشان داد که SARS-CoV-2، همانطور که انتظار می رفت،در درجه اول،راه های هوایی و بافت ریه را آلوده کرده بود و به آن آسیب رسانده بود.محققان همچنین RNA ویروسی را در 84 نقطه مشخص در بدن و مایعات بدن پیدا کردند و در یک مورد RNA ویروسی را 230 روز پس از شروع علائم بیماری،جدا کردند.

محققان RNA و پروتئین SARS-CoV-2 را در هیپوتالاموس و مخچه یک بیمار و در نخاع و گره های عصبی دو بیمار دیگر شناسایی کردند. اما آنها علیرغم میزان بار ویروسی قابل توجه ،آسیب کمی به بافت مغز را مشاهده کردند.

محققان همچنین ویروس SARS-CoV-2 زنده را از بافت‌های مختلف داخل و خارج دستگاه تنفسی،از جمله مغز، قلب، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش، غده فوق کلیوی و چشم جدا کردند.آنها 25 ویروس را از 55 نمونه آزمایش شده (45درصد) جدا کردند.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: ما تکثیر ویروس را در چندین مکان غیر تنفسی در دو هفته اول بیماری،پس از شروع علائم دیدیم.

آنها افزودند: تمرکز ما بیشتر بر زمان های کوتاه پس از مرگ برای بدست آوردن یک رویکرد استاندارد جامع برای جمع‌آوری بافت، تشریح مغز قبل از انحطاط، حفظ بافت در RNA و انجماد ناگهانی بافت تازه است که به ما این امکان را می‌دهد تا سطوح RNA SARS-CoV-2 را شناسایی کنیم.ما این کار را با حساسیت بالا توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز و هیبریداسیون درجا و همچنین جداسازی ویروس در کشت سلولی از چندین بافت غیر تنفسی از جمله مغز، که تفاوت های قابل توجهی در مقایسه با سایر مطالعات دارند،انجام می دهیم.

پیامدهای احتمالی برای ” اثرات کووید طولانی”

نویسنده ارشد این مطالعه دکتر دانیل چرتو،در یک بیانیه خبری به موسسه NIH گفت که قبل از انجام این تحقیقات، همه ما فکر می کردیم که SARS-CoV-2 عمدتاً یک ویروس تنفسی است.

یافتن حضور این ویروس در سراسر بدن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدست آمده با همکاران،به دانشمندان کمک کرد تا رابطه بین بافت‌های آلوده بدن و اثرات کووید طولانی مدت کرونا را کشف کنند که این عارضه منجر به باقی ماندن علائم این ویروس، هفته‌ها و ماه‌ها پس از ابتلا به این ویروس می شود.

به گفته دکتر استفن هویت یکی از نویسندگان که در کمیته راهبری پروژه RECOVER خدمت می کند،او بخشی از یک آزمایش به نام  Paxlovid RECOVER را شروع کرده است که انتظار می رود در سال 2023 آغاز شود، و این آزمایش قصد دارد به کالبدشکافی بیمارانی که بر اثر کرونا فوت کردند،بپردازد.کالبد شکافی در آزمایش RECOVER شامل افرادی می شود که هر دو دوز واکسن را زده بودند و به انواع سویه های خطرناک کرونا نیز آلوده شده بودند.

هویت گفت: ما امیدواریم که اطلاعات مربوط به ماندگاری ویروسی را کشف کنیم و رابطه این موضوع با اثرات کووید در طولانی مدت را نیز بررسی کنیم.ما در کمتر از یک سال حدود 85 مورد داریم و در حال تلاش برای گسترش این آزمایش ها هستیم.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.