چین از پهپاد بدون GPS پرده برداری می کند

محققان چینی روش جدیدی را توسعه داده اند که وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) را قادر به مانور، دسترسی و حمله بالقوه به اهدافی می کند که در محیط های منع شده از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) قرار دارند.

به گزارش تکناک، این تکنیک که از سرویس دهی بصری مبتنی بر تصویر (IBVS) برای قفل کردن به روی تجهیزات متخاصم استفاده می کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که این روش می‌تواند برای دسترسی به اهداف، حتی آنهایی که سریع حرکت می‌کنند، استفاده شود.

عملیات پهپاد بدون GPS

اگرچه جالب است، اما اصول پشت این تکنیک از دهه 1980 شناخته شده است. به عنوان مثال، همانطور که Defence One اشاره می کند، ربات ها برای سال ها از داده های دوربین برای هدف قرار دادن اشیا استفاده می کنند. اما، پیشرفت‌ها در پردازش کامپیوتری، الگوریتم‌ها و حسگرهای دوربین به نقطه‌ای رسیده‌اند که ربات‌ها می‌توانند به طور موثر وظایف پیچیده‌ای مانند بازی تنیس روی میز را ببینند و انجام دهند.

این قابلیت عملکرد پهپاد بدون GPS، جدید پیش بینی می شود و جایگاه ویژه ای در پهپادهای نظامی پیدا می کند، زیرا جنگ الکترونیک در حال تبدیل شدن به امری عادی است. با این حال، در حالی که به دست آوردن و ردیابی اهداف در مناطق محروم از GPS مفید است، در بیشتر موارد هنوز اپراتورهای انسانی باید فرمان کشتن را صادر کنند.

پیتر سینگر، کارشناس فناوری و امنیت در آمریکا، می‌گوید که این شرایط ممکن است در شرف تغییر باشد. او خاطرنشان می کند که افزایش استفاده از هوش مصنوعی (AI) و استقلال هواپیماهای بدون سرنشین به سرعت ضروری می شود زیرا پهپادهای کنترل شده توسط انسان به دلیل تکنیک های پیچیده هک و پارازیت کارایی کمتری دارند.

روزگار کنترل انسانی و از راه دور پهپاد ها با استفاده از سیگنال های ثابت و دسترسی آسان به GPS یا StarLink رو به اتمام است. سینگر به Defence One توضیح داد مشاهده این روند قبل از اوکراین آسان بود و آنچه در آنجا اتفاق می افتد این ایده را تقویت کرد. او همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا چنین  فناوری مهم و تحول برانگیزی اجازه انتشار آزادانه توسط حزب معروف کمونیست چین را گرفته است؟

سینگر توضیح داد که سانسورهای سختگیرانه حزب کمونیست چین گاهی اوقات اجازه می‌دهد تا اطلاعات به ظاهر حساس در محیط‌های غیر طبقه‌بندی‌شده از جمله اسناد رسمی حزب در مورد سیاست های فناوری و ژورنال های علمی نظامی منتشر شود. این گونه انتشار اطلاعات با هدف برجسته کردن پیشرفت های فناوری و نشان دادن قابلیت های دفاعی قصد دارد از یک سو حس غرور و میهن پرستی در مخاطبان داخلی ایجاد کند و از سویی دیگر دشمنان خارجی را از حمله باز دارد.

پرستیژ و تبلیغات

سینگر افزود: بدیهی است که دانشمندان چینی دلایل حرفه ای دارند تا متخصصان جهانی از کار آنها مطلع شوند. علاوه بر این، که این نشریات می توانند ارزش سلاح های چینی را برای خریداران بالقوه افزایش دهند. البته یک بخش غیر عمدی نیز وجود دارد. دنیای دیجیتال جدید ما به این معنی است که اطلاعات بزرگتری بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر تولید و به اشتراک گذاشته می شود.شما می توانید این مطالعه را در مجله Engineering مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.