پشتیبانی کارت های گرافیک AMD از یک فناوری جدید

شرکت AMD از پشتیبانی فناوری “Fluid Motion Frames” برای کارت های گرافیک AMD RX 6000 خود خبر داد.

به گزارش تکناک، AMD نسخه پیش‌نمایشی درایور Adrenalin جدیدی را منتشر کرده است که امکان استفاده از AMD Fluid Motion Frames (AFMF) را برای صاحبان کارت‌های گرافیک سری RX 6000 فراهم می‌کند.

فناوری تولید فریم در سطح درایور AMD در ابتدا تنها برای کارت‌های سری RX 7000 محدود شده بود، اما پس از واکنش شدید صاحبان کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر AMD، این شرکت تکنولوژی AFMF را برای کارت‌های نسل قبلی خود نیز ارائه کرده است.

Fluid Motion Frames، فناوری تولید فریم جدید AMD در سطح درایور است که به هر کارت گرافیک پشتیبانی شده اجازه می‌دهد تا در هر عنوان DX11 یا DX12 از تولید فریم استفاده کند. با این حال، این ویژگی به طور قابل توجهی با تولید فریم FSR 3 متفاوت است، زیرا AFMF در سطح درایور پیاده‌سازی می‌شود و نمی‌تواند از بردارهای حرکتی برای حفظ کیفیت بالای تصویر مانند تولید فریم DLSS 3/FSR 3 استفاده کند.

متقابلا، تولید فریم FSR 3 در سطح موتور بازی پیاده‌سازی می‌شود که به آن امکان می‌دهد از بردارهای حرکتی استفاده کند تا تجربه تصویری بهتری را ارائه دهد. به عنوان شوخی، می‌توانید همزمان تولید فریم FSR 3 و AMD Fluid Motion Frames را فعال کنید تا بهبود چهار برابری نرخ فریم نظری را داشته باشید، اما در عمل تجربه‌ای تقریباً غیرقابل بازی ارائه می‌دهد.

خوب است که می‌بینیم AMD پشتیبانی AFMF را به خارج از کارت‌های گرافیک سری RX 7000 گسترش داده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که هر یک از معماری‌های مدرن کارت‌های گرافیک AMD قادر به اجرای AFMF (یا FSR 3) نباشند، زیرا تکنولوژی تولید فریم AMD بر خلاف همتای آن یعنی DLSS 3 از انویدیا، نیازی به سخت‌افزار ویژه برای اجرا ندارد.

برای FSR 3، شرکت AMD رسماً از کارت های گرافیک AMD  تا سری RX 5000 پشتیبانی می‌کند، بنابراین احتمالاً در نهایت شاهد ورود Fluid Motion Frames به صاحبان RDNA1 نیز خواهیم بود. FSR 3 و AFMF در واقع تکنولوژی‌های مشابهی هستند، تنها تفاوت بین آنها در روش اجرا آنها است – از جمله اینکه FSR 3 همچنین می‌تواند همراه با تولید فریم از بالا بردن کیفیت تصویر استفاده کند.

از نظر فنی، FSR 3 می‌تواند بر روی هر کارت گرافیکی که Async Compute را پشتیبانی می‌کند اجرا شود، اما AMD بیان می‌کند که گیمرها ممکن است تجربه بهینه را با استفاده از کارت گرافیک قدیمی‌تر یا با قدرت کمتر از سری RX 5000 یا RTX 20 نداشته باشند. این به دلیل این است که تکنولوژی تولید فریم AMD برای بهبود نرخ فریم به فضای محاسباتی نیاز دارد. به عبارتی دیگر، می‌توانیم حدس بزنیم که AMD احتمالاً Fluid Motion Frames را در زیر سری RX 5000 فعال نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.