پرتاب ماهواره مجهز به هوش مصنوعی چین به فضا

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، یک موشک تجاری چینی بسته ای از ماهواره ها، از جمله یک ماهواره پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی به نام WonderJourney را به مدار زمین برده است.

به گزارش تکناک، این ماهواره جدید که از نام یک فیلسوف مشهور چینی به نام ژوانگزی که برای اولین بار مفهوم “جهان” را توصیف کرد، نامگذاری شده است، گفته می‌شود که می‌تواند داده‌ها را در محل پردازش کند و نیازی به ارسال داده ها به مرکز کنترل زمینی نیست.

ماهواره “هوشمند” چین

چن جونرویی سخنگوی سازمان توسعه دهنده STAR.VISION مستقر در هانگژو گفت: هدف فعال کردن تعامل انسان با فضاپیما است و به ماهواره اجازه می‌دهد تا به طور مستقل در مورد موقعیت‌هایی که نمی‌توان از سطح زمین آنالیز کرد هشدار دهد و بدون ارسال مقادیر زیادی داده به زمین به یادگیری ادامه دهد.

ماهواره ای که WJ-1A نیز نامیده می شود، در 11 اوت 2023 از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در مغولستان داخلی بر روی موشک CERES-1 Y7 پرتاب شد. به غیر از “WonderJourney”، این موشک همچنین شش ماهواره دیگر از جمله Xiguang-1 01 را حمل کرد که برای رصد زمین، خدمت به منابع طبیعی، کشاورزی، جنگل‌داری، شهر هوشمند و کاهش بلایا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ماهواره دیگر Starpool I-1B بود که برای سنجش از راه دور، ارتباط ماهواره به ماهواره و ماهواره به زمین و تقویت ناوبری طراحی شد.

پلتفرم هوش مصنوعی String Edge به عنوان مغز ماهواره عمل می‌کند و امکان مشاهده و پردازش بلا‌درنگ را فراهم می‌کند. به طور سنتی، داده ها باید برای تجزیه و تحلیل و دستورالعمل ها به یک مرکز کنترل زمینی ارسال شوند. چن توضیح داد اما WJ-1A خودش می‌تواند این کار ها را انجام دهد.

وانگ چونهویی، یکی از بنیانگذاران و مدیر فناوری این شرکت هفته گذشته گفت: WJ-1A اولین ماهواره چین با هوش مصنوعی (AI) است که دارای یک سیستم عامل هوشمند است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید. وظیفه اصلی این ماهواره انجام آزمایش سیستم و اعتبارسنجی برنامه های هوشمند مختلف برای کارایی در مدار خواهد بود. این برنامه ها شامل اتصال با خودروهای هوشمند و پهپادهای آینده و نظارت بر شرایط محیطی مانند آتش سوزی جنگل ها، رطوبت خاک و بیماری های آفات است.

WJ-1A مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا، دوربین‌های مادون قرمز نزدیک و دوربین‌های پانوراما VR است که امکان انجام وظایف مختلف پردازش تصویر را فراهم می‌کند. این سیستم از طریق درک معنایی تصویر، می تواند جنگل ها و اقیانوس ها را تشخیص دهد. چن افزود: این دستگاه همچنین قادر به شناسایی هدف، فشرده سازی سریع و پاک سازی داده ها است.

این ماهواره می تواند 3861 مایل (10000 کیلومتر مربع) را تجزیه و تحلیل کند و اشیاء را تنها در چند ساعت ردیابی کند. این ماهواره به عملکردهای ارتباطی مجهز شده و در حال به روز رسانی است تا به یک دستیار هوش مصنوعی در فضا تبدیل شود. کاربران زمینی می توانند مانند ChatGPT با آن صحبت کنند.

19 مورد دیگر در راه است

این ماهواره مثل یک «مغز» استفاده نشده است. به منظور هوشمندتر کردن آن، به کاربران بیشتری از صنایع مختلف برای آموزش آن نیاز است. چن اعلام کرد که WonderJourney صورت فلکی خود را تا پایان سال 2024 با همکاری شرکای خود به 20 ماهواره گسترش خواهد داد تا پوشش و کارایی ارتباط را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.