پردازنده جدید اینتل با حافظه LPDDR5X عرضه می شود

اینتل روز چهارشنبه بسته‌ جدید فناوری‌های پیچیده خود مانند EMIB (پل اتصال چندگانه تعبیه‌شده) و Foveros را به نمایش گذاشت و پردازنده آینده Meteor Lake را با حافظه داخلی LPDDR5X رونمایی کرد.

به گزارش تکناک،  به نظر می رسد اینتل روش شرکت اپل را در پیش گرفته است زیرا اپل مدتی است که حافظه LPDDR را با پردازنده در لپ تاپ های  سری M1 و M2 خود در یک بسته قرار داده است.

محصولی که اینتل نشان می دهد، پردازنده چهار کاشی Meteor Lake است که از بسته Foveros برای تراشه های خود استفاده می کند و 16 گیگابایت حافظه LPDDR5X-7500 سامسونگ را حمل می کند.

پیکربندی واقعی پردازنده ناشناخته است، اما 16 گیگابایت حافظه می تواند حداکثر پهنای باند 120 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد که به طور قابل توجهی بالاتر از حداکثر پهنای باند ارائه شده توسط یک زیر سیستم حافظه دارای DDR5-5200 یا LPDDR5-6400 است.

قرار دادن حافظه و پردازنده در یک بسته چندین مزیت عمده را به همراه دارد، از جمله افزایش عملکرد، سیستم نازک‌تر و کاهش فضای اشغالی برای پلتفرم که امکان باتری با ظرفیت بیشتر را فراهم می‌کند. با این حال، معایبی نیز وجود دارد: اگر یک تراشه حافظه از کار بیفتد، کل سیستم از کار می افتد. در پلتفرم‌هایی که همه چیز لحیم‌شده است، قابلیت ارتقا وجود ندارد و خنک کردن پردازنده و حافظه به سیستم خنک کننده پیچیده تری نیاز دارد.

اپل اولین شرکتی بود که حافظه داخلی LPDDR با پردازنده را در بسته استفاده کرد، اما اینتل سال‌ها ازسیستم بسته روی بسته (package-on-package) DRAM با پردازنده‌های اتم خود برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های بسیار نازک استفاده می‌کرد. اخیراً اینتل حتی از DRAM درون بسته با اولین پردازنده هیبریدی خود به نام Lakefield استفاده کرده است.

چیزی که باید دید این است که آیا سازندگان لپ‌تاپ پردازنده Meteor Lake و حافظه داخلی LPDDR5X را در یک بسته خواهند پذیرفت یا خیر؟ همچنین حجم حافظه ای را که مستقیماً از فروشندگان DRAM مانند سامسونگ تهیه می کنند کاهش می دهد که بر روی اهرم آنها برای مذاکره در مورد قیمت DRAM تأثیر می گذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.