قدرتمندترین رایانه کوانتومی جهان توسط IBM عرضه شد

شرکت IBM از قدرتمندترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Osprey رونمایی کرد که دارای 433 کیوبیت عظیم است.

شرکت IBM از قدرتمندترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Osprey رونمایی کرد که دارای 433 کیوبیت عظیم است.

به گزارش تکناک، تراشه جدید سرفصل بسیاری از پیشرفت‌ها در رایانه‌های کوانتومی است که این شرکت اعلام کرده است، زیرا برای یک جهش عظیم در سال آینده آماده می‌شود.

رایانه های سنتی که برای دهه ها به خوبی به ما خدمت کرده اند، در مقایسه با رایانه های کوانتومی، نوپا، به طور فزاینده ای رنگ پریده اند. در جایی که اولی داده‌ها را در بیت‌های باینری، به صورت صفر و یک، ذخیره و پردازش می‌کند، دومی از کیوبیت‌هایی استفاده می‌کند که می‌توانند همزمان صفر، یک یا هر دو باشند.

این به طور تصاعدی قدرت پردازش را برای هر کیوبیت اضافه شده افزایش می دهد و به آنها امکان می دهد محاسباتی را انجام دهند که برای رایانه های معمولی غیرممکن است.

پردازنده کوانتومی Osprey شرکت IBM با قدرت 433 کیوبیت، با اختلاف زیادی پیشرفته ترین پردازنده کوانتومی در جهان است. این کیوبیت دو برابر رکورددار قبلی ( Xanadu’s Borealis که با 216 کیوبیت آزمایش شد ) و بیش از سه برابر بیشتر از Eagle خود IBM است که سال گذشته اعلام شد و 127 کیوبیت داشت.

پردازنده کوانتومی Osprey  معماری مشابهی با نسل قبلی خود دارد، که از یک لایه کیوبیت در بالای چندین لایه سیم‌کشی کنترل تشکیل شده است که به جمع کردن کیوبیت‌های بیشتر و کاهش نرخ خطای آنها کمک می‌کند. اکنون یک سیستم فیلتر یکپارچه اضافه شده است که به کاهش نویز و بهبود پایداری دستگاه کمک می کند.

 

آی‌بی‌ام می‌گوید که قابلیت‌های اعداد خرد کردن این دستگاه بسیار فراتر از هر کامپیوتر سنتی است، و ادعا می‌کند که یک کامپیوتر معمولی برای برابری با توان  پردازنده Osprey، به بیت‌های بیشتری از اتم‌های موجود در جهان شناخته شده نیاز دارد.

IBM همچنین تغییرات دیگری را در سیستم های کوانتومی (quantum mechanics : fundamental theory in physics describing the properties of nature on an atomic scale) خود اعلام کرد. تصحیح خطا در بخش نرم افزار، بهبود یافته است و به کاربران این امکان داده شده است که به راحتی بین افزایش سرعت یا دقت انتخاب کنند. سخت افزار کلی سیستم کنترل به منظور کنترل 400 کیوبیت در هر رک، با قیمت پایین تر از نسخه های قبلی ارتقا یافته است.

همانطور که به روز رسانی های امسال چشمگیر هستند، IBM به سال آینده به عنوان نقطه عطف واقعی نگاه می کند. نقشه راه این شرکت می گوید که پردازنده کوانتومی سال آینده، Condor، دارای 1121 کیوبیت خیره کننده خواهد بود. همچنین روی کارت ها یک پردازنده ماژولار به نام Heron وجود دارد که می تواند چندین واحد 133 کیوبیتی را در کنار هم قرار دهد تا پردازنده های کوانتومی قدرتمندتری بسازد.

و در نهایت، IBM Quantum System Two در اواخر سال 2023 منتشر خواهد شد. این سیستم ماژولار چارچوب ابررایانه‌های کوانتومی این شرکت را تشکیل می‌دهد که دارای چندین پردازنده با پیوندهای ارتباطی بین آنها است. همه اینها پله هایی در مسیر برنامه های IBM برای ساختن یک سیستم کوانتومی با بیش از 4000 کیوبیت تا سال 2025 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.