چگونه در زمان وبگردی در دام بدافزارها نیفتیم؟

وبگردی برای برخی افراد می تواند یک فعالیت آزاردهنده باشد، زیرا باگ ها و بدافزارهای زیادی وجود دارند که می توانند دستگاه شما را آلوده کرده و امنیت شما را به خطر بیندازند.

به گزارش تکناک، راه های مختلفی برای فرار از این تهدیدات و محافظت از دستگاه خود در هنگام وبگردی وجود دارد. در این مقاله به 10 روش برای فرار از باگ ها و بدافزارها در هنگام وبگردی می پردازیم.

  1. نصب و به روز رسانی نرم افزار امنیتی

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای محافظت از دستگاه خود در برابر باگ ها و بدافزارها انجام دهید، نصب و به روز رسانی نرم افزارهای امنیتی است. این کار شامل نرم افزارهای آنتی ویروس و ضد بدافزار و همچنین فایروال ها می شود. این برنامه‌ها می‌توانند به شناسایی و حذف تهدیدها قبل از اینکه به دستگاه شما آسیب برسانند، کمک کنند. مهم است که این برنامه ها را به روز نگه دارید، زیرا تهدیدهای جدید دائما در حال ظهور هستند.

  1. از فایروال استفاده کنید

فایروال یک سیستم امنیتی شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را نظارت و کنترل می کند. فایروال می تواند به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به دستگاه شما و مسدود کردن ترافیک مخرب کمک کند. اکثر سیستم عامل ها دارای فایروال داخلی هستند، اما شما می توانید فایروال های شخص ثالث را نیز برای محافظت بیشتر نصب کنید.

فایروال یک سیستم امنیتی است که برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داخل یا خارج از شبکه کامپیوتری طراحی شده است. این سیستم به عنوان یک مانع یا دروازه بان بین رایانه شما و شبکه دیگری مانند اینترنت عمل می کند و مانند یک کنترل کننده ترافیک کار می کند.

فایروال ها می توانند با محافظت از رایانه یا شبکه شما در برابر ترافیک شبکه مخرب یا غیر ضروری، در برابر مهاجمان سایبری خارجی محافظت کنند.

آنها همچنین می توانند از دسترسی نرم افزارهای مخرب به رایانه یا شبکه از طریق اینترنت جلوگیری کنند. فایروال‌ها را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که داده‌ها را از مکان‌ها، برنامه‌ها یا پورت‌های خاص مسدود کند و در عین حال به داده‌های مرتبط و ضروری اجازه عبور داده شود.

  1. از دانلود مطالب رایگان خودداری کنید

دانلود رایگان چیزهایی مانند دانلود غیرقانونی فیلم‌ها، سریال ها یا بازی‌های محبوب می‌تواند دستگاه شما را در معرض خطر ویروس قرار دهد. این دانلودها اغلب همراه با بدافزار و سایر نرم افزارهای ناخواسته هستند که می توانند امنیت شما را به خطر بیندازند. بهتر است از دانلود هر چیزی از منابع نامعتبر خودداری کنید.

از اپ استورهای معروف مانند اپ استور اپل، گوگل پلی استور، آمازون و سامسونگ استفاده کنید. از دانلود از وب سایت ها یا منابع شخص ثالث خودداری کنید. فقط برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی را دانلود کنید که دارای رتبه‌بندی بالا، بازخوردهای خوب و بیش از چند هفته یا چند ماه هستند.

  1. از سایت های اشتراک گذاری فایل خودداری کنید

سایت های به اشتراک گذاری فایل یکی دیگر از منابع رایج بدافزار و سایر نرم افزارهای ناخواسته هستند. این سایت‌ها اغلب میزبان فایل‌هایی هستند که به بدافزار آلوده شده‌اند و دانلود آن‌ها می‌تواند دستگاه شما را در معرض خطر قرار دهد. بهتر است به طور کلی از استفاده از سایت های اشتراک گذاری فایل خودداری کنید.

  1. از کلیک کردن روی لینک ها در پاپ آپ های جعلی امنیتی خودداری کنید

کلاهبرداران پشتیبانی فنی اغلب از پاپ آپ های جعلی امنیتی استفاده می کنند تا افراد را فریب دهند تا روی لینک هایی کلیک کنند که ویروس ها، نرم افزارهای جاسوسی و سایر نرم افزارهای ناخواسته را دانلود می کنند. این پاپ‌آپ‌ها می‌توانند بسیار قانع‌کننده به نظر برسند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که هشدارهای امنیتی قانونی هرگز از شما نمی‌خواهند روی یک لینک کلیک کنید یا چیزی را دانلود کنید.

