کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی با روش نوین

تصویری شماتیک که نقش GQDها که از غشاهای گلبول های قرمز مشتق شده‌اند را به عنوان آنزیم تقلیدکننده پراکسیداز برای درمان کاتالیزوری تومور نشان می‌دهد

گروهی به سرپرستی پروفسور وانگ هوی در چین، با استفاده از نقاط کوانتومی گرافن (GQDs) ،‌ یک نانوآنزیم بدون فلز ساخته‌اند. این نوآوری با هدف افزایش اثربخشی شیمی درمانی تومور (CDT) انجام شده است.

به گزارش تکناک، GQD ها وسیله‌ای امیدوارکننده و مقرون ‌به‌صرفه برای رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به سمیت مرتبط با نانوزیم‌های مبتنی بر فلز در شیمی درمانی تومورهای سرطانی هستند. با این حال، فعالیت کاتالیزوری محدود GQDها،‌ چالش‌های قابل توجهی را برای کاربرد بالینی آنها به ویژه در شرایط دشوار کاتالیزوری، ایجاد کرده است.

لی هونگ‌جی، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: GQD‌های به‌دست‌آمده که از غشای گلبول‌های قرمز خون ساخته می‌شوند، در درمان تومورها با عوارض جانبی کم بسیار مؤثر هستند. یکی از مزیت‌ آنها این است که بدون فلز هستند. علاوه بر این، آنها به عنوان بیوکاتالیست‌های عالی شبه پراکسیداز عمل می‌کنند.

افزایش عملکرد کاتالیزوری

برای افزایش عملکرد کاتالیزوری ادجوانت نانوکاتالیستی مبتنی بر GQD، محققان GQDها را با استفاده از یک استراتژی دوپینگ دو اتمی طراحی کردند. اثر هم افزایی الکترونی وارد کردن نیتروژن و فسفر به GQDها می‌تواند حالت‌های بسیار موضعی در نزدیکی سطح فرمی ایجاد کند، بنابراین یک فعالیت آنزیمی کارآمد را در مقایسه با دوپینگ هترواتمی منفرد ممکن می‌سازد.

در تحقیقات قبلی نشان داده شده است که GQDهای به دست آمده از غشاهای گلبول قرمز، دارای فعالیت تقلید کننده پراکسیداز چشمگیری هستند. در نتیجه،GQD ها در القای آپوپتوز و فروپتوز سلول‌های سرطانی در شرایط آزمایشگاهی بسیار موثر هستند. آنها همچنین به طور انتخابی تومورها را با نرخ مهار تومور به 77.71٪ برای تزریق داخل وریدی و 93.22٪ برای تزریق داخل تومور، بدون عوارض جانبی خارج از هدف هدف قرار می دهند.

این نانوزیم بدون دارو پتانسیل بالایی به عنوان یک بیوکاتالیست قوی برای استفاده در درمان سرطان ایمن دارد.

این مطالعه در مجله Matter منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.