ساخت پودر قابل استنشاق برای مقابله با ویروس‌های تنفسی

دانشمندان یک پودر قابل استنشاق ابداع کرده اند که ممکن است روزی با تاثیر بر لایه طبیعی مخاط در ریه‌ افراد، به محافظتی موقت در برابر ویروس ها کمک کند.

دانشمندان یک پودر قابل استنشاق ابداع کرده اند که ممکن است روزی با تاثیر بر لایه طبیعی مخاط در ریه‌ افراد، به محافظتی موقت در برابر ویروس ها کمک کند.

به گزارش تکناک، سیستم تنفسی ما با یک غشای ترشح کننده مخاط پوشانده شده است که به طور مداوم ذرات استنشاقی مانند گرده، دود و تا حد معینی، ویروس ها و باکتری ها را به دام می اندازد. این موارد متعاقباً با بلعیده شدن مخاط یا سرفه، از مجاری تنفسی خارج می شوند.

متأسفانه، ویروس ها اغلب می توانند از طریق آن لایه مخاطی راه خود را باز کرده و سلول های زیرین ریه را آلوده کنند. اینجاست که پودر SHIELD (جهت استنشاق هیدروژل برای تقویت دفاع ریه) وارد میدان می شود.

این ماده که توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ابداع شده است، به شکل ریزذراتی است که از یک ژلاتین ایمن برای مواد غذایی و پلی (اسید اکریلیک) ترکیب شده با یک استر غیر سمی تشکیل شده است.

هنگامی که این پودر از طریق دستگاه تنفسی استنشاق شود و در معرض رطوبت دستگاه تنفسی و ریه ها قرار می گیرد، ریزذرات موجود در آن متورم می شوند تا یک هیدروژل چسبنده تشکیل دهند که به لایه مخاطی موجود می چسبد.

بر اساس گزارش‌ها، نفوذ این سد تقویت‌شده برای ویروس‌ها، بسیار دشوارتر است. مهمتر از همه، این امر بر روند تنفس، تأثیر منفی نمی‌گذارد. علاوه بر این، این هیدروژل چسبنده، به طور کامل در یک دوره 48 ساعته تجزیه شده و از بدن خارج می شود.

در آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شد، SHIELD ذرات ویروس SARS-CoV-2 که عامل کووید-19 است را با کارایی 75 درصد به مدت چهار ساعت پس از استنشاق، مسدود کرد، سپس پس از 24 ساعت تاثیر آن به 18 درصد کاهش یافت. این پودر به طور مشابه در برابر ویروس های H1N1 و پنومونی نیز موثر بود.

هنگامی که این پودر روی میمون‌هایی که هم نوع اصلی و هم نوع دلتا SARS-CoV-2 را داشتند، آزمایش شد، حیواناتی که از قبل پودر را استنشاق کرده بودند، 50 تا 300 برابر کمتر از گروه تحت کنترل درمان‌نشده، بار ویروسی داشتند. علاوه بر این، هیچ یک از میمون‌های تحت درمان، علائم عفونت مانند فیبروز یا التهاب ریه را نشان ندادند و اثر محافظتی این پودر به مدت هشت ساعت ادامه داشت.

پروفسور چنگ، نویسنده مسئول مقاله در مورد این تحقیق گفت: این پودر مانند یک ماسک نامرئی برای افرادی که در موقعیت هایی که ماسک زدن دشوار است، به عنوان مثال در انجام ورزش سنگین، هنگام خوردن یا آشامیدن، یا در تعاملات اجتماعی نزدیک، عمل می کند. همچنین مردم می توانند هم از SHIELD و هم ماسک فیزیکی استفاده کنند تا محافظت بهتری از ریه های خود کنند.

زیرنویس عکس: ادعا می شود که پودر SHIELD خاصیت انسداد ویروس لایه مخاطی ریه را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.