چرا توصیه های برخی پزشکان برای کاهش وزن نتیجه بخش نیست؟

برای میلیون‌ها آمریکایی از جمله بیش از 42 درصد از بزرگسالانی که با استانداردهای نادرست شاخص توده بدنی (BMI) تحت عنوان چاقی قرار می‌گیرند،ملاقات با پزشک برای گرفتن مشاوره درباره کاهش وزن می‌تواند مملو از لحظات ناراحت کننده باشد.

به گزارش تکناک، طبق یک مطالعه،محققان می‌گویند که در اکثر موارد،پزشکان توصیه‌هایی برای کاهش وزن به بیماران می‌دهند که بیشتر غیرواقعی هستند تا عملی .

آنها معتقداند خیلی بعید به نظر می رسد که این رژیم ها سودمند باشند و همیشه هم توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند.

قبل از هرچیزی در مورد اینکه چگونه محققان به این نتیجه رسیدند و اینکه دانشمندان و متخصصان پزشکی در این باره چه نظری دارند،شما باید بیشتر تحقیق کنید.

آنچه که این مطالعه درباره کاهش وزن نشان داد

تیمی از متخصصان در دانشگاه آکسفورد در انگلستان، 159 ضبط صوتی از مشاوره پزشکان و بیمارانشان را که طبق استاندارد BMI در محدوده چاق تلقی می‌شدند، بررسی کردند. توصیه های سطحی در مورد وضعیت جسمانی افراد مثل همیشه بود ،از جمله راهنمایی درمورد اینکه یک نفر باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهد.

تنها 20 درصد از ملاقات ها شامل پزشکانی بود که در مورد اینکه یک فرد دقیقا باید چه کاری برای کاهش وزن خود انجام دهد،توضیحاتی ارائه کرده بودند. (در اینجا 3 عادت کلیدی برای کاهش وزن واقعی وجود دارد.)

پیشنهادات متداول شامل نکات غیرواقعی زیر بود که در واقع توسط علم فعلی پشتیبانی نمی‌شوند و در برخی موارد بطور آشکاری نادرست هستند.

1.خوردن کمتر، فعالیت بیشتر

  1. استفاده از پله برای بالا و پایین رفتن

3.احتیاط های غذایی

4.کاهش مصرف کربوهیدرات

5.استفاده از اپلیکیشن های محاسبه کننده کربوهیدرات

6.ورزش به شدت سخت و طاقت فرسا

7.خوردن آرد بدون گلوتن ( کاملا اشتباه است،چون گلوتن یک پروتئین است.)

با اشاره به دیدگاه «کمتر بخور، بیشتر تحرک کن»، تجزیه و تحلیل ما مشخص می کند که پزشکان اغلب توصیه های مؤثری ارائه نمی دهند، بنابراین حتی اگر بیماران از توصیه ها پیروی کنند، بعید است وزن کم کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی، نه فقط بر کاهش وزن تاثیر دارد،بلکه کلید اصلی کاهش خطرات سلامتی است

قطعاً قابل درک است که چرا ارائه توصیه های دقیق تر چالش برانگیز است.از آنجایی که سیستم پزشکی فعلی ما به جای تمرکز بر پیشگیری و درمان، بیماری محور است، زمان بسیار کمی در طول برنامه درسی دانشکده پزشکی صرف تغذیه و فعالیت بدنی می شود.این یکی دیگر از دلایل مهمی است که چرا باید با کارشناسان متخصص در این زمینه ها مانند متخصصان تغذیه و فیزیوتراپیست ها مشورت کنید.بعلاوه، پزشکان اغلب وقت زیادی برای شناختن عادات بیماران خود و سایر عوامل خارجی که ممکن است بر سلامت کلی تأثیر بگذارند،ندارند. ناگفته نماند که زمینه تحقیقات دائماً در حال تغییر است، و همگام شدن با آخرین روش ها در درمان بیماری‌های مزمن می‌تواند دلهره‌آور باشد.

دکتر مادلین ترمبلت،نویسنده اصلی این مطالعه و محقق کیفی در بخش علوم بهداشتی مراقبت های اولیه Nuffield در دانشگاه آکسفورد در انگلستان،در بیانیه مطبوعاتی می گوید:پزشکان به دستورالعمل های واضحی در مورد ارائه راه حل مفید با بیماران مبتلا به چاقی در مورد کاهش وزن نیاز دارند. این مسئله می تواند به آنها کمک کند تا از کلیشه های همیشگی اجتناب کنند و به بیمارانی که می خواهند وزن کم کنند کمک موثرتری انجام دهند.

کلام آخر

یک تحقیق کوچک که مکالمات پزشک با بیماران را تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان می‌دهد که بسیاری از توصیه‌های استاندارد کاهش وزن برای مفید بودن بسیار بعید به نظر می رسند و گاهی اوقات کاملاً نادرست هستند.در حالی که تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه مورد نیاز است و به طور کلی گفتگوهای بزرگتری در مورد برنامه درسی دانشکده های پزشکی و توسعه استراتژی در صنعت مراقبت های بهداشتی مورد نیاز است، این مطالعه بر نیاز به تحقیق بیشتر در مورد آنچه واقعاً می تواند برای کسانی که به دنبال از دست دادن وزن خود هستند،توجه می کند.

به گفته محققان،از آنجایی که چاقی یک بیماری چند عاملی است و صرفاً رعایت یک رژیم غذایی محدود مؤثر نیست، بهترین کار استفاده از یک روش فردی است.در عوض، این محققان یک سری استراتژی درمانی را پیشنهاد می کنند که شامل مشاوره تغذیه با متخصص تغذیه،اصلاحات رفتاری در مدیریت استرس و خواب ،تغییرات سبک زندگی، از جمله توصیه های متناسب با فعالیت بدنی ودرنهایت کمک به غلبه بر موانع سیستمیک، مانند منع مصرف برخی مواد غذایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.