پاسخ قوی واکسن جدید کرونا به سویه‌های جهش یافته

یک مطالعه جدید، پاسخ قوی واکسن جدید کرونا  را در برابرسویه امیکرون و سایر سویه‌های SARS-CoV-2  نشان می دهد و اهمیت آن را برای جمعیت های آسیب پذیر برجسته می کند.

به گزارش تک‌ناک محققان موسسه کارولینسکا و بیمارستان داندرید، افرادی که به‌تازگی واکسن جدید کووید-19 به روز شده را تزریق کرده‌اند،‌ بررسی کرده و پاسخ آنتی بادی به انواع مختلف SARS-CoV-2 را در آنها تجزیه و تحلیل کردند. نتایج، یک واکنش شگفت‌آور قوی به سویه‌های امیکرون غالب و بسیار جهش یافته را نشان می‌دهد.

مطالعه در حال انجام که در بهار 2020 با آزمایش منظم 2149 نفر از کارکنان بیمارستان داندرید شروع شد، پاییز امسال نتایج را منتشر کرده است. 24 شرکت کننده در این مطالعه ثبت شدند که اکثر آنها بالای 64 سال داشتند و قبلا چهار یا پنج دوز واکسن زده بودند.

این واکسن به طور انحصاری امیکرون را هدف قرار می دهد

به‌روزرسانی‌های قبلی واکسن کووید-19 شامل نسخه اصلی SARS-CoV-2 و امیکرون بود. با این حال، این واکسن‌های جدید پاسخ آنتی بادی بسیار قوی تری به SARS-CoV-2  نسبت به امیکرون ایجاد کردند.

سویه‌های امیکرون اکنون در سطح جهانی غالب هستند و افزایش شدید سویه Omicron XBB  و سویه‌های فرعی آن باعث ایجاد واکسن‌هایی برای این سویه‌ها شد. با این حال، درمورد سویه‌های دیگر از جمله BA.2.86  بسیار جهش یافته، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا واکسن جدید در برابر این موارد نیز محافظت می‌کند یا خیر.

نتایج این مطالعه اکنون نشان می دهد که واکسن به روز شده کرونا،‌ افزایش ده برابری در آنتی بادی‌ها علیه نه تنها XBB بلکه سویه های جدیدتر و جهش یافته تر مانند BA.2.86 ایجاد می کند.

شارلوت تالین، محقق ارشد این مطالعه گفت: به‌روزرسانی‌های قبلی نتوانستند پاسخ را به سمت امیکرون و سویه‌های جدید را تغییر دهند، زیرا آنها با ویروس اصلی سازگار شده‌اند. واکنش گسترده‌ای که اکنون شاهد آن هستیم احتمالاً به این دلیل است که واکسن جدید فقط امیکرون را هدف قرار می‌دهد که تفاوت زیادی با ویروس اصلی دارد.

به طور غیر منتظره موثر است

اولریکا مارکینگ، نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: واکسن جدید محافظت متقاطع در برابر سویه‌های جدید ایجاد می کند و این توصیه را تأیید می کند که افراد مسن و افراد در معرض خطر آنفولانزا و COVID-19 باید واکسینه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.