کاربرد داروی دیابت برای درمان بیماری های خود ایمنی

تحقیقات محققان دانشگاه سوانسی نشان داده است که کاناگلیفلوزین که دارویی است که معمولا برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود، ممکن است کاربردهای درمانی موثری برای بیماری های خود ایمنی نیز داشته باشد.

به گزارش تکناک، تحقیقات انجام شده نشان داد که کاناگلیفلوزین که به نام Invokana نیز شناخته می شود، می تواند به طور موثر در مبارزه با اختلالات خود ایمنی مانند آرتروز و لوپوس اریتماتوز استفاده شود. این مسئله به این دلیل است که این دارو سلول‌های Tکه بخش حیاتی سیستم ایمنی است را هدف قرار می‌دهد.

کاناگلیفلوزین دارویی است که میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل می کند، با این حال محققان نقش غیرمنتظره ای را برای این دارو در سیستم ایمنی بدن انسان پیدا کرده اند.

تحقیقات موجود گزارش داده اند که هدف قرار دادن متابولیسم سلول های T در بیماری های خودایمنی، می تواند به مزایای درمانی منجر شود. سلول های T نوعی گلبول سفید هستند که به بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک می کنند، اما در بیماری های خودایمنی مشاهده شده است که این سلول ها به بافت های سالم حمله می کنند.

مطالعه جدید که در مجله Cell Metabolism منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاناگلیفلوزین فعال‌سازی سلول‌های T را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان درمانی برای بیماری های خودایمنی ناشی از سلول‌های T مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نیک جونز، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های ما قابل توجه است زیرا پایه و اساس توسعه بالینی کاناگلیفلوزین را برای درمان برخی بیماری های خود ایمنی  فراهم می‌کند. از آنجایی که این دارو در حال حاضر به طور گسترده استفاده می شود و دارای مشخصات ایمنی شناخته شده ای در انسان است، به طور موثر می تواند سریعتر از هر داروی جدید توسعه یافته به بیمارستان ها برسد و فواید ارزشمندی را سریعتر برای بیماران مبتلا به اختلالات خود ایمنی به ارمغان بیاورد.

بن جنکینز، اولین نویسنده این مطالعه گفت: شناسایی نقش‌های جدید برای داروهایی که در حال حاضر در سایر بیماری ها استفاده می‌شوند، یک حوزه تحقیقاتی هیجان‌انگیز است. با توجه به اینکه تحقیقات ما در درجه اول متابولیسم سلول های ایمنی را هدف قرار می دهد، امیدواریم که مزایای درمانی یافته های ما برای طیف گسترده ای از بیماری ها قابل استفاده باشد. محققان امیدوارند که کاناگلیفلوزین برای درمان برخی اختلالات خودایمنی در آینده وارد یک آزمایش بالینی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.