چرا پروتئین های گیاهی آلرژی زا هستند؟

محققان معتقدند افرادی که به پروتئین های گیاهی مانند سویا و بادام زمینی آلرژی دارند، ممکن است به جایگزین های گوشتی حاصل از حبوبات نیز واکنش نشان دهند.

به گزارش تکناک، با افزایش تعداد افرادی که به دنبال کاهش مصرف گوشت هستند، جایگزین های پروتئین مبتنی بر حبوبات به دلیل محتوای پروتئین، ویتامین و فیبر بالا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. با این حال، آلرژی به چیزهایی مانند سویا و بادام زمینی هم گسترده و هم بسیار خطرناک است. دکتر مارک اسمیت و گروهی از محققان در مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت به دنبال پاسخ به این سوال هستند که: آیا افراد مبتلا به آلرژی به حبوبات، در معرض خطر برای مصرف منابع پروتئینی غیر گوشتی تهیه شده از حبوبات مختلف هستند؟

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حال حاضر هم مصرف پروتئین و هم جمعیت جهان در حال افزایش است که تداخل این دو مسئله با یکدیگر منجر به تقاضای فوری برای منابع پروتئینی پایدار می شود. افزایش مصرف حبوبات می تواند میزان آلرژی به این غذاها را افزایش دهد. علاوه بر این، چنین مواد غذایی ممکن است باعث عود آلرژی در بیمارانی که قبلاً به حبوبات حساسیت داشتند، شود. بنابراین، ما بررسی کردیم که هر چند وقت یکبار حساسیت و آلرژی به حبوبات مختلف در این بیماران رخ می دهد.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن پروتئین های گیاهی را با یک عامل خطرناک اشتباه می گیرد و آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند، افراد دچار آلرژی غذایی می شوند. افراد حساس می توانند پس از قرار گرفتن مجدد در معرض همان غذا، علائم آلرژی را ایجاد کنند. بیمارانی که به یک غذا واکنش نشان می دهند، ممکن است به غذای دیگر نیز واکنش نشان دهند که به این اختلال آلرژی مشترک می گویند. آلرژی های مشترک با یک سری حساسیت همزمان همراه هستند که در آن بیماران آنتی بادی های IgE را علیه چندین غذا تولید می کنند. حساسیت همزمان ممکن است در اثر واکنش متقاطع ایجاد شود یعنی جایی که آنتی بادی های IgE به پروتئین های چندین غذا گوناگون متصل می شوند زیرا پروتئین ها ساختارهای مشابهی دارند.

حساسیت همزمان می تواند منجر به ابتلا به آلرژی همزمان هم شود، اما همیشه اینطور نیست؛ ممکن است فردی نسبت به یک غذا به طور همزمان حساس شود، اما هنگام خوردن آن واکنشی را تجربه نکند. بنابراین، آیا بیماران مبتلا به آلرژی حبوبات به سایر حبوبات واکنش نشان می دهند؟

در تحقیقی که در این مورد انجام شده، محققان یک سری از بیماران آلرژیک به پروتئین های گیاهی را انتخاب کردند و آنها را بر اساس آلرژی به شش دسته تقسیم کردند: بادام زمینی، سویا، نخود سبز، لوپین، عدس و لوبیا.. هر گروه مختلف از نظر داشتن آنتی بادی IgE علیه سایر حبوبات مورد آزمایش قرار گرفتند.

نویسنده دوم این مطالعه گفت: ما نشان دادیم که تعداد زیادی از بیماران علیه بیش از یکی از  پروتئین های گیاهی، آنتی بادی تولید می کنند. با این حال، داده های بالینی نشان داد که تنها بخش کوچکی از این بیماران علائم آلرژی داشتند.

هر شش گروه بیمار نسبت به حبوبات دیگر حساسیت همزمان نشان دادند و تقریباً یک چهارم بیماران به همه حبوبات حساس بودند. تقریباً تمام بیماران مبتلا به آلرژی حبوبات به سایر حبوبات نیز حساس بودند.

همچنین تیم تحقیقاتی بررسی کرد که کدام یک از این بیماران دارای آلرژی مشترک برای چندین حبوبات بودند. حساسیت شدید تنها در تعداد نسبتا کمی از بیماران با علائم بالینی همراه بود. در بیماران مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و سویا، حساسیت به نخود سبز، لوپین، عدس و لوبیا غیر معمول بود، اما بیمارانی که به گروه دوم از حبوبات حساسیت داشتند، احتمالاً به بادام زمینی یا سویا نیز حساسیت داشتند. بیماران مبتلا به آلرژی به بادام زمینی نیز اغلب به سویا حساسیت داشتند و برعکس. حساسیت همزمان برای بادام زمینی با حساسیت بالینی مرتبط تقریباً در تمام گروه‌های حبوبات دیگر همراه بود. با این حال، تیم تحقیقاتی گفت به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

حبوبات یک منبع پروتئینی پایدار و جذاب هستند، اما واکنش‌های آلرژیک در افرادی که از قبل به حبوبات حساسیت دارند را نمی‌توان رد کرد زیرا آنتی‌بادی‌های موجود در خون بیماران حساس به حبوبات، اغلب به حبوبات دیگر نیز واکنش نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.