  1. از کلیک کردن بر روی تبلیغات قرار داده شده توسط کلاهبرداران خودداری کنید

کلاهبرداران اغلب تبلیغاتی را در وب‌سایت‌هایی قرار می‌دهند که قانونی به نظر می‌رسند اما در واقع برای فریب دادن افراد برای دانلود بدافزار و سایر نرم‌افزارهای ناخواسته طراحی شده‌اند. این تبلیغات می توانند بسیار قانع کننده باشند، اما خیلی مهم است که محتاط باشید و از کلیک بر روی هر چیزی که مشکوک به نظر می رسد خودداری کنید.

ممکن است بخواهید بپرسید چگونه می توانید این تبلیغات را از کلاهبرداران بشناسید. باید بگوییم که هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شوید یک تبلیغ کلاهبرداری است یا خیر. با این حال اگر وب سایت مورد اعتماد نیست، بهتر است به طور کلی از کلیک کردن روی تبلیغات خودداری کنید. ضمنا به خاطر داشته باشید که اگر روی تبلیغ کلیک کنید و شما را به صفحه‌ای می‌برد که برای آن تبلیغ نشده است، مطمئناً کلاهبرداری است. این یک ترفند برای بردن کاربران به مکان هایی است که در آن اشتراک ندارند.

  1. مراقب ایمیل های فیشینگ باشید

ایمیل های فیشینگ یکی دیگر از روش های رایجی است که کلاهبرداران سعی می کنند افراد را فریب دهند تا بدافزارها و سایر نرم افزارهای ناخواسته را دانلود کنند. این ایمیل‌ها اغلب از منابع قانونی به نظر می‌رسند، اما حاوی لینک ها یا پیوست‌هایی هستند که اگر روی آنها کلیک کنید، دستگاه شما را آلوده می‌کند. مهم است که محتاط باشید و از کلیک کردن روی هر چیزی که مشکوک به نظر می رسد، خودداری کنید.

  1. نرم افزار خود را به روز نگه دارید

آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری می‌توانند توسط بدافزار و سایر نرم‌افزارهای ناخواسته برای آلوده کردن دستگاه شما مورد سوء استفاده قرار گیرند. برای جلوگیری از این امر، باید نرم افزار خود را به روز نگه دارید. به روزرسانی نرم افزار شامل سیستم عامل، مرورگر وب و هر نرم افزار دیگری است که به طور منظم استفاده می کنید. اکثر نرم‌افزارها به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را بررسی می‌کنند، اما می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را به صورت دستی نیز بررسی کنید.

  1. از وب سایت های مشکوک خودداری کنید

وب سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که برای آلوده کردن دستگاه شما با بدافزارها و سایر نرم افزارهای ناخواسته طراحی شده اند. این وب‌سایت‌ها اغلب از ابزارهای مختلفی برای بارگیری ویروس در رایانه شما استفاده می‌کنند، مانند دانلودهای درایو، میزبانی تبلیغات مخرب و کلیک کردن بر روی لینک های گمراه‌کننده. بهتر است از این وب سایت ها به طور کلی اجتناب کنید.

  1. از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید

شبکه خصوصی مجازی (VPN) یک فناوری شبکه است که یک اتصال امن از طریق اینترنت ایجاد می کند. این شبکه می تواند با رمزگذاری ترافیک اینترنت و پنهان کردن آدرس IP شما، از دستگاه شما در برابر بدافزارها و سایر نرم افزارهای ناخواسته محافظت کند. این امر ردیابی فعالیت آنلاین شما و آلوده کردن دستگاه شما را برای هکرها و سایر عوامل مخرب دشوارتر می کند.

کلام آخر

راه های زیادی برای فرار از باگ ها و بدافزارها در حین وبگردی وجود دارد. با پیروی از این نکات، می توانید به محافظت از دستگاه خود کمک کنید و اطلاعات شخصی خود را ایمن نگه دارید. به یاد داشته باشید که همیشه محتاط باشید و از هر چیزی که مشکوک به نظر می رسد اجتناب کنید و نرم افزار های خود را به روز نگه دارید تا در برابر آخرین تهدیدات محافظت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.