چند نکته و ترفند برای خراب نشدن میوه‌ها در یخچال

اگر از خراب شدن زودهنگام و سریع میوه و سبزیجات در یخچال کلافه شده اید وبه دنبال ماندگاری بیشتر آنها هستید این مطلب را حتما بخوانید.

اگر از خراب شدن زودهنگام و سریع میوه و سبزیجات در یخچال کلافه شده اید وبه دنبال ماندگاری بیشتر آنها هستید این مطلب را حتما بخوانید.

به گزارش تک ناک، در ادامه چند راهکار و ترفند برای جلوگیری از خرابی میوه و سبزیجات و نحوه قرار گرفتن آنها در یخچال آمده است.

اتیلن نام گازی بی رنگ و بی بو است که می تواند موجب فساد مواد، به خصوص در صورت نزدیک نگه‌داشتن میوه ها به یکدیگر شود.بر اساس تحقیقات دانشگاه مک گیل، سیب ها اتیلن (C2H4) که گاز هیدروکربنی با هدف پیشروی فرآیند رسیدن آن است، منتشر می کنند.

تولید این گاز در مراحل اولیه خوب است، اما سیب های فاسد شده حتی بیشتر آن را ترشح و باعث فاسد شدن زودتر از موعد سیب‌های دیگر نیز می‌شوند. همچنین، سیب تنها میوه‌‌ای که این گاز را آزاد می کند، نیست. موز نیز به دلیل آزاد کردن اتیلن، پس از کنده‌شدن پوست آن، خیلی سریع قهوه ای می شود. مشکلی که باعث شده سال ها آن را از میوه های داخل فروشگاه، جدا کنند.

از طرف دیگر این ویژگی اتیلن می‌تواند بسیار کاربردی باشد. هنگام لزوم استفاده از یک آووکادوی نارس، یک شب آن را در یک کیسه کاغذی با یک موز رسیده قرار داده و می‌بینید روز بعد آماده استفاده برای دستور غذای گواکامولی خواهد بود.

به عبارت دیگر، اتیلن تنها مورد اصلی خرابکاری میوه‌ها نیست . زمان و مکان نیز مقصر هستند. دانستن اینکه کدام میوه‌ها اتیلن منتشر می‌کنند و کدام میوه‌ها به اتیلن حساس هستند، به شما اطلاعات لازم برای قرار دادن هرکدام از میوه‌ها در مکان مناسب در یخچال می‌دهد تا بتوانید بسته به میل روزانه خود جلو رسیدن خربزه را بگیرید یا موجب رسیدن گلابی شوید.

کدام میوه ها را در کجا نگهداری کنیم

Thrive Cuisine می گوید اگر می خواهید میوه ها در یخچال ماندگاری بیشتری داشته باشند، گلابی، هلو، آلو و خربزه را دور از دیگر میوه ها و همچنین یکدیگر نگه دارید. همه آنها به مقداری اتیلن آزاد می کنند که بدین منظور آنها را نباید در یک ظرف و باید در قسمت های مختلف یخچال نگه داری شوند. سرمای یخچال مقدار اتیلن تولید شده را کاهش می دهد، بنابراین سرد شدن نه تنها آنها را خوشمزه تر می کند بلکه عمر مفید آنها را نیز افزایش می دهد.

شلیل را نیز به این لیست اضافه کنید و همه آنها را از گوجه فرنگی حساس به اتیلن، دور نگه دارید. گوجه‌فرنگی‌ نیز اتیلن آزاد می‌کند، بنابراین یک گوجه‌فرنگی قرمز کمک بزرگی به رسیدن گوجه‌فرنگی‌های سبز و رسیدن سریع‌تر آنها می‌کند.

به گفته MorningChores، سبزیجات شما نیز نیاز به محافظت دارند. نگهداری هویج نزدیک به میوه های آزاد کننده اتیلن، موجب تلخی طعم آن می‌شود. به همین ترتیب، مارچوبه، مانند کلم بروکلی و گل کلم، نیز زود سفت یا زرد می شوند. هنگامی که برگ های گل کلم شروع به افتادن از ساقه های خود می کنند، هشداری بر وجود میوه های اتیلن نزدیک به آن است. جدا کردن محصولات موجب تردی بهتر آنها نیز می‌شود.

سیب و موز یکی از بالاترین انتشار دهنده های اتیلن در بین همه هستند. سبزیجات ریشه ای نسبت به اتیلن حساسند، بنابراین اگر سیب های خود را در انباری نگهداری می کنید، آنها را دور از سیب زمینی و پیاز خود قرار دهید.

در صورتی که نمی‌توانید محصولات را جدا از یکدیگر نگهداری کنید، چند ترفند و نکته برای کاهش انتشار اتیلن از میوه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، موز اتیلن را از ساقه آزاد می‌کند، بنابراین اگر ساقه‌های آن‌ها را با پوشش پلاستیکی پیچیده و آن‌ را با یک چسب نواری محکم کنید، قدرت کمی نسبت به انتشار مضر اتیلن به میوه‌های همسایه پیدا کرده‌اید. Business Insider به این ترفند به‌عنوان راهی عالی برای کاهش خرابی موز هنگام خرید خوشه‌ای اشاره می‌کند، زیرا بستن ساقه آن، رسیدن خود موز را نیز کند می‌کند. همچنین با تقسیم بندی خوشه موز می‌توان فرآیند رسیدن آن را در طول هفته کند کرد.

برند مواد غذایی گیاهی Chrysal می گوید میوه ها و سبزیجات تنها موارد آسیب پذیر در برابر انتشار دهنده های اتیلن نیستند. برخی گل‌ها نیز که در گلدان در کنار ظرف میوه در جزیره آشپزخانه خود نگه می‌دارید، نیز در خطر هستند. اتیلن ساطع شده از میوه، موجب رسیدن «بیش از حد» گل‌ها ، همان‌طور که بر میوه‌ها اثر می‌گذارند، می‌شود. بنابراین اگر فضای کافی به آن‌ها داده نشود، خرابی زودهنگام غیرضروری گل‌ها اتفاق می‌افتد. حتی بدون هشدار دسته‌ای از گل‌های یک گلدان  را خراب می‌کند، باز هم بهتر است گل‌ها در جایی دورتر از این میوه‌ها قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.