نیمی از سرطان‌ها در ایران قابل پیشگیری هستند

پیشگیری نیمی از سرطان ها

دبیر ستاد زیست فناوری کشور گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند به شرط اینکه سبک زندگی مردم تغییر یابد.

به گزارش تک ناک، مصطفی قانعی در اولین کنگره بین المللی ژئومیکس سرطان که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار کرد: در بحث مربوط به سرطان از لحاظ بار بیماری در کشور جزو ۵ علت اولی هستیم که در رده بیماری‌های غیرواگیر باعث مرگ و میر و تحمیل هزینه‌های سنگین بر بیماران و کشور شده ایم.
او افزود: شواهد نشان داده که در دو مرحله می‌توانیم به بحث سرطان ورود کنیم؛ بخش اول این است که ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند به شرطی که سطح سلامت مردم به حدی برسد که سبک زندگی خود را تغییر دهند.
قانعی تصریح کرد: بخش دوم مربوط به درمان سرطان است که امروزه بهینه کردن درمان سرطان وقتی میسر است که تشخیص‌های بسیار دقیق مولکولی همراه با تشخیص سرطان صورت گیرد که البته اثر بخشی آن‌ها اثبات شده است.
دبیر ستاد زیست فناوری ادامه داد: اینکه تجاری سازی محصولات و دانش به گونه‌ای صورت گیرد که دو هدف پیشگیری از سرطان و بهینه کردن درمان سرمان و هزینه‌ها انجام شود کاری بسیار مشکل و در عین حال ضروری است.
به گفته قانعی می‌توانیم با همکاری انجمن‌های مختلف سواد سلامت مردم را به حدی افزایش دهیم که تغییر سبک زندگی و کاهش بروز سرطان را در کشور شاهد باشیم.
هزینه درمان سرطان کاهش می‌یابد
دبیر ستاد زیست فناوری اضافه کرد: در بخش دوم معاونت علمی و فناوری و ستاد زیست فناوری در نظر دارد تا در تجاری سازی و تبدیل علم به فناوری مساعدت کند و در کنار برگزاری کنگره از شرکت‌هایی که می‌توانند در این زمینه شکل بگیرند حمایت کند و دو هدف را به نتیجه برساند، یعنی اینکه اقتصاد شرکت را شکوفا کنند و اشتغال فارغ التحصیلان را مدنظر داشته باشند و درعین حال هزینه‌های مربوط به سرطان را کاهش دهند.

digikala
digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.