چگونه از شر چین و چروک پوست خلاص شویم؟

چین و چروک پوست بخش طبیعی پیری است. هرچند که ممکن است سر و کله‌ی خطوط ظریف در دهه 20 و 30 زندگی پیدا نشود، اما با افزایش سن، ممکن است چین و چروک های پویا ایجاد شوند.

به گزارش تکناک، چین و چروک‌های پویا عبارتند از خط اخم و خطوط پنجه کلاغی و چروک پیشانی. همچنین ممکن است چین و چروک های استاتیک مانند چین‌های اطراف لب و بینی  در اثر از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست و جاذبه در صورت شما نمایان شوند.

در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از بروز چین و چروک پوست  وجود ندارد، برنامه هایی که در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بر اساس سن شما، به حفاظت و بازسازی پوستتان یاری می‌رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

 دهه 20

با افزایش سن پوست پیر می شود اما گاهی اوقات این پیری زودتر اتفاق می افتد که به عنوان پیری زودرس شناخته می شود. ممکن است چین و چروک در دهه 20 زندگی شما به دلیل عوامل سبک زندگی ایجاد شود. خوشبختانه شما می توانید کارهای زیادی برای جلوگیری از پیری زودرس انجام دهید.

  1. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

هر زمان که بیرون هستید، بدون توجه به آب و هوا یا زمان سال، از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش (UV) از شکستن کلاژن و ایجاد خطوط عمیق‌تر جلوگیری می‌کند.

اگر پوست حساسی دارید، به دنبال محصولاتی با دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی باشید. آنها نسبت به همتایان شیمیایی خود مانند اکسی بنزون ​​یا آووبنزون ​​ملایم تر هستند.

  1. اسید گلیکولیک یا سالیسیلیک اسید را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

هر دوی این مواد می توانند پوست شما را لایه برداری کرده و به صاف نگه داشتن پوست شما کمک کنند. بعد از تمیز کردن پوست خود و قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب، پوست خود را با یک پد آغشته به این مواد لایه‌برداری کنید.

  1. عینک آفتابی بزنید

اگر چشمان خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید، می توانید بعداً خود را از خطوط ریز ناشی از آفتاب نجات دهید. شما می توانید این کار را با استفاده از عینک آفتابی مناسب برای محافظت از چشمان خود انجام دهید. عینک آفتابی را انتخاب کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • ناحیه پوست اطراف چشم را بپوشاند
  • راحت باشد
  • در جای خود محکم بماند

دهه 30

ممکن است در دهه 30 زندگی خود چین و چروک پوست در اطراف چشم و بین ابروهای خود مشاهده کنید. همچنین افرادی که پوست روشن‌تری دارند، این خطوط را زودتر از افراد دارای رنگ‌های تیره‌تر می‌بینند و این مسئله احتمالاً به این دلیل است که ملانین بیشتر در پوست برابر با محافظت بیشتر از چین و چروک است.

  1. از رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها موادی هستند که از رتینول یا ویتامین A به دست می‌آیند و دارای اثرات ضد چروک هستند. کرم بدون نسخه (OTC) با رتینول، ملایم‌تر از رتینوئیدهای تجویزی (مانند Retin-A) هستند، بنابراین برای پوست‌های حساس مناسب هستند.

برای به حداقل رساندن سوزش ناشی از این کرم ها، یک شب در میان استفاده را شروع کنید تا استفاده شبانه ادامه دهید. استفاده روزانه از رتینوئیدها می تواند پوست را در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس تر کند.

  1. از محصولاتی استفاده کنید که منافذ را مسدود نمی کنند

روغن های معدنی و سایر روغن ها منافذ پوست را مسدود می‌‌کنند. بسته شدن منافذ باعث ایجاد آکنه می شود، اما منافذ را نیز باز می کند که با افزایش سن نیز اتفاق می افتد. در نهایت، منافذ بازتر می توانند به هم متصل شوند و فضاهایی را روی صورت ایجاد کنند که شبیه چین و چروک است.

محصولات غیر کومدون زا محصولاتی هستند که منجر به مسدود شدن منافذ پوست نمی شوند. به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب عبارت غیر کومدون زا، بدون روغن یا منافذ پوست را مسدود نمی کند، هستند.

  1. ترک سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود

ترک سیگار و محدود کردن قرار گرفتن در معرض دود به شما این امکان را می دهد که چین و چروک های کمتری داشته باشید. هم سیگار کشیدن و هم قرار گرفتن در معرض دود با ایجاد چین و چروک مرتبط است. هر چه بیشتر سیگار بکشید و ، چین و چروک بیشتری خواهید داشت.

دهه 40

این دهه ممکن است چین و چروک های بارزتری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که با افزایش سن پوست خشک‌تر می‌شود، خطوط و چین و چروک‌ها به طور فزاینده‌ای ظاهر می‌شوند.

  1. سرم با فاکتورهای رشد را انتخاب کنید

فاکتورهای رشد را نباید با هورمون های رشد اشتباه گرفت. فاکتورهای رشد همان پلی پپتیدها که از اسیدهای آمینه یا پروتئین های بدن ساخته شده اند، هستند. آنها به طور طبیعی توسط پوست تولید می شوند و به ترمیم آن کمک می کنند.

پوست با افزایش سن کمتر از این مواد تولید می کند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که استفاده از سرم‌هایی با فاکتورهای رشد، مانند سرم جوان‌کننده پوست PCA ، چین و چروک‌های کمتری ایجاد می‌کند.

