چرا توت فرنگی های بازار بی مزه اند ؟

 دانشمندان چینی طی تحقیقاتی ثابت کرده اند که استفاده از قارچ کش ها در فرایند تولید توت فرنگی باعث می شود که محصول نهایی کم تر شیرین باشند و بی مزه به نظر بیایند.

به گزارش تکناک، ممکن است شماهم متوجه شده باشید که توت فرنگی هایی که در باغ یا در مزارع ارگانیک تولید می شوند، نسبت به انواع معمولی که در فروشگاه ها فروخته می شوند، خوشمزه تر هستند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از قارچ ‌کش ‌های تجاری ممکن است دلیلی برای این موضوع باشد.

قارچ‌ کش‌ها با ایجاد اختلال در فرآیند های سلولی قارچ‌ ها، رشد آن‌ ها را مهار می ‌کنند. پژوهشگران دانشگاه کشاورزی چین به این فکر افتادند که آیا این ترکیبات ممکن است بر توت‌ فرنگی‌ هایی که از این قارچ ‌کش برای رشد استفاده می ‌شود، تأثیر منفی داشته باشند و مانع رسیدن به بهترین طعم شوند؟

در یک آزمایش تحقیقاتی تحت رهبری جینلینگ دیائو، سه گروه از بوته‌ های توت فرنگی (strawberries : genus of plants) را با شرایط یکسان پرورش دادند. یک گروه که قارچ کشی به آن ها اعمال نشده بود و دو گروه دیگر که در زمان سبز بودن توت فرهنگی ها به ترتیب با دو قارچ کش بوسکالید (BOS) و دیفنوکونازول (DIF) قارچ زدایی شدند. در نهایت، توت فرنگی های این سه گروه در اندازه و شکل یکسانی با یکدیگر برداشت شدند.

توت ‌هایی که از قارچ کش برای رشد شان استفاده شده بود، دارای میزان کمتری از قندهای محلول مانند ساکارز و مواد مغذی مانند ویتامین C بودند و به ‌علاوه دارای میزان بالاتری از اسیدهای نه ‌چندان شیرین بودند. همچنین، این توت ‌فرنگی‌ ها دارای میزان کمتری از ترکیباتی مانند استرها و ترپن‌ ها بودند که این ترکیبات باعث عطر و طعم متمایز توت فرنگی می‌ شوند.

با توجه به  نتایج این تحقیقات مشخص شد که بوسکالید، یکی از قارچ کش‌ های استفاده شده برای رشد توت ‌فرنگی، تأثیر مستقیمی بر تنظیم فعالیت ژن ‌های دخیل در فرآیند های سلولی مربوط به تولید قند ها، ترکیبات فرار، مواد مغذی و اسیدهای آمینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.