ژن مرتبط با چاقی کشف شد

اخیراً مشخص شده است که ژن CREB-Regulated Transcription Coactivator 1 (CRTC1) با چاقی در انسان مرتبط است.

غذا های پرکالری که سرشار از چربی، روغن و قند هستند، می توانند باعث پرخوری و چاقی و مشکلات زیادی برای سلامتی شوند. اما چه چیزی مغز را برای ایجاد پرخوری تحریک می کند؟

به گزارش تکناک، اخیراً مشخص شده است که ژن CREB-Regulated Transcription Coactivator 1 (CRTC1) با چاقی در انسان مرتبط است.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که حذف ژن CRTC1 منجر به چاقی می شود و نشان می دهد که وجود آن باعث سرکوب چاقی می شود. با این حال، نورون های خاصی که مسئول سرکوب چاقی از طریق ژن CRTC1 و مکانیسم پشت آن هستند، هنوز ناشناخته هستند، زیرا این ژن در تمام نورون های مغز وجود دارد.

برای بررسی اینکه چه مکانیسمی باعث می شود که CRTC1 چاقی را سرکوب کند، یک گروه تحقیقاتی به رهبری شیگنوبو ماتسومورا در دانشگاه متروپولیتن اوزاکا، بر روی نورون های آزاد کننده گیرنده ملانوکورتین-4 (MC4R) تمرکز کردند.

آنها فرض کردند که فعالیت CRTC1 در نورون های آزاد کننده MC4R ، چاقی را سرکوب می کند زیرا جهش در ژن MC4R باعث چاقی می شود. در نتیجه، آن‌ها گونه ای از موش‌ها را بررسی کردند که در آن ها ژن CRTC1 به جز در نورون‌های آزاد کننده MC4R یعنی جایی که برای بررسی تأثیر از دست دادن ژن CRTC1 در آن نورون‌ها بر چاقی و دیابت، به‌طور طبیعی فعالیت می کرد.

هنگامی که موش ها با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند، آن هایی که فاقد ژن CRTC1 در نورون‌های آزاد کننده MC4R بودند، هیچ تغییری در وزن بدنشان در مقایسه با موش‌های تحت کنترل نشان ندادند. با این حال، زمانی که موش‌های دارای کمبود ژن CRTC1 با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، نسبت به موش‌های تحت کنترل چاق‌تر شدند و به دیابت مبتلا شدند.

پروفسور ماتسومورا گفت: این مطالعه نقشی را که ژن CRTC1 در مغز بازی می‌کند و بخشی از مکانیسمی که ما را از خوردن غذاهای پرکالری، چرب و شیرین باز می‌دارد، آشکار کرده است. ما امیدواریم که این آزمایش منجر به درک بهتری از علت پرخوری افراد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.