قدرتمندترین پردازنده موبایل اپل معرفی شد

اپل به تازگی پردازنده Apple A17 Pro را معرفی کرده است. این قطعه در داخل گوشی‌های Apple آیفون پرو و آیفون پرومکس قرار خواهد گرفت.

به گزارش تکناک، سایر دستگاه‌ها در این سری نیز از Apple A16 Bionic استفاده می‌کنند که آخرین نسل پردازنده‌های پیشرفته اپل است. اکنون، قبل از اینکه سوالی بپرسید، نام Pro در چیپست به دلایلی وجود دارد.

همانطور که اپل در ویدیو زنده خود در رویداد شب گذشته توضیح داد، Apple A17 Pro سریع ترین و قدرتمندترین چیپست موبایل تاکنون است و برای کسانی که دنبال اطلاعات بیشتر هستند، این یک چیپست 3 نانومتری است که دارای 19 میلیارد ترانزیستور است. این پیشرفت در فرآیند و تعداد ترانزیستورها باعث می‌شود که سیلیکون جدید سری A اپل 20 برابر سریعتر از نسل قبلی خود باشد.

نکات برجسته APPLE A17 PRO

درباره Apple A17 Pro بسیاری از موارد قابل بحث وجود دارد. اما از میان آنها، نکات زیر مهم هستند.

پیکربندی قوی CPU

Apple A17 Pro با دو هسته با عملکرد بالا همراه است. این هسته‌های عملکرد بالا تا 10٪ سریعتر از نسل قبلی هستند. آنچه مهم‌تر است این است که هسته‌های عملکرد بالا پیش‌بینی شاخه‌های بهبود یافته و موتورهای رمزگشایی و اجرا بهتر و گسترده‌تری دارند. این بهبودها منجر به بهبود عملکرد خام شده است.

اما اپل Apple A17 Pro را فقط برای ارائه عملکرد برتر طراحی نکرده است. به علاوه، این چیپست برای بهره‌وری انرژی بیشترین تلاش را می‌کند. همچنین دارای چهار هسته کارآمد است که در مقایسه با رقبا، سه برابر عملکرد بیشتر در هر وات ارائه می‌دهند.

عملکرد محاسباتی پیشرفته

Apple A17 Pro دارای 16 هسته Neutral Engine است. برای کسانی که دنبال اطلاعات بیشتر هستند، هسته‌های Neural Engine برای اجرای عملکردهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سفارشی شده‌اند. آنها در چیپست‌های قبلی سری A وجود داشتند. اما در A17 Pro، هسته‌های Neural Engine می‌توانند تا 2 برابر عملکرد بهتر ارائه دهند.

علاوه بر هسته‌های Neural Engine، Apple A17 Pro دارای موتورهای اختصاصی نیز می‌باشد. این موتورها شامل کدک ProRes، موتور نمایش Pro و دیکودر AV1 هستند. همه اینها مطمئن می‌شوند که تجربه پخش بهترین حالت ممکن را در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max جدید داشته باشید.

کنترلر USB APPLE A17 PRO

از آنجایی که سری جدید iPhone 15 دارای پورت USB-C است، Apple A17 Pro نیز یک کنترلر USB بازطراحی شده دریافت می‌کند. این کنترلر از استاندارد USB 3 پشتیبانی می‌کند که می‌تواند سرعت انتقال تا 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. علاوه بر این، این کنترلر شارژ سیمی سریع‌تر و وظایف قدرتمند USB را به سری جدید iPhone ارائه می‌دهد.

پردازنده گرافیکی سطح بالا  APPLE A17 PRO

Apple A17 Pro با GPU سطح Pro، عملکرد GPU را به سطح بالاتری می‌برد. این چیپست دارای شش هسته با معماری شیدر طراحی شده توسط اپل است. مهم‌ترین نکته این است که GPU تا 20٪ سریعتر از نسل قبلی است، که آن را انتخاب مناسب برای گیمرها می‌کند.

