چرا گوشی پیکسل گوگل به اندازه آیفون و سامسونگ محبوب نیست؟

گوشی پیکسل گوگل از محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل در جهان استفاده می کند اما از بزرگ‌ترین رقبای خود یعنی سامسونگ و اپل عقب‌تر است .

 گوشی پیکسل گوگل مدت‌هاست که یک پارادوکس در تجارت گوشی‌های همراه بوده است. این خانواده حامل استاندارد اندروید، محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل در جهان است که توسط یکی از موفق‌ترین و مشهورترین شرکت‌ها تامین می‌شود. با این حال، از بزرگ‌ترین رقبای خود عقب‌تر است و در دنیایی که اساساً آن را کنترل می‌کند، یک بازیکن برجسته محسوب نمی شود.

به گزارش تک ناک، گوگل پیکسل 7 و 7 پرو به عنوان بهترین گوشی های گوگل با لنزهای دوربین بهبود یافته، نرم افزار و ویژگی های بهتر، از جمله راه های آسان تری برای گرفتن سلفی برای افراد نابینا یا کم بینا معرفی شده اند.
این شرکت مجموعه‌ای از ویژگی‌های Google Assistant را به آن اضافه کرد و ترفندهای عکاسی جدیدی مانند رفع محو شدگی عکس‌های قدیمی را عرضه داشته است.
واضح است که گوگل برای آخرین گوشی پرچمدار خود تلاش زیادی کرده است. چیزی که کمتر مشخص است این است که آیا کسی به این تلاش اهمیت خواهد داد یا خیر.
در دنیایی که تحت سلطه آیفون ها و گوشی های سامسونگ است، گوشی پیکسل گوگل یک رقیب جدی محسوب نمی شود. طبق داده‌های شرکت تحلیلی IDC، از زمان عرضه اولین پیکسل در سال 2016، از کل این سری 27.6 میلیون دستگاه فروخته است عددی که یک دهم 272 میلیون تلفنی است که سامسونگ تنها در سال 2021 عرضه کرده است. اپل در همین بازه زمانی 235 میلیون گوشی فروخته است.
فروش بسیار ضعیف گوشی پیکسل گوگل کمی گیج‌کننده است، زیرا گوشی‌های پیکسل توسط منتقدان و مصرف‌کنندگان (حداقل آن‌هایی که نام آن‌ها را شنیده‌اند) مورد استقبال قرار گرفته اند. علاوه بر این، آنها اولین گوشی‌هایی هستند که ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از گوشی‌های دیگر، ویژگی‌ها و نسخه‌های جدید اندروید را دریافت می‌کنند.
مجموعه ای از تصمیمات و حرکات استراتژیک گوگل را در این موقعیت قرار داده است، وضعیتی که این شرکت سعی دارد خود را از آن بیرون بکشد. رویداد پاییز Made by Google معمولاً مجموعه‌ای از محصولات مختلف است، از بلندگوهای هوشمند گرفته تا دوربین‌های امنیتی. رویداد پنجشنبه فقط بر روی نام پیکسل متمرکز بود.
برخی از دلایلی وجود دارد که چرا گوگل در حال حاضر در حال کم کردن فاصله با سلاطین این حوزه است است.بیایید با هم آنها را مرور کنیم.
عدم دسترسی
منطقی به نظر می‌رسد که گوگل در اولین راه‌اندازی پیکسل اصلی، خود را با Verizon به عنوان شرکای انحصاری مرتبط کند. از این گذشته، همکاری انحصاری بین گوگل، موتورولا و ورایزون برای پیشبرد اندروید اصلی به جا افتادن اندروید در بین کاربران بسیار زیاد کمک کرده است.
اما این انحصار به این معنی بود که افراد کمتری می توانستند تلفن را در ایالات متحده بخرند، یک اشتباه استراتژیک با پیامدهای بلندمدت. قبل از اینکه گوگل اولین گوشی پیکسل خود را در سال 2016 عرضه کند، مشتریان می‌توانستند گوشی‌های اپل و سامسونگ را از هر اپراتوری خریداری کنند، بنابراین عرضه سه ساله انحصاری گوشی های پیکسل توسط اپراتور Verizone باعث شد دسترسی این برند به مشتریان محدود شود.مشتریانی که قبلا بین گوشی های آیفون و گلکسی گوشی های مورد نظر خود را انتخاب می کردند.
این دسترسی محدود پیکسل ها را از ذهن مصرف کنندگان دور نگه داشته است زیرا حوزه برندهای تلفن کاهش یافته است. حتی بدون رقابت ال‌جی، که فروش گوشی‌های خود را در سال 2021 متوقف کرد، و برندهایی مانند شیائومی که گوشی‌های اندرویدی با ارزش را در چین می‌فروشند اما در ایالات متحده نه، پیکسل‌ها به مراتب کمتر از گوشی‌های آیفون و سامسونگ گلکسی شناخته شده‌اند.
نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC، می‌گوید: علی‌رغم دریافت نقدهای تحسین‌آمیز برای گوشی پیکسل، پایین بودن سهم گوشی های پیکسل در بازار به علت هزینه‌های بازاریابی کم و حضور در اپراتورها بوده است، هر دو حوزه‌ای که در حال حاضر تحت سلطه اپل و سامسونگ هستند.
پیکسل‌ها تنها گوشی‌هایی نیستند که تنها در یک اپراتور به صورت انحصاری عرضه می شوند . موتورولا قرارداد انحصاری سودآور خود را برای Droid با بسیاری از دستگاه‌های بعدی دنبال کرده بود. اما زمانه تغییر کرده بود و زمانی که گوگل بالاخره در سال 2019 گوشی‌های خود را به روی دیگر اپراتورها با پیکسل 4 باز کرد، مجبور شد با دیگر اپراتورها و مصرف‌کنندگان همخوانی داشته باشد.
سخت افزار عقب افتاده
در آن زمان، آیفون‌ها و پرچم‌داران سامسونگ به عنوان دستگاه‌هایی که محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با چیپ‌ست‌های قدرتمند و لنزهای دوربین فراوان پشت سر می گذاشتند، خود را درناخودآگاه جمعی مشتریان و کاربران تثبیت می کردند. تلفن‌های گوگل فقط بر روی نرم‌افزار با مشخصات فنی و دوربین‌های میان رده متمرکز شدند، و معروف است که همان حسگر دوربین اصلی را از پیکسل 2 تا پیکسل 5 حفظ کرد.

