چگونه از شر پف چشم خلاص شویم؟

همه ما گاهی اوقات در آینه با چشم های پف کرده خود روبرو می شویم. پف چشم به دلایل مختلفی مانند بی خوابی، آلرژی یا رژیم غذایی رخ می دهد.

به گزارش تکناک، ناحیه اطراف چشم نازک ترین پوست بدن است، بنابراین به دلیل احتباس مایعات از مجاری اشکی، احتقان یا التهاب، پوشاندن تورم در آن قسمت دشوار است.

خوشبختانه پف زیر چشم معمولاً بسیار قابل کنترل است و پاسخ طبیعی بدن به رژیم غذایی با سدیم بالا، چرخه خواب یا پیری تدریجی، از جمله دلایل دیگر آن است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علت ایجاد پف چشم و آنچه که می توانید برای درمان آن انجام دهید، با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

به اندازه کافی بخوابید

هنگامی که شما کم خواب هستید، بدن شما کورتیزول را از غدد فوق کلیوی آزاد می کند، که تعادل نمک را در بدن شما تغییر می دهد و باعث می شود آب را حفظ کنید و صورت شما متورم شود. متاسفانه امروزه کم خوابی بسیار رایج است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) گزارش می دهد که از هر 3 بزرگسال، 1 نفر هر شب به اندازه کافی نمی خوابد. بزرگسالان برای داشتن یک برنامه خواب مناسب، هر شب به 7 تا 9 ساعت خواب خوب نیاز دارند.

یک راه خوب برای اطمینان از اینکه خواب بهتری دارید این است که حداقل 6 ساعت قبل از خواب‌،‌ از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید. همچنین سعی کنید وسایل الکترونیکی خود را حداقل 2 ساعت قبل از خواب خاموش کنید، زیرا این کار به چشم و ذهن شما زمان کافی برای استراحت قبل از خوابیدن ایجاد می کند و فرصتی برای ورود ملاتونین به شما می دهد.

مصرف نمک خود را محدود کنید

احتباس مایعات دلیل اصلی پف چشم (eye : organ that detects light and converts it into electro-chemical impulses in neurons) است، بنابراین بهتر است از غذاهایی که باعث ایجاد آن می شوند اجتناب کنید. سدیم نقش کلیدی در تنظیم آب در سلول‌های شما ایفا می‌کند و زمانی که ما نمک زیادی می‌خوریم، این سدیم اضافی باعث افزایش مایعات در بدن، خارج از سلول‌ها می‌شود. کاهش نمک در رژیم غذایی می تواند به شما در کاهش مایعات اضافی در بدن کمک کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف نمک خود را به 1500 میلی گرم در روز محدود کنید، که این کار به حفظ سلامت قلب و کاهش احتمال سکته مغزی کمک می کند.

از کمپرس سرد استفاده کنید

قرار دادن خیار سرد روی چشم‌های خسته یک راه حل رایج است و واقعا هم جواب می دهد. خنک کردن ناحیه اطراف چشم باعث کاهش جریان خون می شود که این مسئله به نوبه خود به کاهش التهاب و تورم اطراف چشم شما کمک می کند.

اگرچه خیار میوه محبوبی برای این کار است، اما شما می توانید از چیزهای دیگری که در خانه خود در دسترس دارید، استفاده کنید، مانند یک کیسه سبزیجات منجمد، یک قاشق در فریزر، یک پارچه سرد، یا یک غلتک ماساژ صورت. چای کیسه‌ای سرد نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند، زیرا کافئین می‌تواند به کاهش جریان خون در پوست شما کمک کند و آن را روشن‌تر و سفت‌تر نشان دهد.

کرم های دور چشم

یک کرم دور چشم حاوی کافئین به مبارزه با سیاهی و خطوط ریز کمک می کند، که ممکن است ظاهر کلی چشم های پف کرده را کاهش دهد. کافئین یک منقبض کننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی را منقبض می کند. بسیاری از شرکت های لوازم آرایشی برای کاهش پف زیر چشم، کرم های دور چشم حاوی کافئین می فروشند. شما می توانید کرم دور چشم خود را در یخچال نگهداری کنید تا قابلیت های تسکین دهنده آن را افزایش دهید.

