چین قوی ترین سیستم رادار دریایی جهان را می سازد

بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) ، دانشمندان چینی در حال ساخت قوی ترین سیستم رادار دریایی جهان هستند.

به گزارش تکناک، با اوج قدرت 30 مگاوات، سیستم رادار جدید می‌تواند با گسترش آگاهی موقعیتی خود نسبت به سیستم‌های موجود، تعادل را به نفع نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق (PLA) برگرداند.

اگر این سیستم رادار دریایی با موفقیت توسعه یابد، نیروهای چینی را قادر می سازد تا موشک های وارده را از فاصله 2800 مایلی (4500 کیلومتری) شناسایی کنند.

برای روشن تر شدن موضوع، 4500 کیلومتر فاصله بین جنوب چین و شمال استرالیا است. سیستم‌های راداری معمولی امروزه به دلیل انحنای زمین محدود شده‌اند و معمولاً تا 2000 مایل (3218 کیلومتر) برد دارند و سیستم‌های سوار بر کشتی برد بسیار کوتاه‌تری دارند.

رادار دریایی جدید چینی همچنین می تواند چندین هدف را در فاصله 2175 مایلی (3500 کیلومتری) ردیابی کند. این فاصله بین چین جنوبی تا جزیره گوام است. تیم دانشمندان و مهندسان پشت این پروژه به سرپرستی دانشیار سان دون یانگ از دانشگاه علم و فناوری هاربین گفت این رادار برای نصب بر روی کشتی‌های جنگی جدید چینی مناسب است و اولین سیستم در حال ساخت است.

اکثر شناورهای نظامی دارای رادار دریایی با برد کاری محدود تنها چند صد کیلومتر هستند، زیرا افزایش برد آنها به قدرت بسیار زیادی نیاز دارد. با این حال، محققان ادعا می‌کنند که این مشکل را حل کرده‌اند و این سیستم را برای کشتی‌های جدیدتر با سیستم‌های محرکه الکتریکی قابل اجرا می‌سازند.

همانطور که SCMP گزارش می دهد، رادار دریایی آرایه فازی فعال جدید، تعداد بیشتر فرستنده گیرنده، )ده ها هزار( در مقایسه با دستگاه های سنتی، همانطور که توسط محققان گزارش شده است، دارد. هر واحد آرایه گیرنده می تواند به طور مستقل سیگنال ها را به عنوان یک رادار ارسال و دریافت کند. هنگامی که این واحدها با یکدیگر همکاری می کنند، می توانند سیگنال های الکترومغناطیسی پالسی با قدرت حداکثر 30 مگاوات تولید کنند که به طور بالقوه باعث اختلال در سیستم های الکتریکی هر کشتی جنگی در حال استفاده می شود.

توسعه سیستم های راداری دوربرد می تواند چالش های مرتبط با اندازه را ایجاد کند. رادار AN/FPS-85 فلوریدا که متعلق به نیروی فضایی ایالات متحده است و قوی‌ترین رادار جهان به حساب می‌آید، بیش از 23،000 متر مربع (معادل سه زمین فوتبال) مساحت دارد. با این حال، پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر منجر به کاهش اندازه رادارهای پرقدرت شده است. علاوه بر این، SCMP توضیح می‌دهد که به لطف کاربرد گسترده فناوری 5Gبرخی از اجزای ضروری اکنون در مقادیر بیشتر و با هزینه کمتر در دسترس هستند.

سان و همکارانش در راه اندازی فناوری رادار نوآورانه خود با یک مانع بزرگ روبرو بودند. این رادار تمایل به ایجاد شوک الکتریکی قوی در هنگام تولید سیگنال‌های متوالی داشت، که خطری برای سایر دستگاه‌های الکترونیکی در فضای محدود یک کشتی به همراه دارد.

تیم سان تصمیم گرفت برای رفع این مشکل و جلوگیری از آسیب، رادار دریایی را از شبکه برق کشتی جدا کند. با این حال، این نیاز به نصب خازن های بزرگ و با کارایی بالا داشت تا به عنوان یک بافر عمل کنند.

مشخص نیست که سیستم رادار دریایی جدید چه زمانی عملیاتی خواهد شد، و مقاله اشاره شده در SCMP برای کمک به تأیید هر یک از جزئیات ادعا شده به راحتی قابل دسترسی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.