کاهش مصرف بتن در ساختمان ها با کمک هوش مصنوعی

در ساخت و ساز، اصطلاح انتشارات بتن (concrete emissions) به انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید و استفاده از بتن، که یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در سطح جهان است اشاره دارد.

به گزارش تکناک، با توجه به فرآیندهای انرژی بر تولید سیمان و واکنش های شیمیایی که در طول عمل آوری بتن انجام می شود، صنعت بتن منبع قابل توجهی برای انتشار دی اکسید کربن (CO2) است که مسئول حدود 8 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان به شمار می آید.

سیمان که محصول جانبی حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) و سایر مواد معدنی تا دمای بالا در کوره است، جزء اصلی بتن است. به منظور تولید گرمای لازم برای تجزیه این سنگ آهک، سوخت های فسیلی اغلب سوزانده می شوند و این امر باعث تولید CO2 می شود.

همچنین هنگام انتقال مواد خام به کارخانه های سیمان و هنگامی که بتن به سایت های ساخت و ساز منتقل می شود، انتشار گازهای گلخانه ای ایجاد می شود. این شامل انتشار گازهای گلخانه ای از کامیون ها، کشتی ها و سایر وسایل نقلیه درگیر در زنجیره تامین تولید بتن می شود.

با این حال، ممکن است راهی برای مهار این انتشارات بتن به لطف کار جکسون جیوت، دانشجوی MIT وجود داشته باشد. این نتایج بر اساس بیانیه مطبوعاتی این موسسه که روز جمعه منتشر شد.

جیوت در حال حاضر در سال سوم دوره دکتری خود است. پایان نامه دوره دکتری او ادامه پایان نامه کارشناسی ارشدش است که بر توسعه بیشتر الگوریتم هایی متمرکز شده است که می توانند سازه های بتنی را طوری طراحی کنند که از مواد کمتری استفاده شود و انتشار کربن از بخش ساخت و ساز را کاهش یابد.

فرآیندی که او در حال تکمیل آن است به عنوان بهینه‌سازی توپولوژی شناخته می‌شود و از الگوریتم‌هایی برای ایجاد ساختارهایی استفاده می‌کند که الزامات عملکرد یک ساختمان را برآورده می‌کنند و در عین حال حداقل منابع را مصرف می‌کنند.

جیوت گفت: در چند ماه گذشته، من روی یک الگوریتم بهینه سازی بتن مسلح کار کرده ام که امیدوارم سنگ بنای پایان نامه من باشد.با این حال، این روند طولانی و دشوار است.

جیوت می‌گوید: می‌تواند روزها یا معمولاً هفته‌ها طول بکشد تا گامی در جهت ایجاد یک سیستم یکپارچه کامل برداشته شود. روزهایی که این پیشرفت اتفاق می افتد و من می توانم الگوریتم را در یک راه حل منطقی ببینم  این لحظات واقعاً هیجان انگیز هستند.

ترکیباتی با مواد کارآمد

جیوت در جستجوی اجزای کارآمد مادی است که می توانند برای ساخت سازه هایی مانند پل ها و ساختمان ها استفاده شوند. او این کار را از طریق استفاده از قدرت محاسباتی انجام می دهد. او در طول کار خود، محدودیت‌های اضافی را نیز در نظر می‌گیرد، به‌ویژه اطمینان حاصل می‌کند که هزینه ساخت خیلی گران نباشد.

قبل از شروع تحصیل در مقطع دکترا، جیوت در صنعت ساخت و ساز کار می کرد، او یک سال و نیم را به عنوان مهندس سازه در شهر نیویورک گذراند، که به او استعدادی برای تولید کارهایی داد که واقعاً قابل اجرا هستند. جیوت اضافه می کند که هر چه زودتر بتواند کار خود را کامل کند، بهتر است.

جیوت نتیجه گیری کرد: اگر بخواهیم قبل از افزایش بیش از حد دمای جهانی تأثیر گذار باشیم زمانی نسبتا” کمی در دسترس است. پژوهش دکترای من در حال ایجاد چارچوبی برای چگونگی انجام این کار با ساخت و ساز بتنی است، اما من دوست دارم حتی پس از اتمام این پروژه به مواد دیگر و روش‌های ساخت فکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.