پهنای باند چیست؟

پهنای باند اصطلاحی است که اغلب در زمینه های تکنولوژیکی استفاده می شود، اما برای هر کسی که نمی داند پهنای باند واقعاً به چه چیزی اشاره دارد، می تواند گیج کننده باشد.

به گزارش تکناک، برای بسیاری از مردم، رایج ترین جایی که این اصطلاح را می شنوند، زمانی است که در مورد اتصالات اینترنتی صحبت می کنند.

اغلب برای بحث در مورد سرعت دانلود و آپلود استفاده می شود، اما بین سرعت شبکه و پهنای باند تفاوت وجود دارد. در حالی که سرعت شبکه تحت تأثیر پهنای باند است، خود پهنای باند تحت تأثیر سرعت شبکه نیست.

رابطه بین سرعت شبکه و پهنای باند را می توان به خودروهایی که در بزرگراه حرکت می کنند تشبیه کرد. پهنای باند مانند تعداد خطوطی است که بزرگراه دارد، سرعت شبکه سرعتی است که خودروها می توانند در آن بزرگراه حرکت کنند. محدودیت تئوری سرعت اتومبیل‌ها در بزرگراه، از حداکثر سرعت سریع‌ترین اتومبیل (MPH یا KPH) ناشی می‌شود، اما زمانی که فقط دو خط وجود دارد و بیشتر اتومبیل‌ها فقط می‌توانند با سرعت بسیار کمتری حرکت کنند، آن اتومبیل واقعاً سریع،نمی‌تواند به همان سرعت قبل رانندگی کند. اگر خودروی جدیدی معرفی شود که حتی سریع‌تر از سریع‌ترین خودروی قبلی حرکت کند، تعداد خطوط بزرگراه را تغییر نمی‌دهد، و این خودرو باز هم باید با سرعت خودروی جلویی حرکت کند.

اصطلاح پهنای باند فقط در زمینه اتصالات اینترنتی استفاده نمی شود

در فناوری، پهنای باند در اصل به محدوده فرکانس‌هایی گفته می‌شود که سیگنال می‌تواند از آن عبور کند. به رادیو FM فکر کنید که تعداد محدودی ایستگاه یا کانال رادیویی دارد. هنگامی که با یک ایستگاه رادیویی شماره گیری می کنید، فرکانس ارسال سیگنال از آنتن ایستگاه رادیویی برای خود را تنظیم می کنید.

استانداردهای پخش FM از 88 مگاهرتز تا 108 مگاهرتز است. یعنی حداکثر پهنای باند 20 مگاهرتز است. شما می توانید در مورد آن مانند حداکثر عرض بزرگراه فکر کنید، نه اینکه چند خط دارد.

هر ایستگاه رادیویی به پهنای باند کمتری در آن محدوده نیاز دارند تا با یکدیگر تداخل نداشته باشند. 200 کیلوهرتز (0.2 مگاهرتز) به هر ایستگاه اختصاص داده شده است. این مانند حداکثر عرض هر خط در بزرگراه است. سپس خودروها با عبور از خط دیگری با یکدیگر تصادف نمی کنند یا بیش از یک مسیر را طی نمی کنند.

کل پهنای باند FM (20 مگاهرتز) تقسیم بر پهنای باند در هر ایستگاه (0.2 مگاهرتز) تعداد کل کانال های موجود در گیرنده رادیویی یا خطوط بزرگراه را به شما می دهد. به همین دلیل است که تنها 100 ایستگاه رادیویی FM وجود دارد که یک فرد می تواند در یک زمان آنها را تنظیم کند.

در عمل، تعداد واقعی ایستگاه ها محدودیت های نظری را برطرف نمی کند. همه ماشین‌های بزرگراه باید به طور مساوی فاصله داشته باشند، دقیقاً در مسیرشان، هر خط باید پر شود و هیچ ماشینی نمی‌تواند خط خود را ترک کند. در واقعیت، گاهی اوقات اتومبیل‌ها مسیر خود را تغییر می‌دهند، یا حتی تصادفاً به اتومبیل دیگری برخورد می‌کنند. ممکن است همه خطوط در ساعات شلوغی پر شوند، زمانی که بسیاری از مردم از سر کار به خانه می روند، اما شاید 100 نفر در بزرگراه در ساعت 2 صبح رانندگی نکنند و برخی از خطوط خالی باشند.

