کاربرد جدید صدف برای تقویت سلول های بنیادی

 مطالعات جدید نشان داد که می‌توان از چسب موجود در پوسته صدف، برای ثابت نگه داشتن سلول‌های بنیادی و بازسازی غضروف در خرگوش‌ها استفاده کرد.

 مطالعات جدید نشان داد که می‌توان از چسب موجود در پوسته صدف، برای ثابت نگه داشتن سلول‌های بنیادی و بازسازی غضروف در خرگوش‌ها استفاده کرد.

به گزارش تکناک، ممکن است به نظر نرسد، اما صدف دریایی (Mytiloida : order of molluscs) کاربردهای زیادی در دنیای پزشکی دارد. این مسئله بیشتر به این دلیل است که پوسته صدف، چسب بسیار قوی تولید می کند که به چسبیدن آن به سنگ ها در زیر آب کمک می کند. این چسب ها در جریان های سهمگین دریا و جریان های جزر و مدی، باعث می شود که برای صدف ها مشکلی پیش نیاید.

پیش از این، ماده تولیدی حاصل از پوسته صدف، به عنوان راهی برای ایجاد پیوندهای پوستی، به عنوان یک چسب جراحی که می تواند خونریزی را در 60 ثانیه متوقف کند، مورد تحقیق قرار گرفته بود. توانایی منحصر به فرد این چسب برای چسبیدن حتی در زیر آب، آن را به یک منبع عالی برای موادی تبدیل می کند که می توانند در داخل بدن انسان استفاده شوند.

محققان در سه مرکز تحقیقاتی مختلف در کره، مایع غلیظی را مرکب از پروتئین‌های چسبنده پوسته صدف‌ها و اسید هیالورونیک مورد مطالعه قرار دادند. اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که مفاصل ما را نرم و روان می‌کند. اسید هیالورونیک و پروتئین، برای التیام غضروف، به دلیل بارهای متضادشان به صورت الکترواستاتیکی به هم پیوند خوردند. ژل به دست آمده با مایعات اطراف مخلوط نشد و این به این معنی است که این مایع پر یا حل نمی شود.

سپس دانشمندان این ژل را به سلول‌های بنیادی آغشته کردند و مخلوط را در غضروف آسیب دیده خرگوش ها قرار دادند. این ژل با موفقیت توانست سلول های بنیادی را به اندازه کافی در جای خود نگه دارد تا به بازسازی غضروف کمک کند. در واقع، این ژل به عنوان یک داربست برای تقویت سلول های بنیادی در حین شروع به کار عمل کرد، بدون اینکه نیازی به وارد کردن هر نوع ماده سفت و سختی باشد.

از آنجایی که این روش کم تهاجمی است، محققان احساس می کنند که این ژل می تواند یک روش عالی برای درمان غضروف های آسیب دیده در آینده باشد.

محقق ارشد این مطالعه گفت: اثرات درمانی سلول‌های بنیادی را می توان با استفاده از پروتئینی که موجب چسبندگی پوسته صدف است، به طور قابل توجهی افزایش داد. از آنجایی که این مایع را می توان تزریق کرد، این پتانسیل را دارد که در پیوند سلول های بنیادی از طریق آرتروسکوپ، درمان موثری برای غضروف های آسیب دیده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.