ایسوس کارت‌ گرافیکی بدون کابل تولید می کند

طرح کارت‌ گرافیکی بدون کابل ایسوس به زودی ممکن است به واقعیت تبدیل شود. اگر این طرح پیش برود، بهترین کارت‌های گرافیکی دیگر نیازی به کابل‌های برق نخواهند داشت.

به گزارش تکناک، مطمئناً افرادی که خواستار DIYer هستند این ایده را دوست خواهند داشت زیرا به کاهش درهم‌تنیدگی کابل‌ها کمک می‌کند.

یکی از نکات جالب و برجسته در غرفه ایسوس در کامپیوتکس 2023، پروتوتایپ GeForce RTX 4070 بدون کانکتورهای برق خارجی بود. کارت گرافیکی هیچ کانکتور 8 پین PCIe معمول یا کانکتور جدید 16 پین برق که در حال حاضر برای بهبود ایمنی، به یک بازبینی سریع رفته است، نداشت. با این حال، کارت گرافیکی به طور جادویی از هوا برق نمی‌گیرد، بلکه از یک اتصال مالکیتی استفاده می‌کند که یکی از معایب طراحی ایسوس است.

به جای کانکتورهای برق PCIe، ایسوس از یک کانکتور سفارشی با نام “GC_HPWR” استفاده کرده است که شباهت زیادی به کانکتور PCIe x1 دارد. کانکتور GC_HPWR در کنار کانکتور PCIe 4.0 x16 قرار دارد. این اسلات سفارشی در واقع یک راه حل passthrough است. به جای کابل برق 16 پینی که به کارت گرافیک متصل می‌شود، به یک اسلات در پشت مادربورد متصل می‌شود و برق از طریق آن به کارت گرافیک می‌رسد.

به عبارت دیگر، کارت‌ گرافیکی بدون کابل بر روی یک مادربورد معمولی کار نخواهد کرد، بلکه به یک اسلات توسعه‌ اختصاصی روی مادربوردهای آینده ایسوس با طراحی BTF (Back To Future) نیاز دارد، جایی که کانکتورهای برق در پشت مادربورد قرار دارند.

سازنده محتوای Bilibili به نام Eixa Studio که به تازگی در نمایشگاه Bilibili World 2023 در شانگهای چین شرکت کرده است، ادعا می‌کند که ایسوس در پاییز به تولید انبوه کارت گرافیکی بدون کانکتور خواهد پرداخت تا محصولات خود را قبل از پایان سال به بازار عرضه کند.

در حالی که ما قبلاً مدل GeForce RTX 4070 Megalodon و TUF Gaming Z790 BTF با یک پوسته سیاه دیده بودیم، Eixa Studio نسخه سفید جدیدی از همان کارت گرافیکی سری GeForce RTX 40 و مادربرد TX Gaming B760-BTF WiFi برای پردازنده‌های Intel Raptor Lake و Raptor Lake Refresh را دیده است.

با توجه به طراحی و اجزای اضافی مورد نیاز، احتمالاً کارت‌های گرافیکی بدون کابل و مادربردهای مشابه  BTF با کمی برتری بیشتر نسبت به سخت‌افزار استاندارد همراه خواهند بود. سوال مهم این است که آیا قیمت بالاتر می‌تواند مصرف‌کنندگان را قانع کند که از کارت‌های گرافیکی بدون کابل ایسوس استفاده کنند. طراحی بدون کابل هیچ مزیت عملکردی نسبت به سایر طراحی‌های موجود ندارد، به جز اینکه ساخت سیستم شما به نظر تمیزتر و بدون درهم تنیدگی کابل‌ها باشد و از فاجعه نابودی کانکتور برق ۱۶ پین جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.