  1. استفاده از آنتی اکسیدان ها را در نظر بگیرید

ممکن است از فواید آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از بیماری های مزمن آگاه باشید، اما آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر چین و چروک های پوست نیز محافظت به عمل آورند. به عنوان مثال، اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) می توانند پوست را لایه برداری کرده و خطوط سطحی و ظاهر چین و چروک را بهبود بخشند.

  1. استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید

هنگامی که پوست شما خشک‌تر می شود، مرطوب کننده ها می توانند پوست شما را آبرسانی کنند. به دنبال کرمی باشید که دارای موادی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشد که پوست را حجیم کند. همچنین بهتر است از مرطوب کننده های جداگانه ای که برای استفاده در شب و روز طراحی شده اند، استفاده کنید.

دهه 50

ممکن است در این دهه از زندگی خود متوجه شوید که خطوط پیشانی شمت عمیق‌تر می‌شوند، خطوط اخم و پنجه کلاغی برجسته‌تر می‌شوند و چین‌هایی در گوشه‌های دهان شروع به ایجاد می‌کنند. همچنین اگر در دوران یائسگی هستید، تغییر در میزان استروژن نیز می تواند تولید کلاژن را کاهش دهد.

  1. یک متخصص پوست مورد اعتماد پیدا کنید

یک متخصص پوست خوب می تواند اطمینان حاصل کند که شما از محصولات مناسب استفاده می کنید. آنها همچنین می توانند در صورت نیاز تغییراتی در دوز رتینوئید شبانه شما ایجاد کنند تا بهترین نتایج را دریافت کنید.

  1. سعی کنید خوابی با کیفیت داشته باشید

داشتن خواب خوب برای کاهش چین و چروک مهم است. نداشتن خواب کافی می تواند منجر به افزایش خطوط ریز شود، اما پوست شما این شانس را دارد که زمانی که خواب کافی داشته باشید، خود را تجدید کند.

متأسفانه نحوه خواب شما با افزایش سن تغییر می کند و با افزایش سن ممکن است به سختی خواب مورد نیاز خود را دریافت کنید. با این حال، داشتن خواب خوب مانند بیدار شدن و رفتن به رختخواب در یک زمان در روز و خوابیدن در یک منطقه خنک و راحت می تواند به شما کمک کند خواب با کیفیتی داشته باشید.

  1. به طور منظم ورزش کنید

افزودن تمرینات ورزشی به برنامه هفتگی به سلامت جسمانی شما از جمله ظاهر پوست شما کمک می کند. ورزش جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد که می‌تواند به درخشندگی فوری پوست شما کمک کند.

توصیه های برای ورزش شامل انجام تمرینات قلبی حداقل به مدت 150 دقیقه در طول هفته است. افزودن تمرینات قدرتی برای حداقل دو روز در هفته امری ضروری است.

روش های درمان چین و چروک

تغییرات سبک زندگی ممکن است برای رسیدن به نتایجی که می خواهید کافی نباشد. درمان های زیر ممکن است برای به‌دست آوردن نتایج چشمگیرتر مفید باشد.

سم درمانی بوتولینوم یا بوتاکس

این نورومدولاتور که تحت عنوان بوتاکس، دیسپورت، ریژوو، میوبلوک و زئومین توزیع می‌شود، سیگنال‌هایی را که به ماهیچه‌های صورت شما می‌گویند منقبض شوند و چشمک بزنند، خاموش می‌کند.

متخصص پوست هنگام تزریق از یک کرم بی حس کننده استفاده کند. بهترین دوره درمان، انجام این درمان هر سه تا شش ماه یکبار است، اما با گذشت زمان، خطوط شما ممکن است سطحی تر شوند و حتی ممکن است به‌طور کامل از بین بروند.

اگر خطوط اخم بین ابرو یا پنجه کلاغی دارید، بوتاکس یکی از بهترین درمان‌ها برای شما است. عوارض جانبی پس از درمان با سم بوتولینوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی
  • سردرد خفیف که غیر معمول است
  • سرخی پوست
  • علائم بوتولیسم مانند مشکلات تنفسی یا بلع
  • درد یا تورم
  • ضعف در عضلات مجاور صورت

فیلرها

فیلرهای پوستی اسید هیالورونیک که با نام های Juvéderm، Perlane و Restylane فروخته می شوند، با بوتاکس متفاوت هستند. در حالی که نورومدولاتورها از ایجاد عبارات ایجاد کننده چین و چروک جلوگیری می کنند، فیلرهای پوستی چین و چروک های موجود را پر می کنند. آنها می توانند به گونه های افتاده نیز حجم دهند و گودی های زیر چشم را حجیم کنند.

متخصص پوست ابتدا پوست را بی حس می کند، سپس در صورت نیاز فیلر تزریق می کند. با گذشت زمان، فیلر ممکن است تولید کلاژن را تحریک کرده و چین و چروک ها را نرم کنند.

افرادی که به دنبال کاهش علائم پیری مانند اسکار و خطوط ریز هستند می توانند کاندیدهای خوبی برای این درمان باشند. نتایج تزریق فیلر فوری است و یک تا دو سال ماندگاری دارد.

درمان با فیلر دارای عوارض جانبی کوتاه مدتی مانند کبودی، قرمزی یا تورم و حساسیت است. البته اگر تزریق فیلر توسط یک شخص بی‌تجربه یا شخصی غیر از یک پزشک متخصص انجام شود، عوارض جانبی جدی‌تری ممکن است رخ دهد. این اثرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • عفونت
  • توده یا برآمدگی
  • مناطق بیش از حد پر شده
  • تورم شدید

جدی ترین عارضه تزریق فیلر، تزریق مستقیم وریدی است. این کار می تواند منجر به مرگ بافت و از همه مهمتر کوری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.