پدیده پوشش بصری چیست؟

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Nature Neuroscience  منتشر شده است، پیشرفت‌های قابل توجهی در درک پوشش بصری داشته است.

به گزارش تکناک، پوشش بصری پدیده‌ای است که نقش مهمی در نحوه درک ما یا بهتر بگوییم ندیدن چیزها ایفا می‌کند. این مطالعه نه تنها جنبه های ادراک آگاهانه در مغز را نشان می‌دهد، بلکه نشان می دهد که این پدیده هم در انسان و هم در موش رخ می دهد.

پوشش بصری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد آگاهانه تصویری را درک نمی‌کند، زیرا تصاویر دیگری پشت سر هم نشان داده می‌شود. برای رخ دادن پوشش بصری موثر، تصویر اول باید به سرعت ظاهر شود و ناپدید شود، پس از آن تصویر دوم در حدود 50 میلی ثانیه ظاهر شود.

تحقیقات پیشرفت در ادراک بصری

دکتر شاون اولسن که یک محقق در موسسه آلن است و همکارانش، به دنبال علم پشت این توهم نوری بودند و برای اولین بار نشان دادند که این توهم در موش ها نیز اتفاق می افتد. پس از آموزش موش‌ها برای گزارش دادن در مورد آنچه دیدند، محققان توانستند ناحیه خاصی از مغز را که برای کارکرد توهم پوشش بصری ضروری است، مشخص کند.

اولسن گفت: این مشاهده جالب است. مانند دیگر توهمات بصری، ما فکر می کنیم که این توهم چیزی در مورد نحوه عملکرد سیستم بینایی و در نهایت در مورد مدارهای عصبی که زیربنای آگاهی بصری هستند به ما می گوید.

بررسی نقش مغز در آگاهی بصری

دانشمندان این پدیده عجیب را در قرن نوزدهم کشف کردند، اما اینکه چرا و چگونه مغز انسان این کار را انجام می دهد، همچنان یک راز باقی مانده است.

دکتر کریستف کخ، محقق شایسته موسسه آلن که همراه با اولسن و دکتر سام گیل، این مطالعه را رهبری کردند، گفت: این مطالعه بخش‌هایی از مغز را که مسئول آگاهی از دنیای اطراف ما هستند، بررسی می‌کند.

هنگامی که باران فوتون ها به شبکیه چشم ما برخورد می کند، اطلاعات یک مسیر تعیین شده از کره چشم ما را در چندین منطقه مختلف مغز طی می کند و به نواحی پردازش بالاتر قشر مغز ختم می شود که بیرونی ترین پوسته چروکیده مغز است. از مطالعات قبلی در مورد پوشش بصری، دانشمندان می‌دانند که نورون‌های شبکیه و بخش‌هایی از مغز در اوایل این مسیر فعال می‌شوند، حتی زمانی که فرد از دیدن تصویری آگاه نباشد. به عبارت دیگر، مغز شما چیزها را بدون اطلاع شما می بیند.

از موش تا انسان: ادراکات موازی

دانشمندان برای کشف جایی که حس ناخودآگاه به ادراک و عمل آگاهانه تبدیل می‌شود، ابتدا به 16 موش آموزش دادند تا در صورت انتخاب جهت صحیح، چرخ یک لگوی کوچک را به سمت تصویر سریع نمایش داده شده، بچرخانند. سپس دانشمندان یک تصویر پوشاننده متفاوت را در هر دو طرف صفحه، مستقیماً به دنبال تصویر هدف اضافه کردند. با اضافه شدن تصویر پوشاننده، حیوانات دیگر نمی توانستند کار را به درستی انجام دهند به این معنی که آنها دیگر از تصویر اصلی و هدف آگاه نبودند.

از آنجایی که پوشش بصری پیش از این هرگز روی موش ها آزمایش نشده بود، گرئه تحقیقاتی مجبور شد این کار را برای آنها ایجاد کند، به این معنی که تصاویر و نحوه نمایش آنها با تصاویر استفاده شده در مطالعات قبلی انسانی متفاوت است.

برای تأیید اینکه توهم نوری که آنها به این جوندگان نشان دادند، به انسان هم مربوط است، محققان آن را روی 16 نفر نیز آزمایش کردند (چرخ لگو با فشار دادن کلید جایگزین شد). ادراک انسان (یا فقدان آن) و درک موش از این توهم پوشش بصری خاص بسیار مشابه بود.

این نتیجه به این معنی است که ادراک آگاهانه یا در قشر بینایی یا در نواحی بالاتر قشر پایین دست آن اتفاق می افتد. کوچ گفت که این یافته با این مسئله که که قشر مغز، جایگاه ادراک آگاهانه در پستانداران از جمله ما است، مطابقت دارد.

(زیرنویس تصویر: یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه پوشش بصری که پدیده ای است که در آن توالی تصویر سریع، منجر به پردازش ناخودآگاه تصویر می شود، در انسان و موش رخ می دهد. این تحقیق که نقش قشر مغز در ادراک آگاهانه را نشان می‌دهد، بینش های قابل توجهی را در مورد مکانیسم های پردازش بصری مغز ارائه می دهد.)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.