پرخوری استرسی و راه های جلوگیری از آن

وقتی استرس دارید، غذا خوردن می‌تواند تنها چیزی باشد که شما را آرام کند. پرخوری استرسی که احساس کسالت، تنهایی، افسردگی یا حتی اضطراب دارید هم می تواند در آرام کردن شما موثر باشد.

وقتی استرس دارید، غذا خوردن می‌تواند تنها چیزی باشد که شما را آرام کند. پرخوری استرسی که احساس کسالت، تنهایی، افسردگی یا حتی اضطراب دارید هم می تواند در آرام کردن شما موثر باشد.

به گزارش تکناک، مشکل این است که خوردن در هنگام استرس، به سختی متوقف می شود و این مسئله می تواند منجر به پرخوری و متعاقبا اضافه وزن شود.

استرس، هورمون کورتیزول را ترشح می‌کند و خوردن در واقع باعث می‌شود حداقل برای مدتی احساس بهتری داشته باشید.

غذا می تواند همان نوع پاداش و لذتی را به ما بدهد که داروها به ما می دهند. در واقع عمل جویدن می تواند مانند یک عامل منحرف کننده از هر چیزی که شما را تحت فشار قرار می دهد، عمل کند.

اما خوردن اصلا راه مناسبی برای گریز از استرس و شرایط سخت نیست. در این مطلب ما قصد داریم راهکارهایی برای کاهش پرخوری استرسی به شما ارائه کنیم.

تعادل داشته باشید

اصولا افراد وقتی تحت فشار و استرس قرار می گیرند، به سراغ چیزهای سالم نمی روند و چیزهایی انتخاب می کنند که چربی و قند دارند.

غذاهای پر از قند و چربی می‌توانند استرس را کاهش دهند، اما خب قند خون را هم بالا می برند. بعد از خوردن غذاهای پر از قند، خیلی زود دوباره احساس گرسنگی به سراغ آدم می آید.

اگر مبتلا به پرخوری استرسی هستید، به جای تنقلاتی مانند چیپس و شکلات و مواد مضر، سعی کنید پروتئین و فیبر بیشتری مصرف کنید و هضم آنها آهسته تر است، به این معنی که احساس سیری بیشتری می دهند و قند خون را هم بالا نمی برند.

حتی می توانید برای تامین قند مورد نیاز خود توت و خربزه و میوه های شیرین، البته در حد اعتدال مصرف کنید.

برای خوردن خود زمان تعیین کنید

هر چه بیشتر به خود گرسنگی دهید، چه استرس داشته باشید چه نداشته باشید، بعد از آن احتمال دارد غذای بیشتری بخورید.

به جای اینکه حجم زیادی غذا در یک وعده بخورید، سعی کنید هر سه تا چهار ساعت یکبار وعده های غذایی و میان وعده های متعادل بخورید. خوردن به این صورت به شما کمک می کند اندازه وعده های غذایی خود را کنترل کنید و میل به پرخوری استرسیرا محدود کنید.

هشیار باشید

تحقیقات منتشر شده در فوریه 2017 نشان داد که تمرین روزانه ذهن آگاهی می تواند باعث کاهش پرخوری استرسی در افرادی شود که میزان استرس آنها به طور مداوم بالا است.

در این مطالعه که در مجله Appetite منتشر شد، شرکت‌کنندگان تقریباً هر روز هفته به مدت 45 دقیقه در روز مدیتیشن می‌کردند و تمرین‌هایی برای تمرکز حواس خود انجام می‌دادند. برخی از راه‌های آسان برای داشتن تمرکز بیشتر در غذا خوردن و مهار پرخوری استرسی عبارتند از:

  • آهسته و با هدف غذا بخورید
  • قبل از مصرف هر وعده غذایی چندین نفس عمیق بکشید
  • قاشق و چنگال خود را با لقمه پایین بزارید و دوباره بردارید
  • قبل از غذا خوردن میزان استرس خود را بررسی کنید.

بهتر است جلوی تلویزیون یا گوشی غذا نخورید. درعوض سعی کنید سر میز بنشینید. اگر استرس دارید سعی کنید به چیزهای دیگری حواس خود را پرت کنید و کارهایی که دوست دارید را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.