علاوه بر این، GPU Apple A17 Pro بر روی بهره‌وری تمرکز دارد و باعث می‌شود که iPhone 15 Pro و Pro Max جدید عمر باتری بهتری را در هنگام مدیریت بارهای گرافیکی شدید ارائه دهند.

یک نکته مهم دیگر درباره GPU A17 Pro این است که دارای Mesh Shading است. Mesh Shaders با اجازه دادن به هندسه از قبل بدون خروجی بافرهای شاخص جدید به حافظه، عملکرد را افزایش می دهند. به عبارت ساده، با استفاده از Mesh Shading در حین بازی در iPhone 15 Pro و Pro Max، تصاویر بهتری را تجربه خواهید کرد.

صبر کنید؛ موارد بیشتری وجود دارد!

همانطور که ممکن است بدانید، ردیابی نوری (Ray Tracing) یکی از مهم‌ترین نکات برای بازی‌ها در آینده است. در اصل، ردیابی نوری یک تکنیک رندرینگ است که می‌تواند اثرات نورپردازی بسیار واقع‌گرایانه‌ای را ایجاد کند. با فعال شدن ردیابی نوری، محیط‌های بازی به طور زنده به نظر می‌رسند، تمام بازتاب‌ها از منبع نور در نظر گرفته می‌شوند و بازی‌ها قادر به شبیه‌سازی رفتار فیزیکی نور هستند.

سال قبل، اپل تقریباً پشتیبانی از ردیابی نوری (Ray Tracing) را در iPhone 14 Pro فعال کرد. اما این بار، اپل عقب نماند. با استفاده از Apple A17 Pro، قابلیت‌های ردیابی نوری در iPhone 15 Pro و Pro Max بهبود یافته است. ممکن است کنجکاو باشید که چه چیزی آن را به خصوصیت ویژه تبدیل می‌کند؟

ردیابی پرتو با شتاب سخت افزاری در اپل A17 PRO

خب، روش ردیابی نوری سنتی بر روی ردیابی نور نرم‌افزاری تکیه می‌کند. این روش بدون شک می‌تواند تصاویر بهتری را در مقایسه با عدم فعال‌سازی ردیابی نور ارائه دهد، اما عملکرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما Apple A17 Pro از ردیابی نور سخت‌افزاری استفاده می‌کند.

این موضوع، نه تنها باعث می‌شود که GPU A17 Pro عملکرد گرافیکی بهتری ارائه دهد، بلکه تصاویر را نیز بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، بازی‌های فعال شده با ردیابی نوری روی iPhone 15 Pro Max بهتر اجرا خواهند شد و به طور قابل توجهی زیباتر از رقبا به نمایش در خواهند آمد. و اپل در حال حاضر با برخی از توسعه دهندگان بازی‌های بزرگ همکاری می‌کند تا بتوانید بهترین عملکرد را از GPU به دست آورید.

در اعلام رسمی، اپل نمونه‌ای از بازی Division Resurgence را به نمایش گذاشت و نشان داد که ردیابی نوری چقدر زیبا به نظر می‌رسد. و اگر از من بپرسید، ردیابی نوری بسیار شبیه به اجرای بازی‌های فعال شده با ردیابی نوری در رایانه‌های شخصی به نظر می‌رسد.

بازی Division Resurgence با ردیابی نوری در اوایل سال ۲۰۲۴ به آیفون منتقل خواهد شد. علاوه بر این، یوبی‌سافت یکی از جدیدترین بازی‌های Assassin’s Creed را به آیفون خواهد آورد، این بازی نسخه موبایل با تصاویر کاهش یافته نیست. به جای آن، این یک نسخه مناسب و بومی است که به شما اجازه می‌دهد تا بازی را به همان شکلی که در یک کنسول قدرتمند تجربه می‌کنید، بازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.