کاهش 10 درصدی کلسترول بد با یک تغییر غذایی ساده

یک مطالعه جدید از دانشگاه اکستر نشان می‌دهد که جایگزینی گوشت با محصولات کوورن می‌تواند کلسترول بد را تا 10 درصد کاهش دهد و نشانگرهای مرتبط با دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود بخشد. این تحقیق که در  مجلهClinical Nutrition منتشر شده است، پتانسیل کوورن را در مدیریت کلسترول و افزایش سلامت قلب نشان می‌دهد و یک جایگزین ساده غذایی برای تغییرات پیچیده‌تر رژیم غذایی مانند رژیم‌های مدیترانه‌ای یا گیاهخواری ارائه می‌دهد

بررسی ها نشان می دهد جایگزینی منظم گوشت با یک مایکوپروتئین مانند محصولات کوورن، می‌تواند میزان کلسترول بد را تا 10 درصد کاهش دهد که مشابه اثرات یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا گیاهخواری است.

به گزارش تکناک، کوورن برندی است که از یک جایگزین گوشت به نام مایکوپروتئین استفاده می‌کند که از یک قارچ طبیعی مشتق شده است. این قارچ به منظور رشد مایکوپروتئین تخمیر می‌شود که سپس به محصولات مختلف کوورن تبدیل می‌شود.

تحقیقات جدید دانشگاه اکستر که در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است، نشان می‌دهد که جایگزین کردن گوشت با محصولات کوورن، غلظت گلوکز خون و پپتید c مرتبط با دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه از هر شش بزرگسال بریتانیایی، یک نفر از کلسترول بالا رنج می‌برد، یافته‌ها نشان می‌دهد که مایکوپروتئین که یک منبع غذایی با پروتئین بالا و فیبر بالا است که ماده اصلی آن کوورن است، می‌تواند نقش کلیدی در مدیریت کلسترول و بهبود سلامت قلب داشته باشد.

مقایسه با سایر رژیم‌ها و درمان‌ها

دکتر جورج پاویس از دانشگاه اکستر که این مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: ما واقعاً از این نتایج و معنای آنها برای سلامت عمومی هیجان‌زده هستیم. مطالعات آزمایشگاهی قبلی که در آن تمام غذاهای خورده شده کنترل می‌شوند و مصرف الکل و کافئین تنظیم می‌شود، به وضوح نشان داده‌اند که مصرف روزانه مایکوپروتئین، میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. اما این اولین مطالعه از نوع خود است که تأثیر چنین مداخله غذایی را در محیطی واقعی و خانگی که شرکت‌کنندگان از نظر مصرف یا انجام کارهای دیگری محدود نبودند، بررسی می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که وارد کردن غذاهای کوورن به رژیم غذایی، به‌طور منظم به کاهش قابل توجه کلسترول بد، گلوکز خون و غلظت پپتید c کمک می‌کند که برای تقویت سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مهم است.

مقیاس تأثیر مصرف محصولات کوورن در کاهش کلسترول مضر، با عملکرد آن در طی چهار هفته با آنچه که ممکن است از رویکردهای تثبیت شده مانند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یکسان بود.

این مطالعه از راه دور شامل 72 بزرگسال دارای اضافه وزن با کلسترول بالا بود. محققان کشف کردند که شرکت‌کنندگانی که روزانه 180 گرم از محصولات کوورن می‌خوردند(معادل دو وعده گوشت چرخ کرده کویرون)، کاهش 10 درصدی در کلسترول بد LDL در طول دوره چهار هفته‌ای مطالعه داشتند. این کاهش، معادل 0.3 میلی‌مول در لیتر (mmol/l) کاهش کلسترول بد در کمتر از یک ماه است.

تحقیقات نشان داده است که چگونه تغییرات عمده‌تر رژیم غذایی سالم مانند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا گیاخواری، معمولاً بعد از 12 هفته باعث کاهش 0.2 تا 0.3 میلی‌مول لیتر در میزان کلسترول بد می‌شود.

محققان دانشگاه اکستر خاطرنشان کردند که دوزهای معمولی آتورواستاتین که محبوب‌ترین استاتین تجویز شده توسط NHS برای درمان کلسترول بالا است، معمولاً پس از 12 ماه 0.3 تا 1.3 میلی‌مول در لیتر میزان کلسترول مضر را کاهش می‌دهد.

طبق تحقیقات پزشکی، کاهش 0.39 میلی‌مول در لیتر در میزان کلسترول بد با 25 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون در طول زندگی مرتبط است. آزمایش‌های دارویی نشان می‌دهند که این کاهش‌ها در طول زمان به صورت خطی افزایش می‌یابند. محققان می‌گویند که مطالعات بیشتری باید انجام شود تا ببینند آیا زمانی که کوورن در مدت طولانی‌تری خورده می‌شود، نتایج بهتر می‌شود یا خیر.

مزایای بهداشتی بیشتر

این مطالعه که در آن نیمی از شرکت‌کنندگان (39) بخشی از رژیم غذایی معمول خود شامل گوشت و محصولات ماهی را به صورت روزانه مصرف کردند، در حالی که به نیمی دیگر (33) محصولات کوورن ارائه شد، فواید بیشتری برای سلامت قلب نشان داد.

میزان بالای قند خون و غلظت پپتید c معمولاً با دیابت و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است. محققان کشف کردند که شرکت‌کنندگان در مطالعه که محصولات کوورن مصرف می‌کردند، به‌طور متوسط ​​13 درصد کاهش در میزان گلوکز خون و 27 درصد کاهش در غلظت پپتید c را در مقایسه با گروه تحت کنترل، تجربه کردند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد که 2.4 میلیون نفر در بریتانیا بر اساس میزان قند خون بالا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و این این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه مایکوپروتئین می‌تواند نقش کلیدی در مقابله با این بیماری ایفا کند که در حال حاضر یک سال درمان آن حدود 14 میلیارد پوند هزینه دارد.

این یافته‌ها پس از آن به دست آمد که آخرین نظرسنجی سالانه سلامت در انگلستان تخمین زد که بیش از نیمی (59 درصد) از بزرگسالان از کلسترول بالا و از هر 10 بزرگسال یک نفر از دیابت رنج می‌برند، که هر دو بیماری باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند به این معنی که میلیون‌ها نفر ممکن است در معرض خطر حمله قلبی یا سکته کشنده باشند.

سام بلانت، مدیر پایداری و امور شرکتی کوورن گفت: پتانسیل کاهش کلسترول مایکوپروتئین کوورن برای اولین بار تقریبا چهار دهه پیش شناسایی شد و از آن زمان تاکنون، مطالعات بسیاری به ما کمک کرده‌اند تا بیشتر درباره گستره قابلیت‌های مدیریت کلسترول آن متوجه شویم، با فرض اینکه محتوای فیبر بالای کوورن نقش اساسی در این خصوص دارد.

در حالی که مزایای پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای مشخص است، انجام آن همیشه آسان نیست و این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه با وارد کردن محصولات کوورن به رژیم غذایی خود به‌طور منظم، افراد ممکن است بتوانند به سرعت کلسترول خود را کاهش دهند و با حداقل تلاش، سلامت قلب خود را بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.