کارها و غذاهایی که باعث یبوست می شوند

یبوست معمولا فقط به یک غذا مرتبط نیست. این مشکل ترکیبی از مصرف برخی غذاها یا سایر رفتارهای مربوط به سبک زندگی و عوامل ژنتیکی است که روده شما را کند می کند.

به گزارش تکناک، گاهی اوقات افراد رژیم غذایی خود را به دو یا سه چیز محدود می کنند زیرا فکر می کنند نمی توانند چیز دیگری را تحمل کنند، اما در واقع کافی است که حرکت روده آنها مدیریت شود. هنگامی که روده درست حرکت می کند، افراد می توانند غذاهای بیشتری را به درستی هضم کنند.

در برخی موارد، یبوست با کمبود برخی غذاها یا مواد مغذی در رژیم غذایی مرتبط است که معمولاً این ماده فیبر است. فیبر کربوهیدراتی است که بدن نمی تواند به طور کامل آن را هضم کند. بنابراین، در سیستم گوارش نسبتاً دست نخورده حرکت می‌کند و باعث می‌شود روده‌ها کار خود را انجام دهند.

به عنوان مثال اینطور نیست که لبنیات سیستم گوارش شما را مختل می کنند بلکه در حقیقت این ماده غذایی فیبر کافی به روده بزرگ شما نرسانده است.

یبوست معمولا فقط به یک غذا مرتبط نیست. این مشکل ترکیبی از مصرف برخی غذاها یا سایر رفتارهای مربوط به سبک زندگی و عوامل ژنتیکی است که روده شما را کند می کند.

digikala

محصولات لبنی

بر کسی پوشیده نیست که لبنیات، به ویژه زمانی که بیش از حد مصرف شود، می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد. در واقع لبنیات یکی از مواردی است که مردم همیشه در مورد آن شکایت دارند.

برخی شواهد حاکی از آن است که کودکان نسبت به محصولات مشتق از شیر ​​گاو حساس هستند. با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه یبوست ناشی از لبنیات در بزرگسالان شایع است، انجام شود.

افراد مبتلا به یبوست مزمن باید تا حد امکان به جایگزین های غیر لبنی روی بیاورند. برخی از گزینه های رایج عبارتند از شیر بادام، سویا و جو دوسر. اگر مقادیر کافی ویتامین D را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، لبنیات می تواند نقش مهمی در رساندن این ویتامین به بدن شما داشته باشد. بنابراین، برای بسیاری از مردم پیدا کردن راه های دیگری برای مدیریت یبوست مناسب تر است تا اینکه افراد، مصرف یک سری از گروه غذایی را به طور کامل قطع کنند.

گوشت قرمز

چیزی که گوشت را به عاملی برای یبوست تبدیل می کند، خود گوشت نیست. اما گوشت قرمز مواد معدنی برخی غذاهای دیگر را حذف می کند.

افرادی که مقادیر زیادی گوشت قرمز می خورند، فیبر کافی نمی خورند. گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی است و غذاهای پرچرب در سیستم گوارش کندتر حرکت می کنند.

البته این یک قانون کلی نیست. بسیاری از افراد با وجود خوردن یک وعده گوشت قرمز، عملکرد روده آنها همچنان درست است.

به یاد داشته باشید که غذاها و مقداری که غذاها را می خورید، تأثیر متفاوتی روی افراد می گذارند. اگر هرازگاهی از یک استیک خوب لذت می برید، سعی کنید فیبر (مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات) را به سایر وعده های غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای فرآوری شده و سرخ شده

یک چیز وجود دارد که ممکن است در مورد ترکیب برگر و سیب زمینی سرخ شده ندانید و آن هم این است که این غذا ممکن است باعث یبوست شود.

چرا؟ چون غذاهای فراوری شده دارای چربی زیاد و فیبر کم هستند. توانایی بدن شما برای حرکت غذا، از طریق دستگاه گوارش است. اگر به غیر از غذای خود، فیبر کافی در رژیم غذایی خود مصرف نکنید، ممکن است دچار یبوست شوید.

شیرینی جات

اگر بیش از حد شیرینی مصرف می کنید، ممکن است این مسئله برای شما مشکل ساز شود زیرا به طور کلی شیرینی جات فیبر بسیار کمی دارد.

بدترین چیزها برای هضم آب، نبات، غذاهای پر قند مانند شیرین بیان یا سایر آب نبات‌های میوه‌ای هستند.

کم خوری

اگر رژیم دارید یا مجبورید مقدار غذایی که می خورید را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، ممکن است این مسئله شما را دچار یبوست کند.

معده هنگام غذا خوردن باید به اندازه کافی گشاد شود تا چیزی که ما آن را رفلکس معده می نامیم، اتفاق بی افتد. وقتی معده منبسط می شود، روده بزرگ شروع به انقباض می کند که این مسئله منجر به تخلیه مدفوع می شود. اگر غذای کافی در داخل معده خود نداشته باشید، این رفلکس را نیز نخواهید داشت.

اگر به دلایلی به طور سالم مصرف غذای خود را کاهش می دهید، بهتر است فیبر موجود در غذاهایی را که می خورید افزایش دهید تا کمک بیشتری به روده بزرگ خود در دفع مدفوع بکنید.

تغییر رژیم غذایی

گفته می شود، اگر تغییر در رژیم غذایی روال هضم شما را مختل کند، می توانید مقداری از روتین غذایی گذشته خود را مصرف کنید. همچنین می توانید برنامه ای برای مقابله با یبوست احتمالی در نظر بگیرید. ممکن است یک ملین بدون نسخه (OTC) مانند میرالاکس در این مورد موثر باشد.

مصرف برخی از داروها

دارو ها به ویژه برای آلرژی، کم خونی، رفلاکس، حالت تهوع، فشار خون، اختلالات روانپزشکی یا درد، یکی از دلایل مهم یبوست هستند. افرادی که نمی‌دانند داروهایشان ممکن است در ایجاد یبوست نقش داشته باشد، می توانند از ملین‌ها استفاده کنند.

اگر در حال حاضر دارو مصرف می کنید، در مورد یبوست با پزشک خود صحبت کنید. و اگر داروی شما ضروری است، یبوست خود را مدیریت کنید تا بتوانید دارو را ادامه دهید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.