چرخش نادرست روده چیست و چگونه به وجود می آید؟

چرخش نادرست روده یک بیماری مادرزادی است که در اثر چرخش نادرست لوله روده در طول رشد ایجاد می‌شود.

به گزارش تکناک، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه روده های ما که می‌توانند تا 4.5 متر طول داشته باشند، به خوبی در داخل بدن ما قرار می‌گیرند؟ در حالی که این یک جنبه قابل توجه از طبیعت بیولوژیکی است، مواردی وجود دارد که این فرآیند به اشتباه می‌افتد و منجر به یک وضعیت جدی و کشنده به نام چرخش نادرست روده می‌شود.

برای درک این فرآیند پیچیده، زیست‌شناسان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به قورباغه‌های دوزیست روی آوردند.

جنین‌های قورباغه با نسب مشترک و ویژگی‌های تشریحی مشابه، بینشی منحصر به فرد از رشد روده‌های ما ارائه می‌دهند.

چرخش نادرست روده چیست؟

چرخش نادرست روده یک بیماری مادرزادی است که در اثر چرخش نادرست لوله روده در طول رشد ایجاد می‌شود. همانطور که سیستم گوارش توسعه می‌یابد، لوله روده به‌شکل حلقه درمی‌آید و می‌چرخد ​​تا روده در حال انبساط را در خود جای دهد.

با وجود شیوع چرخش نادرست روده، این ناهنجاری هنگام تولد که از هر 500 نوزاد یک نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هنوز به خوبی شناخته نشده است.

برای درک فرآیند اصلی، محققان چرخش روده در طول رشد طبیعی قورباغه را مطالعه کردند.

نانت یودار، سرپرست این کار تحقیقاتی گفت: به عنوان مهره‌داران، قورباغه‌ها و انسان‌ها اجداد مشترکی دارند و در بسیاری از ویژگی‌های تشریحی از جمله روده‌ای که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد، با یکدیگر شباهت دارند.

یودار در ادامه توضیح داد: از آنجایی که جنین‌های قورباغه تنها در چند روز رشد می‌کنند و از نظر تجربی بسیار قابل دسترسی هستند، به ما اجازه می‌دهند تا به سرعت فرضیه‌های جدیدی را در مورد اینکه چگونه و چرا رشد در طول چرخش نامناسب روده پیش می‌رود، ارائه کنیم.

مطالعه فرآیندهای اساسی از طریق جنین شفاف قورباغه

برای این مطالعه، محققان جنین قورباغه رشد یافته در آزمایشگاه را مورد مطالعه قرار دادند.

جالب توجه است که جنین‌ها در طول رشد روده شفاف به نظر می‌رسند و به محققان فرصتی منحصر به‌فرد می‌دهند تا از نزدیک این روند را مشاهده کنند.

محققان جنین‌ها را در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار دادند تا موادی را شناسایی کنند که می‌توانند چرخش بد روده را ایجاد کنند. یکی از مواد مورد بررسی، آفت‌کش آترازین بود.

مشاهدات نشان داد که پس از قرار گرفتن در معرض آترازین، فرکانس چرخش در جهت عقربه‌های ساعت در روده قورباغه به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

این یافته محققان را بر آن داشت تا تلاش‌های خود را بر روی بررسی بیشتر نقش آترازین در چرخش نادرست روده متمرکز کنند

فرایندهای متابولیک سلولی یکسان

یک بررسی عمیق‌تر نشان داد که آترازین، متابولیسم جنین قورباغه را مختل می‌کند. متابولیسم که شامل واکنش‌های شیمیایی است که انرژی را برای انواع عملکردهای سلولی تامین می‌کند، با قرار گرفتن در معرض آترازین دچار عدم تعادل شد.

به نوبه خود، این عدم تعادل متابولیک با یک سری از فرآیندهای سلولی در روده در حال رشد تداخل داشت. در نتیجه سلول‌های آسیب‌دیده قادر به هماهنگی مراحل رشد، تقسیم و بازآرایی نبودند و از کشیدگی و چرخش مناسب روده جلوگیری می‌کردند.

یودار گفت: اگرچه ما متوجه شدیم که آترازین باعث چرخش نادرست روده در قورباغه‌ها می‌شود، این نتایج لزوماً به این معنی نیست که این آفت‌کش باعث چرخش نادرست روده در انسان هم می‌شود، زیرا در آزمایش ما قورباغه‌ها در معرض 1000 برابر آترازین بیشار از آنچه معمولاً در محیط یافت می‌شوند، قرار گرفتند.

یودار افزود: یافته‌های ما قویاً نشان می‌دهد که اختلال در فرآیندهای متابولیک سلولی مشابه تحت تأثیر آترازین، به عنوان مثال از طریق قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی در محیط یا تغییرات ژنتیکی که بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به چرخش نادرست روده در انسان دامن بزند.

نویسندگان این مطالعه تأکید می‌کنند که این تحقیق تنها آغاز رمزگشایی از پیچیدگی‌های رشد جنین است که منجر به چرخش نادرست روده می‌شود.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این بینش‌ها، این پتانسیل را دارد که درک بیشتر و مسیرهای موثری برای جلوگیری از این ناهنجاری شایع تولد انسان در آینده ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.