چرا عملکرد پلی استیشن 5 بهتر از ایکس باکس سری X است؟

چرا عملکرد پلی استیشن 5 بهتر از ایکس باکس سری X است؟

یک سؤال مهم در مورد پلی استیشن 5 این است که چرا عملکرد این نوع پلتفرم بهتر از ایکس باکس سری X می‌باشد؟

به گزارش تک‌ناک، در حالی که چهار سال از عرضۀ کنسول‌های نسل نهمی می‌گذرد، تاکنون بیشتر بازی‌ها توسط پلی استیشن 5 نسبت به ایکس باکس سری X بهتر اجرا شده و محصول مایکروسافت روی کاغذ قوی‌تر است.

از جمله بازی‌هایی که چنین بودند باید به Resident Evil 4، Call of Duty: Black Ops Cold War و Grand Theft Auto V اشاره کرد. برای یادآوری، هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X از سخت‌افزار سفارشی AMD با معماری‌های Zen 2 و RDNA 2 CPU/GPU پشتیبانی می‌کنند.

کنسول مایکروسافت دارای یک CPU هشت هسته‌ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز، یک پردازندۀ گرافیکی مجهز به 52 واحد محاسباتی با فرکانس 1.825 گیگاهرتز با توان 12 ترافلاپس است.

از سوی دیگر، پلی استیشن 5 دارای یک CPU هشت هسته‌ای با فرکانس متغیر 3.5 گیگاهرتز، یک گرافیک با 36 واحد محاسباتی با فرکانس 2.23 گیگاهرتز برای حداکثر قدرت 10 ترافلاپس و 16 گیگابایت حافظۀ GDDR6 SDRAM با یک گذرگاه 256 بیتی و پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه است.

پیش‌تر، رسانۀ Digital Foundry یک قسمت جدید هفتگی DF Direct را منتشر کرد، که در آن سعی کردند یک برداشت کم و بیش نهایی از این موضوع را به اشتراک بگذارند. جان لینمن به شنیده‌های خود از توسعه‌دهندگان اشاره کرد که کامپایلر سایه زن و خود API در سمت پلی استیشن 5 سریع‌تر هستند.

یکی از بزرگ‌ترین مواردی که تاکنون چندین بار به آن اشاره کرده‌ایم این است که کامپایلر سایه زن در سمت پلی استیشن PS5 بسیار سریع و بهینه است. این مسئله نشان می‌دهد که مایکروسافت بر روی این موضوع تمرکز ندارد.

بر اساس گفتۀ Alex Battaglia، بازی‌هایی با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 اغلب از تعداد واحدهای محاسباتی Xbox Series X بیشتر بهره می‌برند. با وجود این، موتورهای دیگر ممکن است به دلیل نرخ فرکانس بالاتر، عملکرد بیشتری بر روی پلی استیشن 5 داشته باشند.

به هر حال، مسائل بیشتری باید در نظر گرفته شود، چرا که کنسول مایکروسافت در اجرای نرخ نوسازی متغیر (VRR) مزیت دارد. به عنوان مثال: در حالی که Elden Ring از FromSoftware روی کنسول سونی سریع‌تر اجرا می شود، Xbox Series X تجربۀ نرم و پایدارتری را ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram