رفع ممنوعیت پرواز هواپیماهای غیرنظامی مافوق صوت در آمریکا

ناسا به دنبال راه حلی است که با ماموریت Quesst به ممنوعیت پرواز های مافوق صوت غیرنظامی بر فراز ایالات متحده آمریکا پایان دهد.

ناسا در حال نزدیک شدن به راه حلی است که می تواند به ممنوعیت پرواز های مافوق صوت غیرنظامی بر فراز ایالات متحده آمریکا پایان دهد.

به گزارش تکناک، ماموریت Quesst این آژانس که قصد توسعه یک هواپیمای مافوق صوت بی‌صدا برای عملیات تجاری را دارد، به مراحل نهایی توسعه خود نزدیک می‌شود و نتایج آن برای بازنگری مجدد حکم ممنوعیت، به قانون‌گذاران ارائه می‌شود.

پیتر کوئن، مدیر ماموریت Quesst، در یک پست وبلاگی گفت: این قانونی است که امروزه بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند، با این حال در قلب مأموریت Quesst ما با هواپیمای مافوق صوت بی صدا X-59 این قانون وجود دارد. این هواپیما برای پرواز با سرعت 1.4 ماخ با غرش های آرام تری طراحی شده است و آژانس در دسامبر گذشته ادغام موتور 13 فوتی خود را با نیروی رانش 22،000 پوندی که از بخش هوانوردی جنرال الکتریک تهیه شده بود، به پایان رساند.

این توسعه در حالی صورت می‌گیرد که 27 آوریل 2023، پنجاهمین سالگرد فرمان فدرال بود که هواپیماهای غیرنظامی را از پرواز سریع‌تر از سرعت صوت و انجام عملیات تجاری منع می‌کرد. این ممنوعیت پس از آن اجرا شد که مردم از آلودگی صوتی و ارتعاش بیش از حد ناشی از شکستن دیوار صوتی این جت‌های مافوق صوت، به ویژه در شهرها، شکایت کردند.

به گفته ناسا، در طول این دوره، پروژه‌های تحقیقاتی مختلف این پتانسیل را داشتند که تأثیر غرش های صوتی را کاهش دهند، اما فناوری هوانوردی در طول دهه 1960 و اوایل دهه 1970 به اندازه کافی پیچیده نبود که به‌طور کامل مشکل را در آن زمان حل کند تا از تصویب این قانون جلوگیری شود.

ممنوعیت چگونه اجرایی شد؟

عصر مافوق صوت در ایالات متحده پس از شکستن دیوار صوتی توسط هواپیمای XS-1 در سال 1947 آغاز شد. و با رایج شدن چنین پروازهای آزمایشی در دهه آینده، نیروی هوایی، نیروی دریایی، ناسا و اداره هوانوردی فدرال (FAA) از منابع استفاده کردند تا اثرات غرش های صوتی در شرایط متفاوت و چگونگی واکنش مردم به چنین اختلالات مکرری را در مکان های مختلف مطالعه کنند.

دولت فدرال ایالات متحده همچنین طرحی را برای توسعه حمل و نقل مافوق صوت یا SST آغاز کرد. این برنامه توسط جان اف کندی رییس جمهور وقت در سال 1963 آغاز شد و پیشنهاد توسعه یک هواپیمای مافوق صوت تجاری جدید با ظرفیت 300 مسافر بود که آنها را با سرعتی بیش از سه برابر سرعت صوت حمل می کرد.

در یک شکست بزرگ برای چنین تحولاتی، در سال 1968، یک پرواز مافوق صوت توسط یک F-105 Thunderchief که از ارتفاع 50 فوتی بر فراز مدرسه در کلرادو عبور کرد، 200 پنجره را منفجر کرد و ده ها نفر را مجروح کرد. اعتراض عمومی در سال‌های بعدی منجر به لغو برنامه SST در سال 1971 و ممنوعیت کامل پروازهای مافوق صوت غیرنظامی بر فراز زمین در سال 1973 شد.

یک تجربه مافوق صوت بدون غرش صوتی

ناسا امیدوار است که استانداردهای جدید در رابطه با پروازهای مافوق صوت، قانونگذاران را مجبور به تجدید نظر در ممنوعیت قدیمی کند، زیرا فناوری‌های جدید اکنون می‌توانند چنین پروازهایی را بدون غرش صوتی تضمین کنند و قانونگذاران را کمی تحت تأثیر قرار دهد.

کوئن گفت: به جای یک قانون مبتنی بر سرعت، ما پیشنهاد می کنیم قانون مبتنی بر صدا باشد. اگر صدای پرواز مافوق صوت به اندازه‌ای بلند نیست که کسی را در سطح زمین آزار دهد، دلیلی وجود ندارد که هواپیما نتواند به صورت مافوق صوت پرواز کند.

ناسا با ماموریت Quesst خود در مسیر اثبات کارآمدی این فناوری است و قصد دارد پروازهای اجتماعی و نظرسنجی های عمومی را برای تغییر نگرش نسبت به چنین هواپیماهایی انجام دهد.

بیش از پذیرش عمومی پروازهای مافوق صوت، ناسا مراقب است تا مشکل مربوط به سر و صدای فرودگاه، انتشار گازهای گلخانه ای و تأثیر آب و هوا را حل کند تا چنین ماموریتی به واقعیت تبدیل شود. به گفته این آژانس، اولین موردی که باید مشخص شود، لغو ممنوعیت نیم قرنی پرواز مافوق صوت بر فراز زمین است.

کوئن گفت: ما بسیار هیجان زده هستیم که این گام بزرگ رو به جلو برداریم، اما می دانیم که باید کارهای بیشتری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.