digikala

علی‌رغم بهبود هر ساله نرم‌افزار عکس‌برداری ،گوشی‌های Google (American multinational technology company) همچنان به دلیل عقب ماندن از سایر گوشی‌های برتر در سخت‌افزار شهرت دارند. به دلیل این رویکرد نرم‌افزاری با نسخه خالص‌ اندروید که پوشش‌های اصلاح‌شده در گوشی‌های سامسونگ یا موتورولا را نداشت، تلفن‌های پیکسل فقط برای علاقه‌مندان به‌جای مصرف‌کنندگان عمومی جذاب بودند.
البته گوگل با گنجاندن دوربین‌های بهبودیافته و چیپ‌ست جدید تنسور داخلی خود در گوشی‌های پیکسل 6 سال گذشته بهبود یافت و حتی سخت‌افزار بهتری در گوشی‌های جدید پیکسل 7 دارد. با دوربین پشت سه گانه در پیکسل 7 پرو و چیپ ست سفارشی، محور گوگل به ویژگی های سرگرم کننده و خلاقانه متمرکز بر دوربین مانند پاک کردن افراد ناخواسته از عکس های شما و کمک به کاربران نابینا و کم بینا برای گرفتن سلفی منجر شده است.
بحران هویت
گوگل هنوز هویت مستقلی برای گوشی های خود تعریف نکرده است که آنها را از آیفون ها و گوشی های گلکسی سامسونگ متمایز کند. برای سال‌ها، علاقه‌مندان و اعضای رسانه‌ها با صدای بلند طرفداران پیکسل‌ها بوده‌اند و آن‌ها را تلفن‌های دوربین‌دار خوب می‌نامند، اما حتی گوگل هم نمی‌داند گوشی‌هایش بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال، این شرکت گوشی‌های پیکسل 6 خود را به عنوان تلفنی برای شما توصیف کرد و به ویژگی‌های سفارشی‌سازی اشاره کرد که در واقع در همه تلفن‌هایی که اندروید 12 دارند وجود دارد.
علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این شرکت در مورد اینکه پیکسل‌هایش ارزش جدی ارائه می‌دهند یا محدودیت‌ها را به عنوان پرچم‌داران به عقب می رانند، تقسیم شده است. در حالی که Pixel 7 اکثر زنگ‌ها و سوت‌های برادر گران‌تر Pro خود را با قیمت پایه 600 دلاری متوسط ‌تر دارد، Pixel 7 Pro با قیمت پایه 900 دلاری با پرچمداران سامسونگ و اپل رقابت می‌کند اما بدون شناسایی شدن به عنوان رقیب جدی برای سامسونگ و اپل.
آوی گرینگارت تحلیلگر Techsponential می‌گوید: بخشی از چالش گوگل این است که گوشی‌های هوشمند دارای بازاری بالغ هستند و مصرف‌کنندگان نیز از سامسونگ و اپل راضی هستند.
گرینگارت توضیح داد که شکست سامسونگ ممکن است هدف گوگل نباشد، زیرا انجام این کار می تواند اندروید را بی ثبات کند. هر دو گوشی از سیستم عامل یکسانی استفاده می کنند، بنابراین تسلط مداوم سامسونگ بر بازار گوشی همچنان یک پیروزی برای گوگل است. تا زمانی که گوشی های گوگل سودآور باشند، گوگل احتمالاً به ساخت آن‌ها ادامه خواهد داد.
بازار ایالات متحده امیدوارکننده ترین بازار برای فروش گوشی های پیکسل است. با غیبت گوشی‌های اندرویدی ارزان شیائومی و سایرین و با حذف ال‌جی از بازی تلفن های هوشمند، فروش گوشی های پیکسل‌ در سه ماهه دوم سال 2022 به 2 درصد از بازار آمریکای شمالی رسیده‌اند که از 1 درصد در مدت مشابه در سال 2021 افزایش دوبرابری داشته است. این رقم ناچیز است. در مقایسه با اپل که 52 درصد از بازار را در اختیار دارد یا حتی سامسونگ که کمی بیش از یک چهارم بازار ایالات متحده را در اختیار دارد.
آنتونی اسکارسلا، تحلیلگر IDC می گوید: پیکسل هنوز مانند گلکسی یک برند خانوادگی نیست.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.