درک انتقال داده از طریق پهنای باند شبکه می تواند دشوارتر باشد

ممکن است بپرسید که در این قیاس چه خودروهایی وجود دارند، و این یک سوال مهم است، زیرا اکنون می‌دانیم که پهنای باند چگونه بر سرعت شبکه تأثیر می‌گذارد. ما می دانیم که محدودیت تعداد خودروهایی که می توانند به طور همزمان در کنار هم در بزرگراه تردد کنند چقدر است، اما چگونه می توان آنچه را که در ساعات اوج رانندگی صدها خودرو وجود دارد، توصیف کرد؟

وقتی داده‌ها را از طریق اینترنت ارسال و دریافت می‌کنیم، آنچه ارسال می‌شود به شکل کامل خود باقی نمی‌ماند. مثلا کتابی به دست شما نمی رسد اما اکنون کتاب دارید. هر صفحه به طور جداگانه به شما تحویل داده می شود، و وقتی آنها را به ترتیب صحیح روی هم قرار دهید، اکنون کتاب کامل را دارید. فیلمی که پخش می‌کنید به بسته‌های داده کوچکی تقسیم شده است، که هر کدام دارای بخشی حاوی فراداده است.

همه آن بسته های داده، خودروهایی هستند که در بزرگراه هستند. اطلاعات موجود در هر خودرو می تواند هر چیزی باشد از بخشی از ایمیلی که شخص دیگری در خانه شما دریافت می کند، بخشی از جریان ویدیویی که در حال تماشای آن هستید، یا بخشی از یک صفحه وب که در حال بارگیری است. وقتی افراد دیگری در خانه شما هستند و همزمان از اینترنت استفاده می کنند، ممکن است تعداد بسته ها از تعداد کل خطوط بزرگراه بیشتر شود.

گاهی اوقات بسته های داده خود را به اندازه کافی سریع دریافت نمی کنید و تاخیر را تجربه می کنید. گاهی اوقات، اتومبیل‌ها می‌توانند واقعاً آهسته حرکت کنند، زیرا تعداد زیادی از آنها در جاده‌ها وجود دارند. این مانند زمانی است که با کاهش سرعت انتقال داده مواجه می شوید و دانلود یک فایل خیلی طول می کشد. شاید در بزرگراه ترافیک خیلی سنگینی ایجاد شده باشد و فیلم شما در حالی که منتظر بسته بعدی داده هستید، متوقف شود. وقتی بالاخره ترافیک دوباره شروع به حرکت کند، ممکن است یکی از آن رانندگان بدی وجود داشته باشد که همه ما با آن آشنا هستیم و ممکن است تصادفی رخ دهد (از دست دادن اطلاعات).

در ساعات غیر شلوغی، مانند ساعت 2 بامداد که افراد کمتری در جاده هستند، خطوط بسیار بیشتری باز هستند و خودروها می‌توانند آزادانه و سریع حرکت کنند. هر خودرویی که برای خودش یک خط دارد می‌تواند بدون وقفه با حداکثر سرعت حرکت کند. برای شبکه، این بدان معناست که ویدیوها به سرعت دانلود می شوند و همچنین کیفیت عالی و بدون تأخیر یا توقف دریافت می کنید. وب‌سایت‌ها سریع‌تر بارگیری می‌شوند، دانلودها سریع‌تر تکمیل می‌شوند و تجربه شما از اینترنت بسیار لذت‌بخش‌تر است.

می توانید ترافیک پخش شده در پهنای باند خود را در شبکه خانگی خود مدیریت کنید

تردد خودروها با چراغ‌های راهنمایی، علائم جاده‌ای، محدودیت‌های سرعت و نگهداری جاده مدیریت می‌شود. با کمی درک، می توانید ترافیک اینترنت خود را به طور مشابه مدیریت کنید. اگر روتر Wi-Fi شما گزینه‌ها را فعال کرده است، مانند برخی از بهترین انتخاب‌های ما برای سال 2024، تغییر این گزینه‌ها با جستجوی تنظیمات پیشرفته روتر بسیار آسان است.

