4 فایده شگفت انگیز قرار گرفتن در معرض گرما

پروتئین شوک حرارتی

مدت ها قبل از اختراع سونا از گرما برای درمان استفاده می شده است و یونانیان و رومیان باستان حمام های عمومی را بر فراز چشمه های آب گرم و بر روی کوره های آتش ساخته دست بشر می ساختند.

به گزارش تک ناک، در تاریخ شرق آسیا، سنگ‌ها را با آتش گرم می‌کردند و روی بدن می‌گذاشتند تا قدرت شفابخش گرما را به بدن منتقل کنند.

امروزه دانشمندان فواید درمانی ماندن در گرما را درک کرده اند و متوجه شده اند هنگامی که بدن در معرض دمای 102.2 درجه فارنهایت و بالاتر قرار می گیرد،پروتئین های شوک حرارتی آزاد می شوند.

پروتئین شوک حرارتی چیست؟

پروتئین های شوک حرارتی نوعی پروتئین استرس هستند.یعنی مولکول هایی هستند که بدن را در پاسخ به عوامل استرس زا خارجی مانند قرارگیری در دمای شدید تنظیم می کنند. به محض اینکه بدن شما در معرض گرما قرار می گیرد،تولید این پروتئین ها سر به فلک می کشد.زمانی که هنگام  وزنه برداری عضلات شما تحت فشار قرار می گیرند و آنها ملزم به بازسازی قوی تر پروتئین های شوک حرارتی می شوند،این پروتئین سلول ها را تقویت کرده و آنها را در برابر استرس مقاوم تر می کند.این پروتئین ها در حفظ هموستاز(تعادل حیاتی) سیستم ایمنی،سیستم عصبی و غیره نقش دارند.

در اینجا مزایایی که پروتئین های شوک حرارتی ارائه می دهند آورده شده است:

1.سلامت بهتر مغز: قرار گرفتن در معرض گرما با افزایش عملکرد میتوکندری در سلول ها مرتبط است. میتوکندری تقریباً در تمام سلول ها از جمله مغز و سلول های عصبی مسئول تولید انرژی است. تحقیقات روی موش های مبتلا به آلزایمر نشان داد که قرار گرفتن در معرض گرما با معکوس کردن اختلال عملکرد میتوکندری، تخریب عصبی را کاهش می دهد.در مطالعه‌ای که روی بیش از 2000 فرد سالم میانسال انجام شد،نشان داده شد که سونا درمانی حداقل دو بار در هفته خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

  1. عملکرد قلب را بهبود می بخشد: محققان معتقدند گرما درمانی به وسیله بهبود جریان خون به مغز، سلامت مغز را در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قلبی بهبود می بخشد.در بیماران مبتلا به بیماری شریانی محیطی،گرما درمانی منظم فشار خون را فقط در عرض 12 هفته کاهش داد. در یک مطالعه بر روی زنان چاق، 30 جلسه جکوزی در 9 هفته عوامل خطرساز قلبی عروقی را کاهش داد.درست است که ماندن در آب داغ باعث کاهش وزن نمی شود، اما این کار با کاهش فشار خون و کلسترول، و همچنین با بهبود گشاد شدن شریان،سلامت قلب را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشد.
  2. ریکاوری سریعتر عضلات بعد از ورزش: پروتئین های شوک حرارتی نه تنها با قرار گرفتن در معرض گرما، بلکه با ورزش نیز فعال می شوند. وقتی بعد از تمرین، جریان پروتئین های شوک حرارتی را با یک پد گرم کننده یا سونا تقویت کنید، می توانید از مزایای بیشتری بهره مند شوید. پروتئین های شوک حرارتی تولید پروتئین های جدید مورد نیاز برای ساخت بافت عضلانی جدید پس از تمرین را تحریک می کنند و مطمئن می شوند که این پروتئین ها به شکل صحیح جمع می شوند.آنها همچنین به هدایت گلوکز و اسیدهای آمینه به محل آسیب عضلانی کمک می کنند تا درمان سریع تر انجام شود. با افزایش جریان خون، قرار گرفتن در معرض گرما می تواند حرکت تجمع اسید لاکتیک را از بافت های عضلانی تسریع کند و درد پس از تمرین را کاهش دهد.
  3. پشتیبانی ایمنی: سیستم ایمنی بدن شما به طور مداوم به محیطی که در آن قرار دارید واکنش نشان می دهد و مهاجمان خارجی را شناسایی و خنثی می کند تا اندام های حیاتی را در هموستاز نگه دارد.گلبول های سفید مسئول تجزیه و تحلیل تهدیدات و تولید آنتی بادی هایی هستند که آنها را از بین می برند.پروتئین های شوک حرارتی تولید گلبول های سفید را افزایش می دهند و منجر به افزایش سلول های T،سلول های دندریتیک و میکروفاژها می شوند.همه اینها منجر به تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود که به طور بالقوه می تواند دفعات و شدت عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی را کاهش دهد.

روش های گرما درمانی برای فعال کردن پروتئین های شوک داغ:

قرار گرفتن در معرض دمای 102.2 درجه فارنهایت و بالاتر،آزاد شدن پروتئین های شوک داغ را فعال می کند.همچنین ورزش کردن آنها را بدون نیاز به افزودن حرارت فعال می کند.در پایین بهترین راه ها برای بهره مندی از درمان شوک گرمایی آورده شده است

1.ورزش:ورزش باعث هجوم پروتئین های شوک حرارتی در سراسر بدن،از جمله مغز می شود.ورزش‌های هوازی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا بطور ویژه ای تولید پروتئین شوک حرارتی را تحریک می‌کنند،حتی اگر در حین ورزش احساس گرما نداشته باشید

  1. 2. حمام های گرم و سونا:سونا، جکوزی و حمام آب گرم راه های خوبی برای قرار گرفتن بدن در معرض گرما و بهره مندی از پروتئین های شوک حرارتی هستند.اگر هر روز در آب داغ قرار بگیرید مشکلی پیش نمی آید،اما سعی کنید هر بار بیشتر از 20 دقیقه در آب داغ نمانید. هنگام نشستن در سونا یا غوطه ور شدن در آب داغ، حتماً مایعات مصرف کنید.
  2. 3. پدهای گرمایشی:ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا استفاده از پد گرمایشی برقی مزایایی مشابه ماندن در آب گرم یا سونا درمانی دارد؟ بر اساس تحقیقات انجام شده،گرمای اعمال شده در مناطق موضعی باعث جریان پروتئین های شوک حرارتی در آن مناطق می شود.در نتیجه، استفاده از یک پد حرارتی بر روی عضله یا مفصل دردناک می‌تواند به بهتر شدن آن کمک کند.

فعال کردن پروتئین شوک حرارتی برای بهبودی و سلامتی

گرما درمانی یک روش درمانی جدید نیست،بلکه یک روش قدیمی است که مردم برای هزاران سال انجام داده اند. به لطف سونا و پدهای گرمایش برقی،لازم نیست برای بهره مندی از مزایای پروتئین های شوک داغ به چشمه های آب گرم یا غارهای آتشفشانی تکیه کنید. هنگامی که این پروتئین ها با افزایش دما فعال می شوند،از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کنند، اثر ضد پیری روی مغز دارند و ریکاوری ماهیچه ها پس از ورزش را سرعت می بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.