کاهش 71 درصدی آلرژی به بادام‌زمینی با یک روش ساده

استفادۀ منظم از بادام‌زمینی در رژیم غذایی کودکان از دوران نوزادی تا پنج سالگی، میزان حساسیت به آن را در نوجوانی تا 71 درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش تک‌ناک، یک مطالعۀ جدید از کالج کینگ لندن نشان می‌دهد که وارد کردن بادام‌زمینی به رژیم غذایی نوزادان از همان اوایل چهار ماهگی، به‌طور قابل‌توجهی احتمال ابتلا به آلرژی به بادام‌زمینی را در نوجوانی کاهش می‌دهد.

این مطالعه تأیید می‌کند که مصرف زودهنگام و منظم بادام‌زمینی خطر ابتلا به آلرژی را تا 71 درصد در مقایسه با اجتناب از آن، کاهش می‌دهد.

یافته‌های جدید شواهد قاطعی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد با وارد کردن زودهنگام بادام‌زمینی به رژیم غذایی نوزادان، باعث پیشگیری طولانی‌مدت از آلرژی به آن خواهد شد.

اهمیت مقدمۀ اولیه

پروفسور گیدئون لاک، محقق ارشد این تحقیق گفت: دهه‌ها توصیه برای اجتناب از بادام‌زمینی، باعث ترس والدین از دادن بادام‌زمینی به کودکان در سنین پایین شده است. شواهد حاکی از آن است که استفادۀ زودهنگام بادام‌زمینی در دوران شیرخوارگی باعث ایجاد تحمل طولانی مدت بدن نسبت به این مادۀ غذایی می‌شود و کودکان را تا سنین نوجوانی از آلرژی به آن محافظت می‌کند. این مداخلۀ ساده، تفاوت قابل‌توجهی را برای نسل‌های آینده ایجاد خواهد کرد و ما قطعاً شاهد کاهش شدید آلرژی به بادام‌زمینی خواهیم بود.

یافته‌های آزمایشی به نام LEAP-Trio

نتایج حاصل از آزمایشی با نام LEAP-Trio 27 در مجلۀ NEJM Evidence توسط محققان کالج کینگ لندن و با حمایت مالی مؤسسۀ ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و مؤسسۀ ملی سلامت ایالات متحده (NIAID)، منتشر شد.

آلرژی به بادام‌زمینی در کشورهای غربی در حال افزایش است. شیوع آلرژی به بادام‌زمینی در کودکان خردسال در آمریکای شمالی، انگلستان، اروپای غربی و استرالیا حدود 2 درصد ثبت شده است. برای برخی، حتی مقادیر کم بادام‌زمینی می‌تواند باعث یک واکنش آلرژیک مرگبار شود. این مسئله و توصیه‌های متناقض، والدین را در مورد استفاده از بادام‌زمینی در رژیم غذایی ترسانده است.

تحقیقات قبلی

یافته‌های تحقیق جدید از مطالعۀ LEAP-Trio، بر اساس نتایج یک آزمایش بالینی قدیمی‌تر به نام یادگیری اولیه دربارۀ آلرژی بادام‌زمینی (LEAP) به دست آمده است. در اولین آزمایش، از نصف شرکت‌کنندگان درخواست شد که از دوران نوزادی تا سن 5 سالگی به‌طور منظم بادام زمینی مصرف کنند، در حالی که از نیمی دیگر خواسته شد در این دوره مصرف بادام‌زمینی نداشته باشند. محققان کشف کردند که مصرف زودهنگام بادام‌زمینی خطر ابتلا به آلرژی بادام‌زمینی را در سن 5 سالگی تا 81 درصد کاهش می‌دهد.

نتایج پیگیری طولانی مدت

محققان هر دو گروه را از سن 6 تا 12 سال یا بیشتر پیگیری کردند. در آن دوره، کودکان می‌توانستند بادام‌زمینی را در هر مقدار و دفعاتی که می‌خواستند، مصرف کنند. آنها کشف کردند که 15.4 درصد از شرکت‌کنندگان گروهی که می‌بایست از خوردن بادام‌زمینی پرهیز کنند، در اوایل کودکی و 4.4 درصد از گروه مصرف‌کننده‌های بادام زمینی در اوایل دوران کودکی در سن 12 سالگی یا بالاتر، به آلرژی بادام‌زمینی مبتلا شدند. این نتایج نشان می‌دهد که مصرف منظم و زودهنگام بادام‌زمینی، خطر ابتلا به آلرژی به بادام‌زمینی در نوجوانی را تا 71 درصد در مقایسه با اجتناب زودهنگام از بادام‌زمینی، کاهش می‌دهد.

اجرای مقدمۀ بادام‌زمینی اولیه

پروفسور جورج دوتویت، محقق ارشد این مطالعه گفت: این یک مداخله ایمن و بسیار مؤثر است که می‌تواند در اوایل 4 ماهگی اجرا شود. نوزاد باید از نظر رشدی برای شروع دورۀ از شیر گرفتن آماده باشد و بادام‌زمینی باید به عنوان یک خمیر نرم پوره‌ شده یا به عنوان پفک بادام‌زمینی به نوزاد داده شود.

روش‌شناسی و پیامدهای مطالعه

همچنین محققان کشف کردند که اگرچه شرکت‌کنندگان در گروه مصرف‌کنندۀ بادام‌زمینی در طول دوران کودکی نسبت به سایر شرکت‌کنندگان به‌طور کلی بادام‌زمینی بیشتری می‌خوردند، امّا فراوانی و مقدار بادام‌زمینی مصرف شده در هر دو گروه به‌طور گسترده‌ای متفاوت بود و شامل دوره‌های نخوردن بادام‌زمینی هم می‌شد. این نشان می‌دهد که اثر محافظتی مصرف اولیۀ بادام‌زمینی بدون نیاز به مصرف مداوم محصولات بادام‌زمینی در دوران کودکی و اوایل نوجوانی باقی می‌ماند.

محققان در مطالعۀ LEAP-Trio، نوجوانان را از نظر آلرژی به بادام‌زمینی در اکثر موارد با استفاده از چالش غذایی خوراکی آزمایش کردند. این آزمایش شامل دادن تدریجی مقداری بادام‌زمینی به شرکت‌کنندگان در یک محیط کنترل شده بود تا مشخص شود که آیا آنها می‌توانند حداقل 5 گرم بادام‌زمینی معادل بیش از 20 بادام‌زمینی را با خیال راحت مصرف کنند. همچنین محققان، شرکت‌کنندگان را در مورد الگوهای اخیر مصرف بادام‌زمینی بررسی کردند.

پروفسور لاک که رئیس خدمات آلرژی کودکان در بنیاد گای و سنت توماس NHS است، تأکید کرد: مصرف زودهنگام بادام‌زمینی به صورت سالانه از آلرژی بیش از 100000 مورد جدید به بادام‌زمینی در سراسر جهان جلوگیری می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.