غلتک های چشم

غلتک های چشمی ساخته شده از فلز یا سنگ های طبیعی مانند یشم یا کوارتز وجود دارد که می تواند برای استفاده از ژل یا کرم روی چشم مفید باشد. استفاده از غلتک می تواند باعث تحریک ناحیه چشم شما شود، گردش خون را بهبود بخشد و به تخلیه لنفاوی کمک کند که همه اینها می توانند به کاهش پف چشم کمک کنند.

دلایل پف چشم

آلرژی

هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک، چه به گرده، حیوانات یا یک غذای خاص داشته باشید، بدن شما هیستامین ترشح می کند که باعث گشاد شدن رگ های خونی و ایجاد تورم در اطراف چشم می شود.

در صورت استفاده از لنز، آلرژن ها می توانند به لباس، سطوح و حتی لنزهای شما بچسبند. بهتر است لباس‌هایی را که نزدیک به مواد آلرژی‌زا هستند را بشویید و دوش بگیرید و در صورت استفاد از لنز به بهداشت آنها اهمیت دهید.

اگر فکر می کنید پف چشم شما در نتیجه آلرژی است، سعی کنید از آنتی هیستامین استفاده کنید تا ببینید کاهش می یابد یا خیر.

رژیم غذایی و مصرف الکل

یک رژیم غذایی نامتعادل و کم آب می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی پوست و پف چشم شما داشته باشد. هنگامی که آب بدن کم می شود، پوست زیر چشم شل و ضعیف می شود و باعث تشکیل کیسه ها می شود.

برای جلوگیری از کم آبی، حتما بین 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید، مصرف الکل و کافئین و همچنین نمک خود را کاهش دهید.

به همین ترتیب، مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی نیز می تواند باعث احتباس آب در بدن شما شود که این موضوع هم می تواند منجر به پف کردن چشم شود.

افزودن غذاهای غنی از پتاسیم به رژیم غذایی خود مانند موز و سبزیجات برگدار، می تواند به کاهش احتباس آب در بدن کمک کند.

گریه

بیدار شدن صبح بعد از یک گریه طولانی اغلب به این معنی است که وقتی در آینه نگاه می کنید، ‌می بینید که چشمان شما شدیدا پف کرده اند.

دقیقاً مشخص نیست که چرا اشک‌های احساسی باعث پف‌کردگی بیشتر از بقیه ی حالت های اشک می‌شوند، اما ممکن است اشک‌های احساسی به دلیل این که حاوی هورمون‌های استرس هستند با احتباس آب مرتبط باشند. همچنین ممکن است این مسئله مربوط به سیستم تخلیه اشکی باشد که در هنگام گریه مختل می شود.

ژنتیک و پیری

افزایش سن باعث از بین رفتن کلاژن در بدن می شود که منجر به نازک شدن و ضعیف شدن پوست می شود. این مسئله می تواند باعث شود که رسوبات چربی که معمولاً ناحیه چشم را پشتیبانی می کنند، افتاده و منجر به پف کردن چشم ها شود.

علاوه بر این، برخی از افراد با افزایش سن بیشتر در معرض پف چشم هستند.

چگونه از پف چشم جلوگیری کنیم؟

بسیاری از عوامل سبک زندگی وجود دارند که بر خستگی، میزان آب بدن، سلامت کلی و بسیاری از عواملی که در ایجاد پف چشم نقش دارند، تأثیر می‌گذارند، بنابراین به احتمال زیاد جلوگیری از پف چشم برای همیشه غیرممکن است.

با این حال، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مصرف آب کافی، خواب کافی و مراقبت از پوست اطراف چشم، احتمالاً احتمال ابتلا به پف چشم را کاهش می دهد.

خوشبختانه در بیشتر موارد، پف‌کردگی چشم‌ها خود به خود از بین می‌رود و معمولاً در نتیجه یک بیماری طولانی مدت نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ضربه ای به چشمان شما خورده و در نتیجه چشم هایتان پف کرده است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر چشمان شما ملتهب، خارش دار و مایع چسبنده ترشح می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است ورم ملتحمه، گل مژه یا بیماری چشمی تیروئید داشته باشید. پف چشم ممکن است یکی دیگر از علائم این بیماری ها باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.