کدام نوع فیبر برای یبوست مزمن بهتر است؟

یبوست بیماری مزمنی است که باعث درد، نفخ و ناراحتی در فرد می شود، اما مطالعات نشان داده است که برخی از انواع فیبر، می تواند به تسکین علائم و بهبود این بیماری کمک کند.

به گزارش تکناک، مکمل فیبر پسیلیوم، به طور خاص در تسکین یبوست مزمن مؤثرترین نوع فیبر است. این فیبر باعث می شود دفعات مدفوع افزایش و فشار کاهش یابد. این امر باعث شد تا محققان، فیبر پسیلیوم را به عنوان یکی از اصلی ترین راه های درمانی یبوست مزمن در نظر بگیرند.

پکتین که نوع دیگری از فیبر است نیز می تواند یبوست (constipation : bowel dysfunction that is characterized by infrequent or difficult evacuation of feces) مزمن را تسکین دهد، اما محققان هشدار می‌دهند که اطلاعات به دست آمده از این نوع فیبر، به اندازه کافی قوی نیست که بتوان با اطمینان از آن استفاده کرد.

دکتر شان اسپنسر، متخصص گوارش در مصاحبه ای به Health گفت: نکته اصلی این مطالعه این بود که اثر همه فیبرها برابر نیستند، برخی از فیبرها به طور کلی مؤثرتر هستند و برخی از فیبرها جنبه‌های خاص یبوست مانند زور زدن یا نیاز به دفع زیاد را بیشتر از بقیه بهبود می‌بخشند.

بیشتر بخوانید:

یبوست مزمن یا دفع کمتر از سه بار در هفته، به مدت بیش از شش ماه، بر 12 درصد از جمعیت جهان تأثیر می گذارد. به گفته محققان، این مطالعه جدید امیدوار است اطلاعات بیشتری را در اختیار پزشکان قرار دهد تا برای ارائه توصیه های استاندارد و موثر به بیماران مبتلا به یبوست مزمن، مفید باشند.

فیبر پسیلیوم بیشترین تاثیر را در درمان یبوست مزمن دارد

محققان کالج کینگ لندن، برای این مطالعه، 16 آزمایش کنترل‌شده را در مورد مکمل‌های فیبر در افراد مبتلا به یبوست مزمن بررسی کردند.

این مطالعات انواع مختلفی از مکمل های فیبر، از جمله پسیلیوم، پکتین، اینولین و سبوس گندم را مورد بررسی قرار دادند. به گفته محققان مؤثرترین مکمل فیبر، مکمل‌های پسیلیوم با دوزهای حداقل 10 گرم در روز است.

بیمارانی که مکمل‌های پسیلیوم مصرف می‌کردند، تقریباً بیشتر از سه بار در هفته دفع داشتند که این میزان، کمی بیشتر از افرادی بود که فقط فیبر ملین مصرف می‌کردند. پکتین هم به طور مشابه باعث افزایش دفعات مدفوع در شرکت کنندگان شد. اما به طور کلی اطلاعات کمتری در مورد این نوع فیبر در دسترس است.

مکمل‌های پسیلیوم نیز مانند فروکتان‌های نوع اینولین، قوام مدفوع را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیدند. البته مدت زمان مصرف مکمل فیبر (fiber : natural or synthetic substance made of long, thin filaments) نیز مهم بود. محققان متوجه شدند که دوره‌های درمان بیش از چهار هفته، بر دفعات مدفوع و کاهش زمان انتقال روده یا زمان لازم برای حرکت غذا در دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

محققان می‌گویند که یافته‌ها نشان می‌دهد که پسیلیوم می‌تواند اولین خط درمانی برای افراد مبتلا به یبوست مزمن باشد که به طور خاص حرکات نادر روده، مدفوع سفت و زور زدن را تجربه می‌کنند. با این حال ممکن است برای افرادی که علائم دیگری مانند نفخ یا دفع ناقص را تجربه می کنند، مصرف پسیلیوم راه درمان موثری نباشد.

چگونه فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

مکمل فیبر که محققان آن را توصیه می کنند یعنی پسیلیوم، عمدتاً در مکمل های فیبری مانند متاموسیل استفاده می شود.

پسیلیوم از پوسته دانه های گیاه پلانتاگو اواتا که معمولاً در هند یافت می شود، به دست می آید. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این شکل از فیبر که با آب ترکیب می‌شود، می‌تواند مدفوع را غلیظ کرده و به عبور راحت‌تر آن از روده کمک کند.

پکتین مکمل فیبر دیگریست که به طور گسترده در میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، پرتقال، گریپ فروت و لیمو یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که افرادی که مکمل پکتین مصرف می کنند، به طور متوسط ​​زمان کمتری را در توالت می گذرانند و بیشتر می توانند دفع داشته باشند.

فیبر می تواند سلامت کلی بدن را با ترویج میکروبیوم سالم روده و رفع یبوست بهبود بخشد. معمولا به اکثر بیماران مبتلا به یبوست مزمن در ابتدا توصیه می شود مصرف فیبر خود را افزایش دهند. بهتر است که بیماران مبتلا به یبوست مزمن، به تدریج میزان فیبر مصرفی خود را بالا ببرند. هم دستگاه گوارش و هم میکروبیوم می توانند با مصرف فیبر سازگار شوند، اما این امر به زمان نیاز دارد که اغلب چند هفته طول می کشد.

اگرچه فیبر به طور کلی یک ماده بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد گاز، نفخ و درد شود.

همچنین لازم به ذکر است که هر فرد احتمالاً به مقدار متفاوتی از فیبر نیاز دارد. بسته به وضعیت سلامتی روده، برخی از افراد ممکن است به بیش از 10 گرم فیبر در روز نیاز داشته باشند و برخی دیگر ممکن است کمتر از این میزان را نیاز داشته باشند.

دفعات، کیفیت و کمیت حرکات روده، مسئله ای کاملا فردی است. تعریف یبوست مزمن سخت است چون می تواند برای هر فردی متفاوت است و به همین دلیل است که یک پاسخ قطعی برای درمان آن وجود ندارد.

اگرچه این مطالعه جدید نشان می‌دهد که پسیلیوم بیشترین تأثیر را برای افراد مبتلا به یبوست مزمن دارد ولی این بدان معنا نیست بقیه مکمل های فیبر بد یا بی اثر هستند.

هر درجه ای از یبوست، با مصرف مقدار مشخصی فیبر، بهتر می شود. بهترین راه افزایش فیبر، افزایش مصرف میوه و سبزیجات است.

البته اگر بیمار مبتلا به یبوست با افزایش مصرف فیبر درمان نشود، قطعا باید به دنبال درمان های موثرتری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.