چرا بلوغ باعث توقف رشد می شود؟

تحقیقات جدید یک محرک موثر برای توقف رشد در مگس‌های سرکه را با مفاهیمی برای درک رشد انسان شناسایی کرده‌اند. این مطالعه با تمرکز بر نقش هورمون استروئیدی اکدیسون، نشان می‌دهد که رشد نه به دلیل اندازه بدن بلکه به دلیل تغییر خود تنظیمی در غده تولیدکننده هورمون متوقف می‌شود

شروع حیات همه حیوانات از یک ارگانیسم تک سلولی است و سپس شروع به رشد می کنند. البته در برخی مواقع، رشد در آنها باید متوقف شود، اما روندی که اتفاق می افتد تاکنون به خوبی درک نشده است.

به گزارش تک‌ناک، تحقیقات جدید الکساندر شینگلتون در دانشگاه ایلینوی شیکاگو و همکارانش، یک محرک بالقوه را شناسایی کرده است که باعث توقف رشد مگس‌های سرکه می‌شود و پیامدهایی برای درک رشد انسان نیز دارد. این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده است.

درک توقف رشد در انسان و مگس سرکه

در انسان، سیگنال بدن برای توقف رشد در حوالی بلوغ اتفاق می افتد، اگرچه چندین سال دیگر طول می کشد تا رشد واقعا متوقف شود. درک بهتر این فرآیند تا حدی به دلیل بروز تغییرات در نحوه تجربه بلوغ کودکان مهم است.

همه ما می‌دانیم که با شروع بلوغ، فرد به دوره‌ی جوانی پا می‌گذارد اما برای درک اینکه چرا و چیزی در حال تغییر است، باید نحوه عملکرد آن را درک کنیم.

بنابراین محققان مگس‌های سرکه را مورد بررسی قرار دادند که وقتی از لارو به بالغ تبدیل می‌شوند، بلوغ می‌شوند. تئوری بسیاری از زیست شناسان این بوده است که رشد لارو زمانی که به اندازه بدنی خاصی می رسد، متوقف می شود، که باعث می شود روند بالغ شدن را آغاز کند. شینگلتون توضیح داد که این اتفاق در حشرات دیگر هم رخ می‌دهد، مانند ساس که از یک گیرنده کشش در شکم خود برای نظارت بر اندازه خود استفاده می کند.

کشف محرک توقف رشد در مگس‌های سرکه

شینگلتون و همکارانش متقاعد نشده بودند که مگس‌های سرکه از چنین مکانیزمی استفاده می‌کنند. آنها فرض کردند که این مسئله با هورمون استروئیدی دخیل در رشد مگس سرکه به نام اکدیسون ارتباطی دارد که مشابه استروژن و تستوسترون در انسان است.

محققان از یک الگو ریاضی برای کشف ایده خود استفاده کردند. این الگو نشان داد که اندازه بدن عاملی نیست که باعث توقف رشد مگس سرکه شود. در عوض، یک گزینه توقف رشد توسط غده ای که اکدیسون را تولید می کند، فعال می شود. در مرحله لارو، آن غده اطلاعات تغذیه ای زیادی دریافت می کند که به آن کمک می کند تصمیم بگیرد که چگونه تولید اکدیسون را تنظیم کند. اما هنگامی که اکدیسون به سطح معینی می رسد، غده دیگر برای تصمیم گیری به آن اطلاعات تغذیه ای نیاز ندارد و شروع به تنظیم خود می کند.

محققان بر این باورند که این تغییر نیاز به اطلاعات تغذیه ای چیزی است که باعث توقف رشد مگس سرکه می شود.

شیگلتون مایل است مطالعات مشابهی را روی پستانداران انجام دهد که می‌تواند روند توقف رشد در انسان را روشن کند. اما او شک دارد که تجربه مگس میوه به تجربه ما مربوط شود، با اینکه هم مگس سرکه و هم انسان شامل هورمون های استروئیدی مشابه هستند و اطلاعات تغذیه ای را از طریق انسولین منتقل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.