پیش بینی بلایای طبیعی با ابداع یک نرم افزار جدید

امروزه گرمایش زمین باعث بروز بلایای طبیعی بیشتر و بیشتر می شود که اغلب به عواقب ویرانگر از جمله مرگ انسان ها منتهی می شود.

به گزارش تکناک، بلایای طبیعی به شکل رویدادهای شدید آب و هوایی مانند بارندگی شدید، خشکسالی، سونامی، طوفان، رانش زمین، بهمن، زلزله و آتش سوزی جنگل ها رخ می دهند.

اکنون مهندسان عمران در دانشگاه موناش اولین نرم افزار در نوع خود به نام GeoXPM را ابداع کرده اند که نه تنها می تواند محل وقوع یک فاجعه جغرافیایی را پیش بینی کند، بلکه می تواند تأثیر این رویداد را بر محیط اطراف آن نیز ارزیابی کند تا عواقب آن را کاهش دهد. این مدل می‌تواند اقدامات بعدی را برای جلوگیری از تلفات شدید و صرفه‌جویی در اموال تا حد امکان ارائه دهد.

این مطلب بر اساس بیانیه مطبوعاتی این موسسه که روز پنجشنبه منتشر شد، نوشته شده است.

اولین نرم افزار کاملا کاربردی در نوع خود

GeoXPM نرم‌افزار مبتنی بر ذرات پیوسته و کاربردی در جهان است که واکنش‌های شروع و پس از شکست ژئومواد و ژئوساختارها را در چندین مقیاس جمله سنگ، خاک، آب و مخلوط‌های پیچیده، شبیه سازی و پیش‌بینی می‌کند.

این برنامه نتیجه همکاری تیم‌های متخصص ملی و بین‌المللی برای مهندسی این برنامه محاسباتی منحصربه‌فرد بود که قادر به پیش‌بینی رویدادهای مرتبط با آب و هوا و اثرات پس از آن است.

یکی از محققان این مطالعه توضیح داد: شبیه سازی بدترین سناریوها و درک جزئیات آنها به ما امکان می دهد اقدامات متقابلی را طراحی کنیم که می تواند تلفات جانی و آسیب را به حداقل برساند.

این ابزار می تواند اقدامات متقابلی را برای جلوگیری از بدترین اثرات بلایای طبیعی و نجات جان افراد پیشنهاد کند. نمونه ای از این امر در مورد سرریز سد خواهد بود. این نرم‌افزار حائل‌هایی را نشان می‌دهد که می‌توانند آب را از مناطق پرجمعیت و زیرساخت‌های حیاتی منحرف کنند و آن را به مکانی امن هدایت کنند که در آن هیچ آسیبی به زندگی انسان وارد نشود و در عین حال زیستگاه‌های انسانی را نیز نجات دهد.

شرایط پیچیده ژئومحیطی

GeoXPM می‌تواند رفتار و شکست را در شرایط پیچیده ژئومحیطی، از جمله جریان مواد دانه‌ای با رفتار پیچیده مخلوط‌های خاک و سیال، فعل و انفعالات خاک و ساختار و حتی شکستگی و تکه تکه شدن سنگ و بتن، پیش‌بینی کند.

محققان نمونه‌ای بصری از ابزاری ارائه می‌کنند که مسیر زباله‌های پس از ریزش معدن مس بینگهام که یک فاجعه طبیعی مهم است را بازسازی می‌کند.

این ابزار در زمان حیاتی عرضه شد، زیرا گرمایش جهانی مسئول رانش‌های گل، رانش زمین و دیگر جریان‌های زباله‌ای بوده است که باعث مرگ صدها نفر در سال می‌شود. در حال حاضر سیاره ما شاهد افزایش طوفان‌ها، سیل‌ها، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی بوده است که می‌تواند زیستگاه‌های انسان را مختل کند و خسارات بی‌شماری را به همراه داشته باشد و شرکت‌های منابع را مسئول میلیاردها دلار غرامت کند.

بنابراین این مدل نرم افزاری می تواند توسط شرکت های بیمه و همچنین مقامات محلی برای جلوگیری از بدترین نوع خسارات و نجات جان انسان ها مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که به نظر می رسد تغییرات اقلیمی علیرغم بهترین تلاش ها برای خنثی کردن آن، به طور فزاینده ای تلفات می دهند، این نوع ابزارها ممکن است به معنای تفاوت بین زندگی یا مرگ باشد. این نوآوری‌ها هستند که ممکن است به بشریت اجازه دهند بدون افزایش تلفات و نابودی زیستگاه با بدترین حالت گرمایش جهانی روبرو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.