  1. چراغ های راهنمایی مانند کیفیت خدمات (Qos) هستند

چراغ های راهنمایی با اولویت بندی اینکه کدام خودروها می توانند در یک زمان معین از کدام مسیر عبور کنند، جریان ترافیک را کنترل می کنند. آنها به منظور جلوگیری از تصادفات با اطمینان از عدم عبور دو خودرو به طور همزمان از یک تقاطع در حالی که از جهات مختلف می آیند، جلوگیری می کنند.

چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که بسیاری از چراغ های راهنمایی نیز برای کنترل مصنوعی جریان ترافیک و جلوگیری از ازدحام برنامه ریزی شده اند. زمان‌بندی‌ها بر اساس داده‌های جریان ترافیک تاریخی که در زمان‌های مختلف روز جمع‌آوری می‌شوند، تنظیم می‌شوند.

تنظیمات QoS به طور مشابه با اولویت بندی انواع بسته های داده ای که به نظر شما مهم ترین هستند، کار می کنند. ممکن است در اواخر شب، زمانی که هیچ کس دیگری در خانه شما بیدار نیست، به تنظیمات QoS نیاز نداشته باشید، اما زمانی که افراد زیادی به طور همزمان به شبکه شما متصل هستند، می‌توانید اولویت را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر اغلب از محل کار به خانه می آیید و برنامه مورد علاقه خود را تماشا می کنید، می توانید پخش ویدئو را در اولویت قرار دهید، یا اگر می خواهید با کمترین میزان تاخیر بازی کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بسته های داده بازی در اولویت هستند.

  1. علائم راه مانند پروتکل های مسیریابی و تخصیص پهنای باند هستند

تابلوهای جاده‌ای، مانند علائم قبل از رمپ‌های خروجی بزرگراه، یا علائم متعدد در مسیری که شما را به بیمارستان مجاور هدایت می‌کنند، به شما کمک می‌کنند تا با کارایی بیشتری به مقصد برسید و در طول مسیر گم نشوید. علائم محدودیت سرعت، سرعت انواع مختلف وسایل نقلیه را تنظیم می کند تا احتمال تصادفات را کاهش دهد و ترافیک را به طور موثر حفظ کند.

پروتکل‌های مسیریابی با تحلیل شبکه و هدایت ترافیک به بهترین مسیر بر اساس تنظیماتی که انتخاب می‌کنید، بهترین مسیرها را برای بسته‌های داده در سراسر شبکه تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، پروتکل OSPF (Open Shortest Path First) با ارسال کوتاه ترین مسیر موجود، سریع ترین مسیر را برای بسته ای از داده ها پیدا می کند. از طرف دیگر، تخصیص پهنای باند معمولاً برای جلوگیری از تسلط هر برنامه یا دستگاه منفرد و غلبه بر شبکه، با افزایش پهنای باند استفاده می‌شود.

  1. تعمیر و نگهداری جاده مانند نگهداری شبکه است

بدیهی است که تعمیر و نگهداری جاده مورد نیاز است، و هر جا که می‌رویم از چاله‌ها اجتناب می‌کنیم. فقط شبکه های بزرگ نیستند که به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. هنگامی که نرم افزار خود را به روز می کنیم، سخت افزار معیوب را جایگزین می کنیم، یا حتی تنظیمات خود را از طریق تنظیمات پیشرفته بهینه می کنیم و تعمیر و نگهداری شبکه را انجام می دهیم.

اصطلاحات فناوری مانند پهنای باند نباید معمایی باشد

بسیاری از فناوری‌ها توسط ما به‌عنوان آیتم‌های تنظیم‌ و فراموش‌شده در نظر گرفته می‌شوند. آن را باز می کنیم، راهنمای نصب اولیه را دنبال می کنیم و تا زمانی که خراب نشود، دیگر به آن فکر نمی کنیم. بسیاری از چیزهایی که به طور منظم استفاده می کنیم را می توان برای بهبود استفاده از آنها بهینه یا پیکربندی کرد. آنچه از جعبه خارج می شود طوری پیکربندی شده است که وسیع ترین طیف کاربران را پوشش دهد، و شما وسیع ترین طیف کاربران نیستید، بلکه فقط شما هستید. این بدان معناست که ممکن است به تنظیمات خود دسترسی داشته باشید که بیشترین سود را برای شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.