چرا انیشتین کمکی به ساخت اولین بمب هسته ای نکرد؟

 هرچند که انیشتین در ترغیب ایالات متحده آمریکا به اقدام سریع برای ساخت اولین بمب هسته ای نقش زیادی داشت اما هیچگاه بخشی از آن پروژه نبود.

به گزارش تکناک، پس از تهاجم نیروهای آلمان نازی به لهستان در سال 1939، فیزیکدانان آلبرت انیشتین، لئو زیلارد و یوجین ویگنر به دولت ایالات متحده هشدار دادند که نازی ها می توانند اولین کسانی باشند که بمب اتمی تولید می کنند و این اقدام آن ها پیامدهای فاجعه باری برای بشریت خواهد داشت.

آنها خواستار این شدند که ایالات متحده اولین کشوری باشد که بمب هسته ای را به عنوان یک عامل بازدارنده تولید می کند، که همین موضوع منجر به تشکیل پروژه منهتن در سال 1942 شد که در نهایت اولین بمب هسته ای را ساخت.

جالب اینجاست که انیشتین هرگز بخشی از پروژه منهتن نبود، علیرغم اینکه در شکل گیری آن نقشی کلیدی داشت. دلیل این امر، تاریخ عجیب بمب هسته‌ای را نشان می دهد که عمدتاً توسط دانشمندانی ساخته شده بود که امیدوار بودند هرگز شاهد استفاده از آن نباشند.

انیشتین خواستار اقدام سریع علیه تهدید هسته‌ای نازی‌ها شد

در آگوست سال 1939، آینشتاین و سیلارد نامه‌ای به رئیس وقت ایالات متحده، جمهور فرانکلین دی روزولت ارسال کردند که در آن هشدار دادند نازی‌ها قادر به توسعه بمب اتمی هستند. در این نامه، کار سیلارد مورد استفاده قرار گرفت و توصیه شده بود که اقدام سریع در راستای راه‌اندازی یک برنامه هسته‌ای برای مقابله با این تهدید قریب الوقوع، صورت پذیرد.

انیشتین علیرغم ترغیب ایالات متحده برای راه اندازی برنامه هسته ای، هرگز در پروژه منهتن شرکت نکرد و حتی از مشورت با فیزیکدانانی که توسط جی رابرت اوپنهایمر، مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس انتخاب شده بود، منع شد. این موضوع داستان فیلم جدید کریستوفر نولان درباره توسعه بمب هسته ای است.

دلیل این مسئله این است که مقامات ایالات متحده معتقد بودند دیدگاه های سیاسی چپ او یک تهدید امنیتی به حساب می آید. در ژوئیه 1940، آنها مجوز امنیتی لازم برای کار بر روی پروژه را از او سلب کردند.

پروژه منهتن در آگوست 1942 شکل گرفت. در 16 ژوئیه، اوپنهایمر و به اصطلاح افراد او، اولین انفجار یک سلاح هسته ای به نام گجت را برای آزمایش ترینیتی انجام دادند. کمتر از یک ماه بعد، نیروهای متفقین تسلیحات هسته ای را بر روی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن پرتاب کردند.

به گزارش بولتن دانشمندان اتمی، انیشتین زمانی که از این حملات هولناک مطلع شد، گفت: وای بر من. او گفت: اگر می دانستم آلمانی ها موفق به تولید بمب اتمی نمی شوند، هرگز دهانم را باز نمی کردم.

به گزارش نیویورک تایمز، زیلارد و همکار فیزیکدان مجارستانی اش به نام یوجین ویگنر هر دو موافقت خود را با اینشتین ابراز کردند.

اوپنهایمر هم ابراز پشیمانی انیشتین را تکرار کرد

خود اوپنهایمر نیز بعداً ابراز پشیمانی کرد و احساسات ابراز شده توسط اینشتین را تکرار کرد. اوپنهایمر با یادآوری آزمون ترینیتی، نقل قول معروفی دارد که او را به فکر خطی از کتاب مقدس هندو، بهاگاواد-گیتا انداخت: اکنون به مرگ تبدیل شده‌ام، ویرانگر دنیاها.

در دوران مک کارتی در دهه 1950 در ایالات متحده، مجوز امنیتی اُپنهایمر علیرغم اینکه وی رهبر تیمی بود که بمب هسته‌ای را توسعه داد، لغو شد.

اوپنهایمر در طول زندگی خود علاقه شدیدی به علوم انسانی، از جمله فلسفه و یادگیری زبان داشت و او توسط دولت ایالات متحده به دلیل عقاید چپ خود طرد شد، که همین مسئله باعث شد تا قبل از پروژه منهتن به گروه های وابسته به حزب کمونیست ملحق شود.

رهبری پروژه منهتن توسط اوپنهایمر، تمرکز فیلم جدید کریستوفر نولان به نام “اپنهایمر” است که 21 جولای در سینماها اکران شد.

فیلم جدید نولان، تشویق به تأمل در موانع وجودی که امروزه با آنها روبرو هستیم، از جمله تغییرات آب و هوایی، هوش مصنوعی و تسریع هسته‌ای است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.