پیشرفت جراحی مغز با کمک رباتیک و هوش مصنوعی

یک مرکز تحقیقاتی مستقر در هنگ کنگ یک سیستم رباتیک برای جراحی مغز ایجاد کرده است و برای جراحی مغز و اعصاب کم تهاجمی به هوش مصنوعی متکی است.

به گزارش تکناک، امروزه حدود 3 عمل جراحی متداول در جهان به کمک ربات انجام می شود. رایج ترین نوع سیستم جراحی رباتیک بالینی که جراحان استفاده می کنند شامل دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزارهای جراحی متصل به آنها است.

جراحی رباتیک در مقایسه با افرادی که عمل جراحی را انجام می دهند، دقت بیشتری در جراحی های مغز ارائه می دهد و جراحی توسط شخص ممکن است به بافت های سالم آسیب وارد کند.

آیا ربات های مجهز به هوش مصنوعی توانایی بیشتری نسبت به انسان دارند؟

این سیستم که MicroNeuro نامیده می شود، فناوری هایی مانند آندوسکوپی انعطاف پذیر، کنترل دقیق و هوش مصنوعی را ادغام می کند تا چالش های ایجاد شده توسط بافت شکننده مغز، فضای کوچک، دشواری در انجام جراحی با مهارت بالا و محدودیت های توانایی دست، چشم و مغز مغز جراح را پاسخ دهد.

وب سایت مرکز تحقیقاتی CAIR می گوید: MicroNeuro می تواند برای انجام جراحی های عمیق داخل جمجمه مانند جراحی های بطن، کاهش فشار برای نورالژی عصب سه قلو و خونریزی مغزی، به میلیون ها بیمار برای تسکین درد و نجات جان افراد کمک کند.

لیو هونگ بین، مدیر اجرایی مرکز در مصاحبه با ساوت چاینا مورنینگ پست  (SCMP)گفت: جراحی مغز نوعی جراحی است که بیش از همه به فناوری نیاز دارد، زیرا این یک روش بسیار خطرناک است. جراحان می‌خواهند از هوش مصنوعی و نوآوری‌های فناوری استفاده کنند تا این نوع روش را نسبت به گذشته کمتر تهاجمی کنند.

MicroNeuro با شکستن محدودیت‌های هماهنگی چشم و دست انسان، از یک آندوسکوپ انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند که یک مسیر جراحی غیرخطی را امکان‌پذیر می‌کند و از طریق حفره‌های طبیعی مغز با کمترین تهاجم به محل مورد نظر جراحی می‌رسد.

لیو افزود که سیستم رباتیک CAIR آسیب بافت مغز را حداقل تا 50 درصد کاهش می دهد. به گزارش SCMP، جراحی با این روش پس از انجام آزمایشات در بیمارستان شاهزاده ولز در هنگ کنگ برای درمان تومور در مرکز مغز انجام شد.

دیجیتالی کردن جراحی ها

تیمی که MicroNeuro را توسعه داده است، اکنون در حال توسعه یک ربات جراحی انعطاف پذیر با حداقل تهاجم، کاملاً حسی و با قابلیت هوش مصنوعی برای جراحی مغز و اعصاب است. هدف، استانداردسازی درمان ها در سراسر جهان و اجازه دادن به خدمات پزشکی با کیفیت بالا برای بیماران بیشتر است. پروژه CAIR توسط آکادمی دولتی علوم چین (CAS) و ابتکار InnoHK هنگ کنگ تامین مالی شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.