پیامدهای منفی تغییرات آب و هوایی برای سلامت ما

شواهد کنونی نشان می دهد که بسیاری از موجودات زنده برای همگام شدن با تغییرات آب و هوایی باید تلاش کنند. با این حال در برخی انسان‌ها برخی از پاتوژن‌ها نه تنها سازگار می‌شوند، بلکه رشد می‌کنند.

به گزارش تکناک، باکتری Campylobacter باعث بیماری زئونوزیس می شود. در حالی که 17 گونه و شش زیرگونه وجود دارد، دو گونه که باعث بیماری در انسان می‌شوند، اغلب C. jejuni و C. coli هستند که عموماً از طریق محصولات حیوانی به ما سرایت می کنند.

دانشمندان بریتانیایی بررسی کردند که چگونه دماهای بالا، روزهای طولانی‌تر و افزایش رطوبت که همه اثرات جانبی تغییرات آب و هوایی کنونی زمین هستند،‌ بر انتقال باکتری کمپیلوباکتر تأثیر می‌گذارند و ارتباط قابل توجهی با این بیماری و گرم شدن سیاره ما پیدا کردند.

جووانی لو یاکونو گفت: این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند، زیرا بیماری‌هایی مانند کمپیلوباکتریوز نه تنها باعث ناراحتی افراد می‌شوند، بلکه تأثیرات اجتماعی بسیار زیادی دارند، به طوری که افراد بیمار مجبور به مراجعه به محل کار هستند و فشار مضاعفی بر خدمات بهداشتی در سراسر جهان وارد می‌کنند.

محققان داده‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) را که نشان دهنده حدود یک میلیون مورد کمپیلوباکتریوز در انگلستان و ولز در یک دوره 20 ساله بود، تجزیه و تحلیل کردند. این گروه با استفاده از یک مدل ریاضی که داده‌های آب و هوای مقایسه‌ای را فاکتور می‌کرد، ارتباط واضحی بین بیماری و آب و هوا پیدا کرد.

در حالی که موارد زمانی دماهای کمتر از 8 درجه سانتیگراد ثابت ماندند، موارد به طور پیوسته به ازای هر 5 درجه سانتیگراد افزایش دما افزایش یافت. همچنین زمانی که رطوبت بین 75 تا 80 درصد بود، عفونت ها افزایش یافت. در نهایت روزهای طولانی‌تر (بیش از 10 ساعت نور خورشید) نرخ بالاتری از عفونت را نشان داد. با این حال، محققان هیچ ارتباطی با بیماری و متغیرهای باران یا باد پیدا نکردند.

لو یاکونو گفت: چیزی که ما کشف کردیم این است که افزایش دما، رطوبت و افزایش طول روز با گسترش باکتری های بیماری زا کمپیلوباکتریوز مرتبط است.

وی افزود: با این حال، آنچه ما می دانیم این است که تغییرات آب و هوایی نه تنها تأثیرات زیست محیطی دارد، بلکه این پتانسیل را دارد که با کمک به گسترش بیماری های عفونی بر سلامت ما تأثیر منفی بگذارد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر از هر 10 نفر در سراسر جهان، یک نفر هر ساله به کمپیلوباکتریوز مبتلا می شود و این یکی از دلایل اصلی این بیماری اسهالی است. این بیماری اغلب از طریق مرغ نپخته، سایر گوشت ها و فرآورده های گوشتی و همچنین شیر آلوده (و خام)، آب و یخ منتقل می شود و عفونتی بسیار ناخوشایند است.

علائم آن اسهال، درد شکم، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و تب معمولاً 3 تا 6 روز طول می کشد، اما ممکن است تا 10 روز هم باقی بماند. باکتری‌های بیشتری که در یک محیط در حال تغییر رشد می کنند، خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق غذا مانند کمپیلوباکتریوز را افزایش می دهد.

با این حال، خبر بد این است که در حالی که محققان ارتباطی بین تغییرات آب و هوایی و شیوع کمپیلوباکتریوز ایجاد کرده‌اند، آنها از مکانیسم پشت آن به‌طور کامل مطمئن نیستند.

لو ایاکونو گفت: از زمان بقراط، توافق زیادی وجود داشته است که آب و هوا بر گسترش بیماری ها تاثیر می گذارد. ما اکنون شرح مفصلی از چگونگی تأثیر آب و هوا بر بیماری داریم و قدم بعدی درک دلیل آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.